Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

25 september 2014

Hjälp! Varför säljer jag inget i min webshop?

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Precis som i en fysisk butik krävs det en hel del planering och jobb för att sälja via din webshop. Vi tar upp sex viktiga förutsättningar för att lyckas.

Hjälp! Varför säljer jag inget i min webshop?

1. Har du många besökare?

Första förutsättningen för att du ska lyckas sälja via din webshop är att du har besökare. Utan besökare, inga affärer. Hur många besökare behöver du? Många. Fler än du tror. Procentsatsen besökare som blir kunder är låg eftersom de flesta besökarna bara tittar sig omkring utan att köpa.

Se hur många besökare du har på din webshop och på specifika kategorier och produkter genom att installera Google Analytics, en ypperlig statistiktjänst som inte kostar en krona. I fråga 2 och 3 finns idéer på hur du kan få fler besökare.

2. Syns du på Google?

Gör några sökningar på Google och se vart du hamnar. Sök på olika produkter du säljer och produktkategorier du erbjuder. Hur placeras du jämfört med dina konkurrenter? Finns du inte ens på förstasidan missar du de flesta potentiella kunderna då bara en bråkdel av Googles användare går till andra sidan.

Missnöjd med resultaten? Då behöver du sökmotoroptimera din webshop. Det finns mycket du kan göra själv för att hamna högre på Google, bland annat skriva Google-anpassade produkttexter och skapa sökmotorvänliga URL:er.

3. Gör du någon marknadsföring?

Utöver att synas på Google kan det behövas annan marknadsföring för att lyckas få fler potentiella kunder att hitta din webshop. Gör du någon marknadsföring över huvud taget?

Om du inte marknadsför dig alls är det svårt att lyckas. Det gäller bara att hitta marknadsföringsmetoder som passar din budget och dina produkter. Vi har tips på både marknadsföring på minimal budget och betald annonsering.

4. Har du attraktiva produkter?

Finns det efterfrågan på dina produkter? Erbjuder du produkter som inte går att hitta någon annanstans? Du måste se till att ditt produktutbud är lockande för både nya och befintliga kunder. Utan ett bra utbud finns det ingen anledning att besöka din webshop, än mindre att handla där.

5. Är du konkurrenskraftig?

När dina potentiella kunder funderar på om de ska handla hos dig eller dina konkurrenter kommer de jämföra och vara stenhårda.

Hur konkurrenskraftig är du när det gäller:

  • Priser?
    Vad dina produkter kostar är kanske inte alltid det viktigaste för att få nya kunder men det är ofta det enklaste sättet att jämföra dig med konkurrenterna. Konkurrenskraftiga priser ger dig fler besökare som också kan bli kunder.
  • Service?
    Erbjuder du fantastisk kundservice? Svarar du snabbt på mail? Har du en grym returpolicy? Sköter du missnöjda kunder på ett föredömligt sätt? Med bra service kommer kunderna handla igen och rekommendera dig till sina vänner.
  • Utbud?
    Hur ser ditt utbud ut när det gäller produktbredd och produktvariationer (storlek, färg etc.)? Ofta handlar man på nätet för att hitta väldigt specifika produkter som man inte orkar leta efter i vanliga butiker. Se till att erbjuda ett bra utbud inom din nisch.

Varför skulle någon vilja handla hos dig istället för hos dina konkurrenter? Finns det inget självklart svar på den frågan måste du sätta igång och skapa ett.

6. Känner besökarna sig trygga nog för att handla?

Okej, du har många besökare, du syns på Google, har attraktiva produkter och konkurrenskraftiga priser men ändå säljer du inget. För att konsumenter ska handla på nätet behöver de känna sig trygga. De måste lita på att de inte blir lurade och att de kommer få bra service.

Här är några tips på hur du kan göra dina besökare tryggare och mer köpbenägna:

  • Knyt avtal och placera relevanta emblem och stämplar i butiken (t.ex. Trygg e-handel).
  • Ha en seriös, tydlig och enkel design.
  • Erbjud bra villkor när det gäller leverans och återköp.
  • Visa att andra kunder varit nöjda genom att publicera dina betyg från Prisjakt och andra relevanta sajter.

Hur många nej svarade du?

5-6 nej

Din webshop kommer inte sälja automatiskt. Det är bara att sätta igång och jobba. Gå igenom alla sex frågorna och se till att du har rätt förutsättningar för att lyckas!

3-4 nej

Du har legat lite på latsidan men i alla fall kommit igång med arbetet som krävs för att sälja via din webshop. Se över vad du kan göra för att svara ja på fler av frågorna.

1-2 nej

Du har tänkt på det mesta men missat en eller ett par viktiga faktorer för att kunna få igång försäljningen i din webshop. Du vet vad du behöver göra. Scrolla upp till frågorna du svarade nej på.

Inga nej

Din webshop har förutsättningarna för att sälja men något hindrar detta från att hända. Ring oss på 0470-70 36 80 eller maila på info@smelink.se för en diskussion med en av våra rådgivare så försöker vi hitta anledningen till att du inte säljer.

Dela denna artikel:

Vill du ha en analys av din webshop?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och tittar på hur din webshop kan prestera bättre:

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.