Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

5 handfasta tips på hur du själv optimerar din e-handel för Google & andra sökmotorer

Optimering är väldigt viktigt och är enkelt att anpassa i vårt uppdateringsverktyg!

SEO / Meta som “beskrivning”, “titel” och “sökord”  är viktiga delar i en optimering. Dessa kan du jobba med i vår uppdateringsverktyg när e-handeln är färdig och publicerad.

Vår e-handel är väldigt smart vilket gör att om du inte följer instruktionerna nedan så optimerar sig varje sida efter bästa förmåga (Systemet plockar upp det produktnamn du fört in och för in det i Titeln för sidan).

Googleoptimering för E-handel

Vill du ha kontroll, följ de här stegen

Gå till den önskade sidans redigeringsläge, klicka på illustrationen av en penna och du kommer till vyn för att optimera din sida under stycket ”SEO/Meta för sökmotorerna

Titel på sidan är den viktigaste parametern  för att Google ska plocka upp din e-handel i deras sökningar. Ska innehålla max 3 sökfraser (max 67 tecken) specifikt anpassade för den sidan du optimera.

Kort beskrivning är viktig för Google. Den ska vara relevant för din sida, men även för dina blivande besökare som ska lockas att klicka på din länk i Googles sökresultat.

Menyns namn (ditt namn för sidan) är också extremt viktigt för Google, försök att undvika att vara för generell, fallgropar så som “Produkter”, “Butiken” etc.

Sökord är inte längre relevant för sökmotorerna. Koncentrera dig istället på punkt 1-4 ovan samt att du gärna i din beskrivning/text för kategorin, produkten och i textinnehållet gärna använder dig av punktlistor och länkar  som innehåller viktiga sökord.

Att skriva sökmotorsanpassade texter

1. Sökord i menynamnen

Det är bra om dina viktigaste sökord finns med som en sida. Då ser Google att en av dina sidor handlar om just detta sökord. Därför kan du skapa en undersida till Tjänster som heter t.ex. “Sökord” (ett av dina viktiga ord).

2. Väsentliga huvudrubriker och underrubriker

Döp inte rubriker på sidan till “Nyhet” eller liknande utan använd dina viktigaste sökord även här. Huvudrubrikerna är nämligen en av de delar av din hemsida som Google tittar på först. “Sökord är nylanserad” skulle kunna vara en bra, sökbar rubrik. Även i underrubrikerna är det bra att ha med viktiga sökord.

3. Sökord i början på textstycken

Få med dina viktigaste sökord tidigt i textstycken, t.ex. “Sökord är viktigt och kan beställas i färgerna…” Google tittar i texterna precis som vi gör och det som står i början är alltså viktigast.

4. Inte för långa texter

Skriv korta och innehållsrika texter uppdelade i tydliga stycken eller punktlistor. Behöver du skriva mycket, skapa hellre fler kategorier där besökare som är intresserade av en viss produkt kan läsa mer specifik information.

5. Få sökord ger bättre resultat

Fokusera på upp till fem sökord på din hemsida. Om du satsar på för många ord blir det rörigt och varje ord får sämre resultat. Ju färre sökord du satsar aktivt på, desto större chans har du att hamna högt på sökmotorerna.

6. Uppdatera texterna ofta

För att hålla e-handeln intressant och aktuell för både besökarna och sökmotorerna, gör ändringar i texterna, byt ut bilder och skriv nyheter så ofta du kan!

Googles favoriter i prioriteringsordning, skalan är 1-10 poäng

  • Titel: 10 poäng – Titel för sidan
  • Intern länktext: 10 poäng – Menynamn och “styrlänkar”
  • Domännamn: 7 poäng
  • H1-H2 text: 5 poäng
  • Första ordet i ett stycke: 5 poäng
  • Sökväg eller filnamn: 4 poäng
  • Närliggande nyckelord (multi keywords): 4 poäng
  • Början av en mening: 1.5 poäng
  • Fetstil eller kursiv text: 1 poäng
  • Användning i text: 1 poäng
  • Meta description: 0.5 poäng
  • Meta keywords (sökord): 0 poäng – Google tar inte längre hänsyn till detta.
Kundcenter - Ulrika
Bara ett samtal bort

- Jag heter Ulrika och jobbar på Kundcenter. Som kund får du alltid fri rådgivning och support. Vi ser fram emot ditt samtal.

Utveckla din hemsida med oss!

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig: