Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

13 juni 2014

5 effektiva tips för sökmotoroptimering av din hemsida

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Att sökmotoroptimera din hemsida ger dig bättre resultat på Google och fler besökare. Vi delar med oss av våra mest effektiva tips för att göra det själv.

5 effektiva tips för sökmotoroptimering av din hemsida

1. Planera din sökmotoroptimering

Innan du börjar sökmotoroptimera din hemsida måste du planera och lägga upp en strategi. Då slipper du göra dubbelt arbete och du har något att utgå från när du optimerar.

Analysera konkurrensen

Vi tänker oss att du är en redovisningsbyrå i Uddevalla. Du vill ligga etta när man Googlar "redovisning", det vill alla i branschen. Man måste börja med att vara realistisk. När du satsar på ordet "redovisning" konkurrerar du med hela Sverige. Det finns hundratals redovisningsbyråer som är större än dig och som satsar massor av tid och pengar på att ligga högt på så pass generella sökord.

För att lyckas bra på Google måste du nischa dig. Därför är det perfekt att börja lokalt. Finns det många andra redovisningsbyråer i Uddevalla? Några som är större än dig? Hur jobbar de andra? Vilka ord syns de på? Vad gör de som är bra på sina hemsidor? Ha bra koll på konkurrensen så blir det lättare att konkurrera.

Vilka sökord ska du satsa på?

Fundera på vilka ord du vill synas på. Vad kan dina potentiella kunder tänkas söka på? Hur söker du själv på Google? Tänk dig in i dina kunders situation. Någon som är ute efter hjälp med redovisning i Uddevalla kan ju exempelvis söka på "redovisning Uddevalla", "hjälp med redovisning i Uddevalla" eller "redovisningsbyrå i Uddevalla".

Du kan nischa dig ytterligare genom att satsa på sökord som har att göra med mer specifika tjänster du erbjuder. Det är lättare att hamna högt på ord som färre satsar på.

2. Producera unikt innehåll

Ge besökaren värde och anledning att återkomma

Google känner av när unikt innehåll produceras och premierar hemsidor som kontinuerligt publicerar detta. Att ge dina besökare något av värde (how to-artiklar, tips, branschnyheter) är därför inte bara bra för besökarna utan även för dina positioner på Google. Kopiera inte andras texter eller guider. Den som skriver en artikel först ses av Google som ursprungskällan och det blir värt extra mycket. Bra innehåll ger också dina besökare en anledning att återkomma och chansen att de konverterar till kund ökar.

Skriv sökmotoroptimerade texter

Texterna du skriver är en av de huvudsakliga sakerna Googles robotar tittar på när de avgör vilken position du ska få i sökresultatslistan. Här är några tips för sökmotoroptimerade texter:

  • Använd dina sökord och sökfraser i texterna.
  • Börja en mening med ett sökord.
  • Använd fetstilt eller kursivt för att visa att vissa ord är extra viktiga.
  • Upprepa inte ett sökord för många gånger, det hjälper inte.

Använd undersidor

Jobba med olika undersidor för olika innehåll på hemsidan. För spretigt innehåll på en och samma sida förvirrar Google och ger dig sämre resultat. Skapa en undersida för varje tjänst samt en för varje tips eller guide du producerar. Då kan du beskriva bara den tjänsten eller det tipset mer ingående utan att prata om för mycket annat. Detta sätt att jobba blir tydligare både för sökmotorerna och för besökarna.

Varje undersida får en egen sökväg, exempelvis har vår undersida som handlar om hemsida till företag sökvägen www.smelink.se/hemsida-till-foretag.html. Sökvägen använder du när du delar med dig av länken till sidan och för Google är det viktigt att den innehåller ord som beskriver innehållet. Gärna med bindestreck mellan.

3. Rubriker, metataggar och bildtitlar

Sökmotoroptimerade rubriker

För att ge dina texter en tydlig struktur och göra dem lättlästa ska du dela upp dem med rubriker. Rubrikerna hjälper Google att se vad som är viktigast på sidan och vad den kommer handla om. Använd dina viktigaste sökord och fraser i rubrikerna och tänk på att en rubrik som "Välkommen till oss" inte innehåller ett enda ord som någon kan tänkas söka på.

Varje undersida på din hemsida ska ha en huvudrubrik (H1). Det är den viktigaste rubriken som visar för Google och besökarna vad sidan handlar om. Dela upp långa textstycken med underrubriker (H2 till H6). De behöver inte vara just i ordningen H2, H3, H4, H5, H6 utan se H2 som de näst största rubrikerna, H3 som de tredje största och så vidare. Oftast använder man bara ner till H3 eller H4.

Titel, beskrivning och sökord - lär dig dina metataggar

På varje undersida kan du ange olika metataggar som är till för att visa för Google vad just den sidan handlar om. Du kan oftast ställa in detta i ditt hemsidesverktyg.

Titel (title)
En kortfattad titel för sidan. Visas i blått i Google-resultat samt uppe på fliken i webbläsaren. Bör vara under 60 tecken för att få plats på Google. Testa om din titel får plats här.

Beskrivning (description)
Beskrivningen är stycket med text som visas under titeln på Google. Här får det plats lite fler tecken, runt 160 st. Få med dina viktigaste sökord men skriv inte bara en rad ord utan en riktig mening. Texten ska få läsaren att vilja klicka för att läsa vidare men får inte vara missvisande. Sidan de landar på ska innehålla det de förväntar sig.

Sökord (keywords)
Sökord var viktigt i sökmotoroptimering för några år sedan men är nu nästan utfasat. Påverkar alltså inte Google-resultaten märkbart längre. Det skadar dock inte att skriva in några sökord med ett kommatecken mellan då vissa sökmotorer fortfarande har med dem i sina beräkningar.

Döp dina bilder

För att Google ska "se" vad dina bilder föreställer behöver du döpa dem. Filnamnet på en bild direkt från din kamera brukar vara typ "DSC1192.jpg", ändra det till "vad-bilden-forestaller.jpg". Lägg även till alt-text och title via ditt hemsidesverktyg. Detta gör dina bilder sökmotoroptimerade och hjälper dig klättra på Google.

4. Jobba med olika typer av länkar

Länkar är en viktig del vid sökmotoroptimering av din hemsida. Satsa primärt på interna länkar och länkar till din hemsida från andra hemsidor.

Interna länkar visar Google vad som är viktigt

Ytterligare ett sätt att visa för Google vilket innehåll på din hemsida som är viktigast är genom interna länkar. Gå tillbaka till punkt 1 och vilka sökord som är viktigast. Sidorna som primärt innehåller de sökorden vill du länka till från texterna på andra sidor på hemsidan.

Interna länkar guidar också dina besökare runt på hemsidan. I slutet av varje text bör det finnas en länk som tar dem vidare dit de borde gå härnäst. Vilka är dina viktigaste undersidor där sannolikheten är störst att de blir kunder? Se till att skapa relevanta länkar från dina texter till dessa sidor för att öka chansen till intresseanmälningar.

Läs mer om hur du använder internlänkar för att förbättra din sökmotoroptimering

Länkar från andra hemsidor ger resultat

Något som Google gillar mycket är en hemsida som många andra hemsidor och bloggar länkar till. Det måste ju tyda på att innehållet på hemsidan i fråga är så pass intressant att det är värt att delas med andra. Försök få med en länk till din hemsida på andra relevanta hemsidor så kommer du se att dina positioner på Google ökar. Ett sätt att få länkar kan vara att skriva bra innehåll som andra ser värde i att länka till från sina hemsidor.

5. Uppdatera din hemsida ofta

Sist men inte minst, en hemsida som uppdateras ofta är mer intressant än en statisk hemsida. Ju oftare du skriver artiklar, nyheter, guider eller lägger till nya tjänster och produkter, desto bättre kommer det gå för dig på sökmotorerna. Att producera nytt innehåll ofta skapar en uppåtgående spiral: Besökarna vill återkomma och dela med sig av innehållet, detta skapar fler besökare, Google känner av att hemsidan är aktiv och ger dig bättre position, detta skapar fler besökare, Google känner av att du har fler besökare som stannar längre på hemsidan, detta skapar fler besökare.

Läs våra 5 skäl att uppdatera din hemsida ofta

Sammanfattning

  • Planera din sökmotoroptimering genom att analysera konkurrensen och välja lämpliga sökord att satsa på.
  • Producera unikt innehåll för dina besökare regelbundet. Se till att texterna du skriver är sökmotoroptimerade och ligger på egna undersidor.
  • Lär dig knepen för sökmotoranpassade rubriker och bilder samt ställ in metataggar för varje undersida.
  • Jobba med interna och ingående länkar för att stärka din position.
  • Uppdatera din hemsida så ofta du kan för att ge besökarna anledning att återkomma och visa Google att du menar allvar.

Dela denna artikel:

Snabbtest:

Testa din hemsidas potential att synas på Google. Fyll i din sida samt ett sökord och få ditt resultat på bara några sekunder!

Gör testet

(Du behöver inte lämna några uppgifter om dig själv)

Snabbtest

Boka en analys av din hemsida

Låt oss analysera din hemsida och ge dig en plan på hur du ska vidareutveckla den. Analysen behandlar sökmotoroptimering, design, innehåll och socialt. En komplett analys kostar 990 kr.

Läs mer om Smelink Analys eller anmäl intresse här: