Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

26 juni 2014

Facebook för företag: Guide för att lyckas

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Att synas på Facebook är numera en självklarhet för företagare. Men hur ska du använda Facebook och vad kan du få ut av det? De frågorna får du svar på här och dessutom visar vi hur du integrerar Facebook med din hemsida.

Facebook för företag: Guide för att lyckas | Smelink tipsar

Världens största sociala nätverk

Facebook startades av Mark Zuckerberg 2004 som ett sätt för Harvard-elever att kunna hålla kontakt med varandra. Det sociala nätverket växte snabbt till de andra skolorna, vidare till andra länder och slutligen ut till alla som ville vara med. Idag har Facebook över en miljard användare och är således världens största sociala nätverk.

Nyttor med att använda Facebook som företagare

Många företagare ser det som en självklarhet att ha en närvaro på Facebook och sett till att så många använder nätverket är det ingen dum idé att finnas med. Dock är nyttorna med Facebook som företagare och sättet man använder det annorlunda mot exempelvis Twitter.

Dela personligt innehåll

Facebook är ett bra ställe att på ett personligt sätt dela nyheter och händelser från inom företaget. Facebooks användare är vana vid personliga statusuppdateringar från vänner och bekanta så det passar att även du som företag har en liknande ton. Genom att dela den här typen av information får dina följare en känsla av gemenskap och att de känner dig och ditt företag, vilket stärker band med kunder och bygger nya intressenter.

Förslag på vad du kan dela för innehåll är bilder på medarbetare som jobbar med produkten/tjänsten du erbjuder, bilder från event ni anordnar och kundcase som visar dina nöjda kunder.

Anordna tävlingar och undersökningar

Tävlingar och kundundersökningar passar också bra på Facebook. Anordna tävlingar där dina följare har möjlighet att vinna din produkt/tjänst eller något relaterat som är eftertraktat. Det kan vara en frågetävling, förslag på er nya slogan eller en fototävling. Viktigt är bara att du ber tävlande att dela med sig av tävlingen till sina vänner på Facebook för att sprida budskapet. Det kan också krävas lite Facebook-annonsering för att nå ut till så många som möjligt i din målgrupp.

Annonsera till din exakta målgrupp

Facebook-annonsering har blivit nödvändligt för många företag för att nå ut med sitt budskap till så många potentiella kunder som möjligt. Tidigare nåddes nästan alla följare av varje statusuppdatering som skrevs på Facebook men du kanske har märkt på sistone att räckvidden har minskat rejält. Nu krävs det en väldigt intressant statusuppdatering som aktivt delas vidare eller annonsering för att nå ut till samma mängd följare.

Fördelen med Facebook-annonsering är att du kan välja ut exakt vilken målgrupp du vill nå med din annons. Detta görs möjligt genom att Facebook sparat demografiska data om alla sina användare och vet deras ålder, intressen, kön, vänner och annat som kan hjälpa till att lägga dem i en "kategori" av mottagare. Om du exempelvis vill skapa en annons om datortillbehör och du råkar veta att din målgrupp är killar på 20-28 år som är intresserade av datorspel så är det enkelt att skapa en annons som går ut till just den målgruppen. Tack vare detta behöver du inte annonsera till en massa människor som ändå inte (statistiskt sett) kommer vara intresserade. Vi kan jämföra det med en annons i en stor tidning med 1 miljon läsare. En fjärdedel av dem kanske bläddrar förbi annonsen och 1% av dem kanske är killar på 20-28 år som är intresserade av datorspel. Det innebär att av den miljonen läsare som du annonserar till är det bara 2500 som är potentiella kunder. Dessutom måste de aktivt öppna en dator och gå in på hemsidan du skrivit i annonsen. Med Facebook annonsering kan du för en lägre kostnad nå bara din målgrupp och dessutom ha med en länk de enkelt kan klicka på för att komma till din hemsida.

Vi kommer gå in närmare på Facebook-annonsering i en framtida artikel.

Bygg förtroende genom att dela värdefullt innehåll

Istället för att bara dela erbjudanden och extrapriser, se till att ge dina följare värdefullt innehåll i form av intressanta och relevanta artiklar, guider och råd. Detta bygger förtroende och ökar sannolikheten till att de klickar sig vidare till din hemsida och blir kunder i framtiden.

Guider och artiklar, tänker du. Det låter jobbigt och vad ska jag skriva om? Jo, tänk dig in i dina följares situation. Varför har de valt att följa ditt företag på Facebook? De kanske är intresserade av dina produkter och vill veta mer? Du är expert på dina produkter. Du vet hur dina kunder använder produkterna och vad de tycker är fantastiskt med dem. Skriv om hur dina kunder får ut mest av produkterna och om lösningar på eventuella problem de kan stöta på. Skriv om hur du tillverkar produkterna och vad som gör dem unika jämfört med konkurrenternas. Sådana här guider och artiklar som inte är säljande utan hjälpande får dina följare att tycka om dig och se dig som någon de kan lita på. Det gör att de väljer dig framför konkurrenterna, till och med om dina priser är lite högre.

Stärk ditt varumärke

Alla dessa aktiviteter stärker ditt varumärke. Facebook är en riktigt bra plattform just för att ge en publik bild av ditt företag och bygga på varumärket. Dela intressant och relevant innehåll och svara snabbt på kunders kommentarer. Se till att din Facebook-sida gör ditt företag rättvisa.

McDonald's satsar hårt på Facebook

Både små och stora företag kan tjäna på att ha en närvaro på Facebook. Fler än 300.000 Facebook-användare gillar McDonald's Sverige och det är nog inte bara för att de är ett känt varumärke. De har lärt sig hur man använder Facebook på allra bästa sätt. Om du kollar in sidan kommer du märka att de får in massor av kommentarer på varje inlägg de gör och att de faktiskt har någon där som svarar på många av dem. Snabb respons på kunders frågor är en av nycklarna till framgång på det stora sociala nätverket.

Här nedan ser du McDonald's Sveriges senaste Facebook-inlägg där de tipsar om en ny produkt. Tusentals har gillat, hundratals har kommenterat och många har delat. I kommentarerna finns både ris och ros, allt från tips på nya smaker till kritik att allt på McDonald's smakar illa. Det är engagemanget som är det viktiga, allt måste inte vara positivt. Så länge du är där och svarar på dina kunders frågor och påståenden blir utfallet oftast positivt.

Facebook på din hemsida

Du kanske har sett att många företag har sin Facebook-sida på hemsidan och att man kan se de senaste uppdateringarna och gilla företaget direkt därifrån. Dessutom är det ju vanligt att du som besökare kan klicka Gilla på en hemsida du besöker för att dela innehållet med dina vänner. Du kan själv på ett enkelt sätt lägga in ditt Facebook-flöde eller en Gilla-knapp på hemsidan.

Like box - få besökare att gilla (följa) din Facebook-sida

Med en Like-box kan dina hemsidesbesökare Gilla (följa) ditt företag på Facebook med ett enkelt klick. Så här gör du:

  • Gå till developers.facebook.com/docs/plugins/like-box-for-pages.
  • Skriv in adressen till din Facebook-sida. Vet du inte adressen, gå till din sida och kopiera länken från adressfältet i webbläsaren.
  • Ställ in storlek (eller behåll den som den är).
  • Välj om du vill visa ansikten, inlägg, header (Hitta oss på Facebook-text) och ram.
  • Klicka Get Code.
Facebook like box
  • Välj Iframe.
  • Kopiera koden och klistra in i HTML-läget i ditt hemsidesverktyg, där det ska ligga på hemsidan.
Facebook like box iframe

Så här kan like-boxen se ut. Klickar du Gilla så börjar du följa företaget på Facebook. Den visar automatiskt ansikten på dina vänner som gillar sidan om du är inloggad på Facebook och har några vänner som gillar den.

Like button - låt besökare dela en undersida på din hemsida med en Gilla-knapp

Om du vill att dina besökare enkelt ska kunna dela din hemsida eller en specifik undersida på din hemsida kan du använda dig av en Like-button. Så här gör du:

Facebook like button
  • Välj Iframe.
  • Kopiera koden och klistra in i HTML-läget i ditt hemsidesverktyg där knappen ska placeras på hemsidan.
Facebook like button iframe

Här är en Gilla-knapp som du kan dela den här artikeln med.

Skillnaden mellan gilla och gilla

Det uppstår ibland lite missförstånd kring Facebooks Gilla-knappar eftersom de har två olika typer. Klickar du på den som vi beskriver först (like box) så börjar du följa företagets Facebook-sida. Klickar du på den andra vi beskriver (like button) så delar du innehållet på den aktuella undersidan du besöker. Se den första som en följknapp och den andra som en delaknapp.

Prata med oss om Facebook

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig för ett samtal om hur du kan lyckas på Facebook:

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.