Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

6 mars 2014

7 tips till småföretagare för en bra Facebook-sida

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Hur bygger du ditt företags närvaro på Facebook på bästa sätt? Till stora och välkända företag söker sig målgruppen ofta självmant men som småföretagare måste du jobba lite hårdare. Därför har vi satt ihop denna lista med konkreta tips för dig som vill lyckas på Facebook.

Först måste vi reda ut varför du ska ha en Facebook-sida. Är det verkligen nödvändligt och vad kan du få ut av det? Färsk statistik visar att 66% av Sveriges internetanvändare använder Facebook i genomsnitt 3,2 timmar per vecka (källa: internetstatistik.se). Detta betyder att oavsett vilken målgrupp du har, är det mycket sannolikt att de spenderar tid på det sociala nätverket. Med en närvaro på Facebook har du som företagare möjlighet att kommunicera smartare och oftare med dina kunder och potentiella kunder. På sikt kan du bygga en skara trogna följare som i sin tur tipsar sina vänner om ditt företag.

Få ut mer av ditt företags Facebook-sida genom följande tips

1. Content is King

Content is King är det allsmäktiga mantrat som bör genomsyra hela ditt företags Facebook-närvaro och övriga Internetnärvaro. Bra innehåll leder till fler och mer engagerade kontakter. Har du inget innehåll att komma med hjälper det inte ens att ha den snyggaste och coolaste sidan i världen. Så enkelt är det. Försök att publicera varierat innehåll så att det inte blir tjatigt för de som valt att följa dig.

2. Enbart eget material räcker sällan

Var helt ärlig mot dig själv nu – är ert eget material alltid så spännande att det klarar att bära Facebook-sidan på egen hand? För mindre företag är svaret oftast nej. Därför kan du även dela annat intressant material inom ditt område ibland. På så sätt höjer du värdet på er sida.

3. Tvåvägskommunikation

Som alltid när det gäller sociala medier är det viktigt att lyssna på synpunkter från era kontakter, och svara på dem. Vid negativa kommentarer är detta ett måste, för att ”kontrollera” frågan. Svara sakligt på kritiken. Finns inget svar från dig är det fritt fram för alla möjliga spekulationer. Att du sedan kanske inte kan komma överens med kritikerna är en annan sak, det gör man ju inte alltid.

4. Nyttja Facebooks tag-funktioner

Om en uppdatering involverar en annan företagssida, en grupp eller en person och du har möjlighet att ”tagga” denna – gör det. Då syns uppdateringen även på den länkade sidan. Missbruka dock inte detta, utan gör det bara när det är relevant. Använd @ och börja skriva för att få fram förslag på sidor och personer att länka till.

5. Uppdatera ofta

Hur ofta ska du uppdatera din Facebook-sida? Det är oerhört svårt att svara på. Ett par gånger i veckan brukar nämnas som en lagom frekvens, men det skiljer sig naturligtvis beroende på målgrupp och bransch. Det bör dock vara kontinuitet i uppdateringarna – tio uppdateringar ena veckan och noll andra är ingen framgångsmelodi.

6. De kontakter du har är viktigare än de du inte har

Ett vanligt misstag är att företag lägger allt fokus på hur de ska skaffa nya kontakter. Det kampanjas fram och tillbaka för att locka fler till sidan. Inget fel i det, men du får absolut inte glömma bort de befintliga kontakterna. Relationen med dessa är det som det verkliga arbetet bör fokuseras på, vilket tar oss vidare till den sista punkten.

7. Ha tålamod

Relationsbyggande - det är nyckeln till framgång i sociala medier. Och relationer tar tid att bygga, man måste förtjäna målgruppens förtroende. Även om det gick fortare än Rom, så byggdes Facebook fortfarande inte på en dag. Lycka till med din Facebook-sida!

Prata med oss om Facebook

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig för ett samtal om hur du kan satsa på Facebook:

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.