Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

28 april 2016

Så skriver du en läsvärd Om oss-sida till din hemsida

Sara Gröndahl - Webbdesigner på Smelink.se Sara Gröndahl
Webbdesigner

Att skriva om sig själv kan vara svårt. Här är 5 vanliga misstag och våra bästa tips på hur du skriver en riktigt bra text på Om oss-sidan till din hemsida.

Så skriver du en läsvärt sida om företaget till hemsidan | Smelink tipsar

Varför ska du skriva en bra Om oss-sida?

Efter startsidan är sidan Om oss en av de mest lästa sidorna på hemsidor. Det är inte ovanligt att sidan om företaget både är dåligt genomtänkt och sparsmakad på vettig information.

Jag som potentiell kund kommer in på er hemsida och läser om era produkter eller tjänster för att se om ni tillhandahåller det jag behöver. Därefter vill jag ta reda på om ni är några jag vill göra affärer med. Jag vill veta att ni är ett riktigt bolag med riktiga personer som går att lita på. Det är då jag går till Om oss-sidan.

Genom att våga presentera personerna bakom ert företag visar ni att ni står för det ni gör. Det skapar en trygghet hos mig som leder till att jag är mer benägen att bli kund hos er.

En bra Om oss-sida på hemsidan ger er fler och tryggare kunder, helt enkelt.

Vem skriver du för?

Du berättar inte samma saker om semestern på Mallis för polarna som för mormor, eller hur? När du ska skriva er Om oss-sida, fundera på vem du skriver till. Är det dina kunder, dina investerare eller någon helt annan som ska läsa den här texten?

Ha en person i åtanke när du skriver din text och skriv som om du hade pratat med den personen. Vad vill den personen veta? Tänk på din text som en snabb dejt mellan dig och den personen!

5 vanliga misstag:

  • Du berättar vad du gör, inte varför jag ska välja dig
  • Du skryter om hur bra du är utan att visa fakta
  • Du är stel och opersonlig
  • Du har inte uppdaterat texten på länge
  • Du berättar inte vad jag ska göra nu

Har du gjort ett eller flera av dessa misstag på din hemsida? Här är våra bästa tips på hur du rättar dina fel och skriver en riktigt bra sida om företaget.

Berätta varför jag ska välja dig

Ägna inte din Om oss-sida till att berätta vad du jobbar med. Det har du ju dina produktsidor till! Målet med din Om oss-sida är istället att berätta varför jag ska välja just dig. Varför är du bättre än dina konkurrenter? På vilket sätt är ditt företag unikt? Om du inte kommer på vad som gör ditt företag unikt - fokusera på vad som gör din målgrupp unik. Hur är din målgrupp jämfört med gemene man?

Börja gärna texten med att skriva om varför du tror att jag är på er hemsida. Om ni hyr ut bostäder i Borås är jag nog inne på er hemsida för att jag söker bostad i just Borås. Om ni jobbar med vattenskadesanering är jag nog inne på er hemsida för att något gått väldigt tokigt med ett rör hemma.

Fortsätt sedan med att berätta hur du löser mitt problem. Är du snabbast, proffsigast eller bara väldigt trevlig att ha att göra med? Ge gärna ett exempel på en typisk situation - ditt företag i ett nötskal. Genom att vinkla texten mot hur du kan hjälpa mig med mitt problem undviker att din text blir skrytig och självcentrerad. Istället visar du mig att du tänker på mina behov.

Förslag på ämnen att skriva om:

  • Om du har det här behovet så hjälper vi dig såhär.
  • Vi hade den här kunden med det här problemet, då gjorde vi såhär.
  • Vi har såhär många års erfarenhet inom vårt område och har såhär många anställda som väntar på ditt samtal.
Om oss på Telias hemsida

Telia börjar sin text på sidan Om Telia med att berätta vad de hjälper dig som kund med.

Håll dig till fakta

Etablerad samtalsmetodik lär dig att du genom ledande frågor ska få den du pratar med att själv komma fram till något istället för att berätta det för dem. Tycker personen att hen kommit på något själv så är hen mer benägen att tro på det och agera därefter. På samma sätt ska du på din Om oss-sida på hemsidan inte själv skriva att du är bäst utan istället ge besökaren faktan som får henne att själv förstå att du är bäst.

Håll dig till fakta - låt läsaren bestämma om du är bäst.

Var objektiv när du skriver fakta, delger statistik eller visar tävlingar du vunnit. Visa gärna upp eventuella certifikat som företaget har, men bara om det är certifikat som faktiskt spelar någon roll för kunden och som är en prestation att få. I vissa branscher är certifikat viktigare än andra, t.ex. i byggbranschen.

Referenser är också en form av fakta. Låt en kund berätta om hur du löste hennes problem. Kom ihåg att låta henne använda sina egna ord för att det ska kännas äkta.

Om du skriver texter till en hemsida åt ett nystartat företag utan referenser eller fakta, berätta om dina drömmar. Fokusera på historian bakom ditt företag (mer om det nedan), passionen som ledde till var du är idag och var du ser ditt företag i framtiden.

Förslag på ämnen att skriva om:

  • Såhär många har valt oss som leverantör.
  • Såhär många procent av marknaden säger att de har ett behov av vår produkt.
  • Det här året fick vi det här certifikatet som är viktigt därför att...
Om oss på Linas Matkasses hemsida

Linas matkasse håller sig till fakta när de berättar om sitt företag.

Var personlig

Personer gör affärer med andra personer, inte med företag. Prata med läsaren så som du hade gjort om ni hade stått öga mot öga. Det är lätt att tänka att du behöver vara formell för att bygga trygghet, men ofta är det precis tvärtom. Var gärna rolig om du är en skojfrisk person, men försök inte att vara något du inte är. Prata med en äkta, personlig röst.

När du startar ett företag skulle du kunna sälja vad som helst, men det finns en anledning till att du valde att syssla med just det du gör. Förmedla den drivkraften och passionen till läsaren. Våga vara personlig och släpp in läsaren bakom kulisserna.

Besökaren vill lära känna dig, så visa bilder på personalen och presentera vem respektive person är. Inkludera gärna lite mer fakta än arbetstitel om respektive person. Vad brinner personen för och har hen några speciella färdigheter som gör henne duktig på sitt jobb?

Har företaget en sida på Facebook eller någon annan social kanal ska du givetvis länka till denna här.

Förslag på ämnen att skriva om:

  • En händelse som ledde till att du startade bolaget.
  • Hur du som grundare är som person och vilken värdegrund företaget vilar på.
  • Vem kommer jag att prata med om jag ringer till företaget?
Om oss på Airpakas hemsida

Airpaka skriver om skridskoturen som blev starten till deras företag på ett personligt sätt.

Se till att sidan är aktuell

En av de saker som snabbast får en besökare att tappa förtroende för ditt företag är att informationen på din hemsida är inaktuell. Företaget står ju inte still, det borde inte din hemsida heller göra. Om någon frågar dig IDAG om ert företag, vad skulle du svara då? Det måste stå på din Om oss-sida på hemsidan.

Var inte rädd för att ändra om, prova och testa vilket sätt att presentera företaget som passar dig bäst. Att det händer saker på din hemsida ser besökaren sällan eller aldrig som negativt.

Vart jag ska ta vägen nu?

När jag läst hela texten om ert företag - vart ska jag då ta vägen? Skapa en så kallad call-to-action. Vill du att jag ska ringa till er? Avsluta texten med ert telefonnummer på ett tydligt sätt. Vill du att jag ska gå till din webbshop och shoppa loss? Länka dit.

Innan du publicerar...

Slutligen, innan du publicerar din genomtänka och välskrivna sida om företaget, kika igenom hur den ser ut. Text blir lättare att ta till sig om den är uppdelad med tydliga underrubriker och punktlistor. Länka gärna till annat läsvärt på hemsidan eller någon annan hemsida. Bilder och grafik gör det också lättare att förstå. Om en del (eller hela!) texten skulle göra sig som film, sätt igång och filma!

Låt gärna en utomstående läsa igenom din text för att se om hen förstår vad det är du vill förmedla.

Sammanfattningsvis:

  • Skriv varför man ska välja just dig
  • Håll dig till fakta när du berättar dina fördelar
  • Var personlig, var dig själv
  • Se till att texten är uppdaterad
  • Skapa call-to-actions
  • Gör innehållet lätt att förstå med punktlistor, underrubriker, bilder och videos

Våga göra om, testa texten ett tag och göra om igen. Det kan kännas tungt att aldrig bli klar. Se det istället som att du aldrig misslyckas: du är bara inte färdig än.

Lycka till med skrivandet!

Dela denna artikel:

Hur bra är texten på din Om oss-sida?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och tittar på hur bra din Om oss-sida är:

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.