Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

23 april 2015

7 tips för att skriva bra rubriker för webben

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Att skriva rubriker för webben kräver både tanke och finess. Här är våra bästa tips för att du ska lyckas.

Skriva bra rubriker för webben

Bra rubriker ska:

1. Vara tydliga och relevanta

Dina rubriker måste vara enkla att förstå. Skriv med ett enkelt språk för att säkerställa att budskapet går fram snabbt och tydligt till alla typer av läsare.

Rubrikerna ska också beskriva vad texten kommer handla om. Just relevansen till innehållet är viktig eftersom läsarna annars kommer känna sig besvikna över att texten inte ger vad rubriken lovade.

2. Väcka läsarnas nyfikenhet

En rubrik som väcker nyfikenhet hos läsarna ökar sannolikheten att de läser vidare. Här är några tips på hur du kan åstadkomma detta:

  • Beskriv ett problem eller en lösning.
    Exempel: "Så här blir du av med mossa på trädgården".
  • Prata om en rädsla eller oro.
    Exempel: "Hur du undviker en tom plånbok veckan innan lön".
  • Tryck på ett behov eller begär.
    Exempel: "Släck din törst med den här nya läsken".

3. Locka till läsning

När du har väckt läsarnas nyfikenhet är det dags att locka dem att läsa vidare i artikeln. Varför skulle de överhuvudtaget vilja läsa vidare? Det måste finnas en klar anledning till detta. Här är några förslag på hur du inleder dina rubriker för att lyckas:

  • Så får du...
  • 5 tips på...
  • Därför ska du...
  • Så här gör du...

De mest lästa artiklarna och texterna är ofta de som har en lockande rubrik som snabbt beskriver vilken fördel läsarna får av att läsa vidare.

4. Vara lagom långa och gärna en mening

"Rubriker" hade varit en lite för kort rubrik på den här artikeln. Den beskriver inte vad artikeln innehåller, skapar inte nyfikenhet och lockar inte till läsning.

"Detta är vad du bör tänka på för att skriva rubriker för webben som är bra för dina läsare" är en lite väl lång rubrik. Den blir flera rader lång och är svår att läsa snabbt. Dina läsare vill kunna se vad artikeln handlar om på bara ett ögonblick.

Skriv rubriker som är runt 5-10 ord långa och gärna utformade som en mening, inte bara ord placerade efter varandra. Eftersom vi pratar om rubriker för webben har du inte samma krav på ett visst antal bokstäver som exempelvis i tidningar.

5. Vara sökmotoroptimerade

På webben är det viktigt att tänka på sökmotoroptimering när du ska skriva dina rubriker. Just rubrikerna är ett av de första elementen Google tittar på när de rankar din hemsida eller webshop. För att lyckas bra på sökmotorerna behöver dina rubriker innehålla dina absolut viktigaste sökord.

Exempel: Ett företag som säljer gräsklippare skulle kunna skriva en artikel om hur man väljer rätt modell och ha rubriken "Så väljer du rätt gräsklippare till din trädgård".

6. Inte vara för "roliga"

Ordvitsar och skämt går inte hem hos alla. Håll dina rubriker någorlunda seriösa och fokusera på relevansen till innehållet, snarare än att locka fram ett skratt.

7. Ha olika vikt (H1, H2, H3 och så vidare)

Några av de ovanstående tipsen gäller särskilt för huvudrubriken, den som är längst upp på sidan och på webbspråk kallas H1. För att lyckas behålla läsarna ska du även använda dig av underrubriker. De delar upp innehållet och gör texten lättare att skumläsa så att läsarna snabbt kan få en överblick.

Använd H1, H2, H3 och H4 i viktighetsordning, där H1 är viktigast. Det får läsarna att snabbt förstå textens fokus och dessutom ser Google vilket av innehållet som är mest relevant och innehåller dina viktigaste sökord.

Hur bra är dina rubriker?

Kolla igenom våra 7 tips på bra rubriker och se till att rubrikerna på din hemsida eller webshop är på rätt väg. Med riktigt bra rubriker får du fler besökare att läsa dina texter och det, mina damer och herrar, leder till fler affärer!

Dela denna artikel:

Hur bra är dina rubriker?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och tittar på hur bra rubrikerna på din hemsida är:

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.