Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

9 juni 2016

22 vanliga misstag som skadar din webshop

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Ska du starta webshop eller säljer du redan dina produkter online? Här är 22 misstag som du helst vill undvika om din webshop ska prestera.

22 vanliga misstag som skadar din webshop | Smelink tipsar

1. Lansering före planering

Är du på väg att starta webshop? Börja med att undersöka marknaden, välja ut produkter som passar för din tilltänkta målgrupp, planera hur din butik ska fungera samt vilken plattform den ska byggas i. Lansering före planering kan leda till en ogenomtänkt idé som inte genererar några affärer.

2. Inga recensioner

Dina potentiella kunder litar mer på vad andra har att säga om dina produkter, än vad du själv säger. Erbjud enkla möjligheter och uppmuntra till recensioner och omdömen. Har du bara tillräckligt bra produkter kommer du tjäna på detta.

En produkt i en webshop som har recensioner blir mer lockande

Okej, 38 personer ger den här produkten ett genomsnittligt betyg på 4.1/5 stjärnor. Då kör vi!

3. Dåliga produkter

Säljer du produkter av dålig kvalitet som går sönder och inte fungerar som utlovat kommer din webshop snabbt få ett dåligt rykte. Dagens konsumenter använder sociala medier och prisjämförelsesajter till att klaga över produkter de är missnöjda med, ofta innan de ens säger till butiken som sålde dem. Fokusera på bra kvalitet, så har du inget att oroa dig för!

4. Dåliga produktbilder

Oavsett hur snygg din produkt är i verkligheten kan den framstå som tråkig om bilderna är dåliga. Din webshop ser mycket fräschare ut och produkterna blir mer lockande om bilderna har bra skärpa, smart komposition och ren bakgrund. Lär dig att ta grymma bilder själv, eller ta in en fotograf om du har möjlighet. Det kommer att löna sig.

Dålig produktbild till webshop

En dålig produktbild.

Bra produktbild till webshop

En bra produktbild, tagen på samma ställe med samma kamera.

5. Fattiga produktbeskrivningar

Vissa konsumenter tittar mest på bilderna, medan andra lusläser produktbeskrivningarna. Lägg lite kraft på att skriva säljande och underhållande texter som beskriver fördelarna med produkten samt specifikationer som kunderna har nytta av att veta. Du behöver inte skriva jättelångt men ta inte bara leverantörens texter rakt av. Unika texter visar både besökarna och sökmotorerna att du lägger manken till och det kommer ge fler affärer och högre placeringar på Google.

6. Svårt att hitta rätt produkt

Det kan vara väldigt frustrerande att leta efter en specifik produkt men inte hitta den. Tänk på hur det är när du är i mataffären och letar efter någon konstig vara som minsann är ett måste i receptet du ska laga ikväll. Du går där bland hyllorna och svär för dig själv och det finns ingen du kan fråga. Du tittar upp i taket och söker efter en skylt som kan peka dig i rätt riktning men avdelningarna är alldeles för breda. Det står ju inte kryddnejlika någonstans!

Precis likadant är det i en webshop. För att dina kunder enkelt ska kunna hitta vad de är ute efter behövs relevanta kategorier (skyltar i taket) och en välfungerande sökfunktion (någon att fråga). Att kunna filtrera ytterligare och sortera efter pris och popularitet håller också på att bli en standard som dina kunder förväntar sig. Gör det enkelt att hitta, helt enkelt.

Åhléns sökfunktion gör det enkelt att hitta rätt produkt

Åhléns sökfunktion gör det lätt att hitta rätt produkt direkt.

7. Inga relaterade produkter

Du går miste om en hel del merförsäljning om du inte presenterar dina besökare andra produkter som passar ihop med, eller är lika, den de tittar på. Andra köpte även fungerar också!

8. Brutna länkar

Se till att alla dina länkar går dit de ska. Brutna länkar som leder till en 404 error-sida skapar onödig irritation, vilket dämpar köpsuget.

En bruten länk leder till en 404-sida

Det är svårt att helt undvika att dina besökare landar på en 404-sida. När de väl gör det, se till att den i alla fall på ett kul sätt leder dem i rätt riktning. Stadium gör det bra med en uppmaning att använda sökrutan eller klicka på menyknappen.

9. Ingen mätning

Koppla på Google Analytics och lär dig hur du tar ut relevant statistik. Om du inte känner till hur dina besökare beter sig blir det svårt att veta hur du ska utveckla din webshop framöver för att nå bättre resultat.

10. Ej mobilvänlig webshop

Idag är det ett absolut måste att din webshop fungerar bra på mobiler, surfplattor och datorer. Skärmstorlekarna blir allmer varierande och en mobilvänlig, eller responsiv, design säkerställer att alla dina besökare får en bra upplevelse.

Exempel på webshop som inte är mobilvänlig

Det blir knepigt att pricka rätt på en webshop som inte är mobilvänlig. Fingrarna är liksom lite för stora.

11. Underprestation

Här är en magisk fras som kommer göra dina kunder riktigt nöjda: Leverera mer än du lovar. Det behöver inte vara mycket mer. Ge bara dina kunder precis det de förväntar sig, och lite till. Vad det där lilla extra är får du fundera ut själv.

Omvänt gäller att om dina kunder inte får vad du har lovat dem kommer de antagligen inte handla hos dig igen. Och återkommande kunder är vad som kommer ta din webshop till toppen.

12. Opersonligt

En Om oss-sida kan genomsyra din webshop med lite personlighet och få besökarna att sänka garden. Låt dem läsa lite om vilka ni är och varför ni startade butiken. Varför inte visa hur ni ser ut också?

13. Gömda fraktkostnader

Något som kan få många att ångra sig i sista sekunden är gömda fraktkostnader. Utan någon som helst tidigare indikation ökar helt plötsligt priset med 100 kr, precis innan köpet ska avslutas. Var tydlig med dina fraktkostnader så undviker du missförstånd. Bäst är så klart om du kan erbjuda fri frakt! Eller i alla fall fri frakt vid köp över X kr.

14. Brutna löften

Lova inte saker du inte kan hålla. Försök i allra högsta grad att hålla dig till dina utlovade leveranstider, lagerstatus på produkter och din ånger- och bytesrättspolicy. Det kommer ge dig nöjdare kunder som gärna kommer igen.

15. Otillgänglig support

Dålig support är ett misstag i din webshop

Det har hänt något med min nyinköpta produkt. Den fungerar inte eller så har den inte dykt upp enligt utlovad leveranstid. Vad gör jag? Jag vill så klart kontakta dig och be om hjälp med att lösa problemet. Om det inte går att få tag på dig alls eller tar tre dagar att få svar på mail kommer jag både bli sur och dessutom oroad över att mitt problem inte kommer att lösas.

Ju fler sätt dina kunder kan nå dig på och ju snabbare du svarar desto bättre. Telefon, mail, chatt, sociala medier? Vad kan du erbjuda för support till dina kunder?

16. Flashig design istället för användbarhet

Det är inget fel i att ha en modernt designad webshop som ser professionell ut. Men när design går före användbarhet har du ett problem. Med största sannolikhet kommer dina besökare för att leta, jämföra och förhoppningsvis köpa dina produkter. Om det då är svårt att hitta och hela butiken handlar om flashig design blir det lite kontraproduktivt. Så fokusera på användbarhet i första hand och design i andra, så har du ett vinnande koncept.

17. För mycket reklam

Hur många nyhetsbrev orkar man med innan man klickar avprenumerera? Du ska självklart maila dina kunder relevanta produktrekommendationer regelbundet men en gång om dagen blir för ofta. Hitta en balans som känns rimlig!

18. Komplicerad kassa och betalning

Om det är komplicerat att köpa sker färre köp, så enkelt är det. Se till att din webshop har stöd för trygga och säkra betallösningar samt att kassaprocessen är snabb och enkel. Ju färre steg, desto bättre.

Det sker fler köp med tryggare betallösningar. Klarna känner alla till, Swish är snabbt och enkelt, PayPal fungerar i hela världen. Erbjud de betalsätt som dina kunder efterfrågar.

19. Brist på kanaler

Oavsett hur bra din produkt är blir det svårt att lyckas idag om du inte syns i andra kanaler än själva butiken. Undersök genom vilka kanaler du bäst når ut till just din målgrupp. Är det kanske Facebook, Instagram eller Prisjakt? Eller behöver du annonsera i en branschtidning eller göra radioreklam? För att komma igång med försäljningen måste du först få potentiella kunder att hitta dig, och det gör du genom att synas på rätt ställen!

20. För bred nisch

Ett misstag många nystartade e-handlare gör är att de satsar alltför brett. Överdrivet många produkter initialt leder ofta till att arbetstimmarna inte räcker till och att vissa produkter inte säljs och måste reas ut. Börja med färre produkter, se vilka som säljer bäst och utöka successivt sortimentet med det som visat sig vara populärt. Smartare fokus, lägre risk.

Här blev det för mycket produkter på en gång

Ett enormt produktutbud i uppstarten kan bli för mycket att hantera.

21. Fel SEO-tänk

Sökmotoroptimering är oerhört viktigt idag. För att du ska synas på Google behöver du ha ett SEO-tänk bakom allt du gör. Misstaget vissa e-handlare gör är att de fokuserar helt på sökmotorerna, och således glömmer bort användarna. Skapa i första hand innehåll som är bra för användarna, optimera sedan det innehållet så att sökmotorerna förstår det bättre.

22. Jag ger upp!

Väldigt få webbutiker blir en overnight success. Det krävs motivation, glöd och hårt arbete för att lyckas skapa något som verkligen fungerar. Att ge upp för snabbt är ett misstag. Ändra om, testa nytt, experimentera. Skapa värdefullt innehåll, sökmotoroptimera och marknadsför. Det finns en anledning till uttrycket det tar 10.000 timmar att bli framgångsrik. Visste du till exempel att The Beatles spelade på små klubbar i Hamburg flera timmar varje kväll i tre år innan de blev kända?

Hoppas vi har hjälpt dig att undvika några av de vanligaste misstagen e-handlare begår med sin webshop. Nu är det bara att fortsätta jobba, för hårt arbete betalar sig alltid tillslut!

Dela denna artikel:

Behöver du hjälp av ett proffs på webshopar?

Ring oss på 0470-70 36 80 eller fyll i dina uppgifter nedan, så hör vi av oss:

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.