Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

31 juli 2014

Klättra på Google med sökmotorvänliga URL:er

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Sökmotorvänliga URL:er förbättrar dina resultat på Google, ökar antalet besökare till din hemsida eller webshop och är dessutom enkelt att ordna. Här är våra bästa tips.

Klättra på Google med sökmotorvänliga URL:er

Vad är en sökmotorvänlig URL?

Vi börjar med vad en URL är. En URL (Uniform Resource Locator), även kallad sökväg eller webbadress, är din hemsida eller webshops www-adress, inklusive det som kommer efter eventuella snedstreck. Exempel på en URL som leder direkt till en produkt i en webshop är www.skidshoppen.se/index.php?category=23&product=44251.

En sökmotorvänlig URL gör om alla siffror och konstiga tecken till ord som är enkla att tyda för både sökmotorerna och besökarna. URL:en till samma produkt som i stycket ovan skulle kunna vara www.skidshoppen.se/utförsskidor/svarta-slalomskidor. Lite tydligare, eller hur?

Beroende på vilken plattform din webbplats är byggd kan din URL se olika ut. Har du en webshop är det vanligt att kategorisera produkter och då kan du lägga in kategorinamnet i URL:en som i exemplet ovan. Ibland avslutas URL:en med en ändelse som exempelvis .html eller .php.

Varför ha sökmotorvänliga URL:er?

Sökmotorvänliga URL:er har fler fördelar än den uppenbara att du klättrar på sökmotorerna. Här är det du kan få ut av dem.

  • Hjälper både besökare och sökmotorer att se vart i sidstrukturen de är och vad sidan handlar om.
  • Ger dig bättre resultat på sökmotorerna och således fler besökare till din hemsida eller webshop.
  • Hjälper besökarna att veta var de är i sidstrukturen när de tittar på URL:en i adressfältet.
  • Enkelt för dig att hålla ordning på sidstrukturen på hemsidan eller produkt- och kategoristrukturen i webbutiken.
  • Enkelt att se vilka av dina sidor/produkter som har flest besökare när du tittar på statistik i exempelvis Google Analytics.
  • Enkelt att muntligt och skriftligt ge folk adressen till en undersida/produkt.
  • Ser tydligt och proffsigt ut i sökresultaten på Google. Istället för siffror och specialtecken framgår det vad sidan innehåller.
Sökmotorvänliga URL:er ser bra ut på Google

URL:en visas i sökresultaten på Google och det ser mer professionellt ut om den är uppbyggd av riktiga ord istället för siffror och tecken.

Gör så här:

Det är enkelt att ordna sökmotorvänliga URL:er till din hemsida eller webshop och det går att göra i de flesta verktyg. Det enda du behöver är tid och en vana att göra det varje gång du lägger till en sida eller produkt.

  • Gå till inställningar för just den sidan du är inne och redigerar och leta upp URL, sökväg eller webbadress. Hittar du inte, kontakta din webbyrå.
  • Få med sidans viktigaste sökord i URL:en.
  • Enkelhet före sökvänlighet - vissa sidor behöver inte ha viktiga sökord i URL:en. Kontaktsidan till exempel kan ha URL:en www.hemsidan.se/kontakt.
  • Placera sidor i lämpliga kategorier eller kataloger, exempelvis www.webbutiken.se/cykeltillbehör/cykelhjalm.
  • Separera ord med bindestreck istället för mellanslag.
  • Använd a, a, o istället för å, ä, ö.

Gör inte:

Det finns även ett par saker du inte ska göra när du jobbar med dina URL:er.

  • Använd inte den förvalda URL:en som skapas när du lägger upp en sida. Då blir det www.hemsida.se/sida4.html, www.webshop.se/index.php?productID=54321 eller liknande.
  • Upprepa inte ett sökord flera gånger i URL:en, till exempel www.hemsida.se/penna-pennor-kopa-penna.html. Det ger inte bättre resultat och ser oseriöst ut.

Kom ihåg:

Få som vana att skapa en sökmotorvänlig URL till varje ny sida, kategori och produkt du lägger upp. Då slipper du det extraarbetet när du vill göra din hemsida mer sökmotoroptimerad i framtiden.

Om du ändrar URL:er på en sida eller produkt som redan varit publicerad ett tag, tänk på att alla länkar som leder till den sidan bryts och också måste ändras. Har du exempelvis en länk från startsidan till en produkt du har extrapris på måste du ändra länkadressen efter det att du har ändrat URL:en.

Sätt igång och sökmotoranpassa dina URL:er redan idag så kommer du snabbt ett steg närmare en användar- och sökmotoranpassad webbplats.

Dela denna artikel:

Snabbtest:

Testa din hemsidas potential att synas på Google. Fyll i din sida samt ett sökord och få ditt resultat på bara några sekunder!

Gör testet

(Du behöver inte lämna några uppgifter om dig själv)

Snabbtest

Är dina URL:er sökmotorvänliga?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och tar en snabbtitt: