Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

14 mars 2014

Så får du kunder att vilja återkomma till din webshop

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

När du har startat din webshop gäller det först att få kunder och sedan att få dem att vilja återkomma till din butik och handla igen. Ta hjälp av våra tips för att få fler återkommande kunder.

Beskrivning på varje produkt

Ge varje produkt i din webshop en beskrivning. Utöver att förbättra resultaten på sökmotorerna ger det dina kunder mer information om produkten vilket gör det lättare för dem att ta rätt beslut. Med tydlig information om produkterna kommer också besökarna välja att återkomma till din butik nästa gång de vill handla.

Var personlig

Var personlig - men inte privat. Intresset för vad du äter eller vad du har på dig just idag är nog inte särskilt stort bland dina kunder. Om du däremot ger din webshop en viss personlig touch kan du öka trovärdigheten för dig och ditt företag, vilket också ger dig fler återkommande kunder. Du kan exempevis ha en Facebook-sida där du skriver personliga omdömen om utvalda produkter eller en blogg där du testar produkter i din hemmiljö.

Skapa dessutom en “Om oss”-sida där du skriver lite om vem du är, varför du startade företaget/webbutiken, vad dina värderingar är och vad syftet med butiken är. Detta gör att kunderna känner sig tryggare i att handla och gärna återkommer till din webshop när de ska handla igen.

Fantastisk service

Något som garanterat kommer göra att fler kunder vill återkomma till din webshop är riktigt bra service. De älskar när du snabbt svarar på deras frågor så se till att finnas där de finns, exempelvis på sociala medier, och sätt upp en policy att svara inom ett visst antal timmar. Det ökar förtroendet för din webbutik. Dina kunder förutsätter dessutom att ångerrätt och byten fungerar som de ska så för att få dem nöjda, gör det enkelt att byta till en annan produkt om den de köpte inte passar.

Snabb leverans

När dina kunder väl har bestämt sig för att köpa någon av dina produkter är det bråttom. Ju snabbare du skickar produkten och ju smidigare leveransen utförs, desto nöjdare kommer de att bli. Att garantera att ordern skickas samma dag vid beställning före ett visst klockslag är ett sätt att öka chansen till köp och med en snabb leverans blir sannolikheten att kunden återkommer större.

Bra upplevelse

Om kunden får en genomgående bra upplevelse i din webshop kommer de i större utsträckning vilja återkomma för att handla mer. Skapa en tydlig webshop där det är enkelt att hitta. Tappar kunderna bort sig går de hellre till en konkurrent än att leta vidare. Se till att det finns tillräckligt med information om dina produkter och att det är enkelt och tryggt att betala. Kombinera detta med fin service så kommer resten sköta sig självt.

Det lilla extra

Ge dina kunder det de förväntar sig - och lite till! Det lilla extra kan vara ett personligt mail som utgår efter beställningen och tackar för denna på ett lite annorlunda sätt. Med “det lilla extra” tänker vi inte på att du har bra priser eller produktutbud, det är ju en självklarhet. Det ska vara något utöver det vanliga som gör att din webbutik skiljer sig från mängden.

Lägger du lite extra tid och kraft på att hitta ditt lilla extra kommer du också märka att besökarna i ännu större utsträckning väljer att återkomma till just din butik när de ska handla produkter inom ditt område.

Dela denna artikel:

Har du återkommande kunder i din webshop?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och pratar om hur du kan få fler återkommande kunder:

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.