Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

14 september 2016

Så når du din målgrupp i marknadsföringsdjungeln

Sara Gröndahl - Webbdesigner på Smelink.se Sara Gröndahl
Webbdesigner

För att få ut största möjliga värde av din marknadsföring måste du identifiera din målgrupp. Med en enkel målgruppsanalys kan du skapa budskap som når fram genom mediabruset.

Hitta din målgrupp

Det dyker upp nya företag överallt, varje dag. När du ska skapa en marknadsföringskampanj är det svårt att formulera ett budskap som sticker ut.

Steg ett är att inte försöka nå alla. Kasta inte en näve grus upp i luften och hoppas på att någon ska träffa ditt mål. Nej, snäva åt din målgrupp. Genom att fokusera på en specifik målgrupp kan du träffa rakt i hjärtat på den du vill ska nås av ditt budskap.

Målet med den enkla målgruppsanalysen nedan är att identifiera målgruppens behov och önskemål. Genom att visa vilka behov din produkt eller tjänst uppfyller, når du lättare fram med ditt budskap.

Vem är det du vänder dig till?

Vem är det du vill nå? Det kan underlätta att skapa en persona, alltså en påhittat person som är din typiske kund. Alla dina kunder kan givetvis inte vara på exakt det här viset, men det kan vara lättare att visualisera din målgrupp om du föreställer dig den som en person.

Privatperson:

  • Ålder
  • Kön
  • Utbildning
  • Yrke
  • Inkomst
  • Religion
  • Civilstånd
  • Geografi

Företag:

  • Bransch
  • Företagsform
  • Antal anställda
  • Ägarförhållanden
  • Omsättning
  • Geografi

För att bedöma vem din målgrupp är kan du ta hjälp av statistik från t.ex. Statistiska centralbyrån.

Exempel: Du säljer bilar. De flesta som köper bil är män. Eftersom du säljer exklusiva bilar tar du reda på vilka män som tjänar mest pengar, det visar sig vara de i åldrarna 40 till 50 år som bor i stora städer. De är ofta högutbildade och arbetar inom tjänstesektorn.

Identifiera intressen och behov

Vad är viktigt för din målgrupp? Vad är målgruppen intresserad av?

Allt vi gör beror i grunden på att vi vill stilla ett behov. Vi dricker för att vi är törstiga. Vi läser för att vi vill lära oss. Vi hänger på Facebook för att vi vill stilla nyfikenheten och få en avslappnande stund.

Har du tagit reda på vem din målgrupp är, är det oftast inte svårt att ta reda på vilka behov som är viktiga för målgruppen. Du är proffs på din verksamhet och kan säkert gissa dig till många svar själv, men det är alltid en bra idé att fråga utomstående om råd.

  • Gör en kundundersökning per telefon, hemsidan, e-post eller sms
  • Samla en fokusgrupp
  • Titta vad målgruppen engagerar sig i på sociala medier

När du vet vilka intressen och behov din målgrupp har, är det mycket lättare att formulera ett budskap som når fram till den du vill ska bli träffad.

Dela denna artikel:

Snabbtest:

Testa dina möjligheter att få fler kunder via hemsidan.

(Du behöver inte lämna några uppgifter om dig själv)

Snabbtest

Vill du nå din målgrupp med effektiv marknadsföring?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig för en pratstund:

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.