De digitala kunskapsklyftorna ökar: Hänger du med?

De digitala kunskapsklyftorna ökar: Hänger du med?

Artikeln publicerades i januari 2018

Det räcker inte längre att ha en webbplats som presenterar företaget på ett trevligt sätt. För att bli konkurrenskraftig online behöver du hänga med. Här presenterar vi första steget mot en effektivare digital närvaro.

Det är inte konstigt om du känner att du inte har koll på hur den digitala utvecklingen påverkar ditt företag. En färsk undersökning visar att 70% av svenska små- och medelstora företag anser att de behöver agera för en digital utveckling, men att hela 47% av de tillfrågade företagen inte vet vad de ska göra!

Hänger du inte med som företagare och tar del av det som händer och skrivs om den digitala utvecklingen hamnar du ohjälpligt efter. Det blir svårare och svårare att förstå vad du ska satsa på och i vilken ände du ska börja. Kontaktar du en konsult så pratar de ofta övergripande om digitalisering, vilket kan göra det hela ännu mer obegripligt.

80% av köparna börjar på Google

Nära 80% söker efter relevant information på Google innan de bestämmer sig för att köpa enligt PostNords E-handelsbarometer 2017 (Läs PostNords E-handelsbarometer 2017).

Det betyder att du som företagare måste skaffa dig en större förståelse för kundernas köpbeteende om du ska äga kundprocessen. Det räcker inte längre att ha en sajt som presenterar företaget på ett trevligt sätt. Idag är webbplatsen den strategiskt viktigaste kommunikationskanalen och varumärkesbäraren för ett företag. Det kan du dra nytta av!

Första steget mot att bli konkurrenskraftig online

Det första viktiga steget för att utveckla ditt företags digitala närvaro är att ta fram en strategi. Strategin lägger grunden för hur företaget ska använda olika digitala kanaler. Den ger också en plan över vad som ska kommuniceras i respektive kanal för att möta kunden med rätt argument beroende på var i köpprocessen hon befinner sig.

En viktig del av strategin är också ett väl formulerat syfte och mål med närvaron online. Det är först när du kan mäta effekterna som du vet om de digitala satsningarna lyckas. Målet kan till exempel vara att få in fler kundkontakter eller öka antal avslut i en webbshop.

Digitaliseringen påverkar alla branscher och bolag

Även vi på Ready Digital utmanas av digitaliseringen, trots att vi verkar på en digital plattform. Utvecklingen går snabbt och vi ser med spänning fram emot allt det nya som gör att vi som företag kan ligga i framkant för att våra kunder ska bli konkurrenskraftiga.

Vi lägger stort fokus på att öka förståelsen för hur våra kunders målgrupper agerar. Genom detta vill vi bli experter på att driva affärer till kundernas webbplatser med hjälp av konverteringsoptimering, sökmotoroptimering och annan digital marknadsföring.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.