Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

31 augusti 2016

Därför ska du följa statistiken för din hemsida eller webshop

Sara Gröndahl - Webbdesigner på Smelink.se Sara Gröndahl
Webbdesigner

Du som inte följer statistiken över din hemsida missar chansen att få reda på väldigt mycket om den och ditt företag. Vi berättar vilken praktisk nytta du kan ha av statistiken och visar hur du får svar på fem viktiga frågor.

Därför är statistiken så viktig, en praktisk guide

Jag tror att du tycker att det är viktigt att få in fler nya besökare till din hemsida för att sprida ditt budskap eller sälja mer, men vet du hur du tar reda på hur du gör?

Först och främst måste du ha ett program som samlar in statistiken för din hemsida. Google Analytics är omfattande, lätt att börja använda och dessutom gratis. Med Google Analytics kan du utläsa nästan vad som helst om din hemsida eller webshop, och det är därifrån exemplen i den här artikeln kommer.

En hög siffror uppslängda i ansiktet på dig kan vara svåra att göra något av, om du inte vet hur du ska tolka dem. Här ska jag försöka hjälpa dig att få svar på några vanliga frågor våra kunder ställer, som statistiken kan svara på.

Vem är inne på min hemsida?

Du kan ha mer nytta av att veta vem som är inne på din hemsida, än att stilla den egna nyfikenheten. Genom att ta reda på vem som är inne på din hemsida kan du ta reda på vilken målgrupp din hemsida når fram till. Överensstämmer den målgruppen med den målgrupp som du vill nå? Om inte, kan statistiken ge dig en fingervisning för att du lättare ska kunna justera rätt del av din digitala marknadsföring.

Målgrupp

Du kan inte veta om det är Kalle på andra sidan gatan som är inne på hemsidan och snokar, men du kan exempelvis få veta det här:

  • Ålder
  • Kön
  • Intressen
  • Geografi (plats och språk)
  • Teknik (Webbläsare, Dator/Mobil)

Exempel:
Din målgrupp är ungdomar 18-24 år. I statistiken ser du att det inte är så många ungdomar som är inne på hemsidan, utan istället är de flesta äldre. Titta på vilket språk du använder på sidan och vilka bilder som syns, attraherar det ungdomarna? Du kan också titta vidare på hur besökarna hittar till dig (läs om det längre ner i artikeln), marknadsför du dig i rätt kanaler?

Smelink.ses besökare är oftast mellan 25 och 34 år.

Hur hittar mina kunder mig?

Du säljer inte mer genom att leka digital kurragömma med dina kunder. Du behöver visa upp dig, locka fler besökare till din hemsida och i förlängningen sälja mer. När du vet hur dina besökare hittar till dig idag kan du göra riktade marknadsföringskampanjer i rätt kanaler för att nå ännu fler.

Förvärv > All trafik > Kanaler

Här kan du hur många besökare du har fått till hemsidan via t.ex. Google, sociala medier och de som direkttrafik, alltså de som känner till dig och skriver in din adress i webbläsaren. Klicka på de blå länkarna för att se mer detaljer om respektive kanal.

Exempel:
Du har annonserat på en branschtidnings hemsida och vill veta om pengarna har gjort någon nytta. I statistiken ser du att du bara har fått 3 besök till hemsidan via nätverket. Du kan behöva rikta din annons annorlunda, eller så är branschtidningens hemsida inte rätt kanal för dig.

Det är många som hittar till Smelinks hemsida via Googles organiska sök.

Vad ska jag skriva om på min hemsida?

Det är lättare att bota skrivkramp och skriva bra, riktade texter om du vet vilken typ av information dina besökare tycker om att läsa på hemsidan idag. Kom ihåg: Hemsidan ska jobba för dig! Låt den svara på de frågor som du ofta får, för att avlasta dig i ditt arbete.

Målgrupp > Beteende

Här kan du se hur många av besökarna som aldrig varit inne på din hemsida tidigare och hur många som är besökare som kommit tillbaka. Du kan också se hur många gånger besökarna har varit inne på din hemsida under perioden och hur länge de har stannat kvar på hemsidan.

Exempel:
I statistiken ser du att nästan alla som besöker din hemsida är nya besökare. Fundera på hur du kan visa besökaren att de är värt för henne att komma tillbaka till din hemsida. Kanske kan du skriva om nyheter, dela med dig av din expertkunskap eller skapa spännande erbjudanden som man bara kan ta del av på hemsidan?

Beteende > Webbplatssökning > Söktermer

Om du har en sökfunktion på din hemsida, kan du här se vad besökarna söker efter på din hemsida.

Exempel:
Du ser i statistiken att många letar efter information om hur de ska montera din produkt. Kanske kan du lägga en länk till monteringsanvisningar redan på startsidan? Information som ofta eftersöks, är frågor som hemsidan inte svarar tillräckligt tydligt på.

Beteende > Webbplatsinnehåll

Här kan du se vilka sidor på din hemsida som flest är inne på. Du kan också se vilka sidor som flest besökare lämnar din hemsida ifrån.

Exempel:
Du skriver en blogg. Genom att analysera vilket innehåll på bloggen som är mest besökt idag, kan du få reda på vad som är mest populärt att läsa om och skriva mer av samma typ av blogginlägg.

På Smelink.se är startsidan och webbmailen de mest besökta sidorna. Är du osäker vilken sida som ligger på vilken adress i din lista i Google Analytics? Klicka på den fyrkantiga ikonen till höger om adressen.

Varför syns jag inte på Google?

Alla som är framgångsrika på nätet vet att det är viktigt att synas på Google. Genom att analysera statistiken kan du få hjälp att sökmotoroptimera din hemsida eller webshop.

Målgrupp > Översikt

I målgruppsöversikten i Google Analytics kan du se hur många som är inne på din hemsida.

Exempel:
Du har väldigt lite besök till din hemsida och du tror absolut att dina konkurrenter har fler. En hemsida som ingen besöker blir inte bra sökbar. Var aktiv på sociala medier och marknadsför din hemsida i olika kanaler för att locka besökare till hemsidan. Du kan också behöva ge besökaren en anledning att komma tillbaka till din hemsida. Ett bra sätt att göra det är att se till att hemsidan alltid är uppdaterad med ny information som är intressant för kunden.

Förvärv > All trafik > Kanaler > Organic Search

Här ser du vad besökarna som hittat till din hemsida via Google har sökt på. Tycker du att sökorden stämmer överens med vad ni jobbar med? Om inte, är det dags att se över hur relevant din hemsida är.

Exempel:
Din viktigaste produkt är fotbollar. I statistiken ser du att de flesta som hittat till dig har sökt efter innebandybollar. Du kan behöva lyfta upp fotbollarna tydligare på hemsidan. Visa fotbollar redan på startsidan, skriv mer om fotbollar i dina texter och i dina metataggar.

Beteende > Webbplatshastighet

Vi är enormt bortskämda med att få information snabbt. Om en hemsida laddar långsamt tröttnar besökaren och lämnar hemsidan till förmån för en av dina konkurrenters hemsidor.

Här kan du se hur lång tid det tar att ladda en sida på din hemsida i genomsnitt. Om du klickar på Hastighetsförslag kan du också få praktiska tips på vad du kan göra för att din hemsida ska ladda fortare.

Såhär kan tipsen för att din hemsida ska ladda fortare se ut. Rött är viktigast, gult mindre viktigt och grönt är redan bra.

Varför gör besökarna inte som jag vill?

"Varför i hela friden säljer jag inte mer i min webshop?!"
"Suck, varför är det ingen som kontaktar mig via min hemsida?"

Frustrationen över att hemsidan eller webshopen inte uppfyller målen kan vara stor. Anledningarna kan förstås vara mångfacetterade och långt mer komplicerade än vad vi kan berätta om här. Oavsett vad du har för mål med hemsidan kan statistiken åtminstone visa en del av orsaken till att målet inte nås.

Förutom att punkterna tidigare i den här artikeln kan ge svar på frågan, finns det en funktion i Google Analytics som är väldigt användbar: Användarflöde.

Målgrupp > Användarflöde

Kort sagt kan du på den här sidan följa besökarens väg genom hemsidan. Hur rör sig besökaren genom hemsidan? Vilken sida kommer hen in på, hur går hen vidare och hur avslutas besöket på din hemsida?

Exempel:
Du vill att besökaren ska klicka sig från startsidan, läsa om dina produkter, lägga produkten i kundkorgen och köpa. I statistiken ser du att många besökare lämnar din hemsida under köpprocessen. Blev frakten dyrare än besökaren tänkt sig, fanns inga betalningsalternativ som passade kunden eller var det för många fält att fylla i så besökaren tröttnade?

Om det är bra eller dåligt att besökaren är inne på många sidor på din hemsida beror helt på vad målet med din hemsida är.

Dela denna artikel:

Snabbtest:

Testa din hemsidas potential att synas på Google. Fyll i din sida samt ett sökord och få ditt resultat på bara några sekunder!

Gör testet

(Du behöver inte lämna några uppgifter om dig själv)

Snabbtest

Behöver du hjälp med att analysera statistiken för din hemsida?

 Ring oss på 0470-70 36 80 eller fyll i dina uppgifter nedan, så hör vi av oss: