Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

19 juni 2014

Twitter för företag: Guide för att lyckas

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Mikrobloggtjänsten Twitter kan vara till stor nytta för ditt företag. I den här guiden lär vi dig vad Twitter är, hur du använder det och vad du kan tjäna på det.

Twitter för företag: Guide för att lyckas | Smelink tipsar

Kommunikation på 140 tecken

Twitter startades 2006 med grundtanken att bli Internets SMS. På Twitter publicerar du korta meddelanden, kallade tweets, på max 140 tecken. Begränsningen på 140 tecken har gjort det möjligt att twittra utan Internetuppkoppling via SMS. Den stora skillnaden mot SMS är att en tweet vanligtvis går ut publikt och att alla som besöker din profil eller följer dig kan se den. Twitter har idag 255 miljoner aktiva användare per månad enligt sin egen hemsida. Från början var nätverket tänkt till privatpersoner men som med många andra plattformar har Twitter nu blivit en viktig del av många företags kommunikation och marknadsföring.

Så här använder du Twitters funktioner

Twitter har en del olika funktioner som gör det enklare att kommunicera, följa intressanta flöden och kategorisera tweets. Vi kommer titta närmare på follow, retweets, mentions, hashtags och förkortade länkar.

Följ intressanta användare med follow

Du bestämmer själv vad ditt Twitter-flöde ska innehålla för typ av tweets. Genom att följa andra användare får du automatiskt alla deras tweets i flödet. De du följer ser att du följer dem och besöker man din profil kan man se en lista med alla du följer. Hittar du någon du vill följa, klicka på deras användarnamn och sedan Follow.

Dela andras tweets med retweets (RT)

Du kan visa att du gillar någon annans tweet genom att retweeta den. Då dyker den upp i ditt flöde tillsammans med information om vem som skrivit den från början. Detta är ett bra sätt att fylla ditt flöde med saker du tror passar dina följare och samtidigt kreditera författaren.

Använd reply och mentions (@)

Reply och mentions är ett sätt att svara på någons tweet eller omnämna en annan Twitter-användare i din tweet. Om du hittar något du vill svara på kan du enkelt klicka på Reply under tweeten i fråga för att sedan börja skriva ditt svar. Svaret kommer både dyka upp i ditt flöde och hos mottagaren som kan se att du svarat. Det visas inte officiellt i mottagarens flöde utan när mottagaren loggar in under Notifications → Mentions. Vill du omnämna en annan användare i en tweet skriver du ett @ följt av personens användarnamn. Även då kommer personen i fråga se att du skrivit. Ett exempel kan vara att du varit på en föreläsning och tyckte den var riktigt bra.

Exempel:

På föreläsning hos @SmelinkWEB. Lärt mig massor om #webbdesign och #hemsidor

Eller kan du ställa en fråga direkt till en användare:

@SmelinkWEB Hur gör jag för att sälja mer via min webshop www.minegenwebshop.se?

Kategorisera med hashtags (#)

Du kan kategorisera en tweet genom att lägga till hashtags, ord efter en #. Eftersom varje tweet bara är 140 tecken lång kan hashtags ibland behövas för att visa vad du egentligen menar. Dessutom blir tweeten då kategoriserad och sökbar så de som söker eller klickar på den hashtaggen kan få fram den.

Exempel:

Ny artikel om hur du lyckas med #Twitter för ditt företag: smelink.se/twitter-for-foretag-guide.html #socialamedier

Twitter reply och retweet

Här ser du en tweet med två hashtags. De gör att folk som letar efter tweets om sökmotoroptimering och hemsida kan hitta den. De inringade ikonerna klickar du för att svara användaren eller retweeta.

Förkortade länkar

Twitter används ofta för att skicka ut en kort text följt av en länk som följarna kan besöka för att läsa mer i ärendet. Länkar kan ju vara väldigt långa och ta upp många av de 140 tecknen i din tweet. Exempelvis är länken till en av våra artiklar om sökmotoroptimering 60 tecken lång (http://www.smelink.se/5-tips-sokmotoroptimering-hemsida.html) och tar alltså upp nästan en halv tweet. Lyckligtvis finns det lösningar för att förkorta länkar. Twitter har numera en inbyggd funktion som automatiskt kortar ner länken. Annars finns även www.bitly.com som kortar ner ännu mer, för dig som behöver extra många tecken över till annan text.

Twitter - förkortade länkar med bitly

Den långa länken blev tillslut bara 13 tecken lång med hjälp av Bitly.

Direct message (DM)

Ibland vill man skicka ett privat meddelande och Twitter ger dig möjligheten att göra detta genom så kallade direct messages. Du kan bara skicka privata meddelanden till användare som följer dig. Välj kuvertet uppe till höger i menyn, sedan New message, skriv in ett användarnamn och skriv ditt meddelande. Mottagaren får en liten röd siffra på sitt kuvert och ser att ett meddelande inkommit.

Nyttor med att använda Twitter som företagare

Det finns många affärsnyttor med att använda Twitter för ditt företag. Utöver att bygga kontakter och potentiella kunder är det en bra kanal för att publicera nyheter och hantera publik kundtjänst.

Snabb och publik kundtjänst

Många företag använder Twitter som en typ av publik kundtjänst där de alltid är redo att svara på frågor från kunder som omnämner dem med @användarnamn. En stor fördel med den här typen av kundtjänst är just att den är publik och syns för allmänheten, vilket visar att företaget bryr sig om sina kunder, är snabba på att svara och hänger med i den moderna tekniken. Dessutom kan kunder scrolla igenom flödet och få svar på frågor som andra redan ställt.

Personlig kontakt och öppenhet

Det är inte helt självklart för dig som företagare att att bestämma hur du ska prata och vad du ska prata om på Twitter. Fundera på vilken som är din publik. Vilken röst vill de höra och vad har de nytta av för information? Det är viktigt att ha en personlig ton, samtidigt som du får med information om dina tjänster eller produkter. Se om du kan få in fördelarna med din produkt i tweets som skapar intresse för att läsa mer.

Twitter är en kanal där du verkligen kan bygga upp personlig kontakt med dina följare och potentiella kunder. Börja hoppa in i diskussioner om ämnen du känner dig trygg i och där du kan bidra med något. Ju mer du diskuterar och tipsar, desto mer börjar följare lita på dig och se dig som en värdefull kontakt. Är du öppen och delar med dig av din expertis kommer du kunna bygga relationer som leder till både kunder och vänner.

Håll dig uppdaterad med som händer i branschen

För att kunna utveckla dina produkter och tjänster på ett bra sätt är det viktigt att hålla koll på vad dina konkurrenter, samarbetspartners och andra företag och organisationer i din bransch gör. Twitter är ett perfekt ställe att hålla dig uppdaterad. Följ andra företag, dina egna kunder och professionella personer som publicerar information du kan ha nytta av. Kunders önskemål, konkurrenters nya satsningar och branschens utveckling hjälper dig få idéer om vad ditt nästa steg ska vara.

Publicera nyheter och erbjudanden

Tacka dina följare för att de följer dig genom att ge dem unika erbjudanden som de bara hittar via Twitter-flödet. Publicera också nyheter som kan vara intressanta och relevanta för dem. Erbjudanden och värdefull information bygger tacksamhet och förtroende och hjälper dig att knyta nya potentiella affärskontakter. Det är dock viktigt att erbjudanden bara är en liten del av dina tweets. För mycket erbjudanden blir snabbt tjatigt och du förlorar den personliga touch du byggt upp.

Fördelar med Twitter mot Facebook

Facebook har den senaste tiden jobbat mycket med sin annonsplattform och mer och mer av det som dyker upp i användarnas flöden är betalt innehåll. För att garantera att en Facebook-uppdatering du skriver ska gå ut till en stor mängd av dina följare måste du betala pengar. En obetald post går idag bara ut till en liten procentsats av dina följare. På Twitter kommer alla dina följare få alla dina uppdateringar. Detta innebär att om du har lika många följare på Twitter som på Facebook är de på Twitter troligen värda mycket mer.

Twitter är dessutom mer affärsinriktat är Facebook där användare ofta är ute efter mer personliga statusuppdateringar. På Twitter förväntar man sig bra innehåll med länkar till intressanta artiklar. Detta innebär att Twitter kan vara ett bättre ställe att publicera länkar till ditt innehåll på än Facebook, förutsatt att du har ett gäng följare.

SJ har kundtjänst och erbjudanden på Twitter

Ett exempel på ett företag som har jobbat länge och aktivt med Twitter är SJ (@SJ_AB). Det välkända tågföretaget låter användare tweeta in sina frågor direkt till deras kundtjänst som är öppen varje dag mellan 06 och 24. De vet att folk har sina mobiler i högsta hugg vid tågförseningar och att bästa sättet att bemöta irritationen som växer fram är att finnas där och svara direkt på resenärernas frågor. SJ har byggt upp en stor skala följare och de använder även sitt Twitter-konto för att gå ut med information om nya sträckor, erbjudanden om billiga biljetter, nyheter från företaget och uppdateringar om driftstopp och aktuella problem.

SJ använder Twitter på ett bra sätt

SJ:s Twitter-profil visar att de värdesätter tillgänglig och snabb support.

Att finnas där kunderna finns, oavsett om de är arga eller glada, är en av nycklarna till att lyckas på sociala medier och i synnerhet på Twitter, där det går så snabbt att vädra sina åsikter.

Twitter på din hemsida

Twitter-flöde

Det är lätt att få in ditt Twitter-flöde på din hemsida. Gå till twitter.com/settings/widgets, välj Create new, gör lite enkla inställningar och klicka sedan Create widget. Kopiera texten som börjar med <a class=" och klistra in den i HTML-koden på din hemsida. Ditt hemsidesverktyg har troligtvis ett HTML-läge som du kan klicka dig in i för att komma åt koden. Så här kan det se ut:

Följ på Twitter-knapp

Du kan också placera en knapp på din hemsida som gör att dina besökare enkelt kan följa dig på Twitter. Gå till about.twitter.com/resources/buttons, välj vad du vill ha för knapp, skriv in ditt Twitter-namn, välj storlek och språk. Kopiera sedan koden och lägg in i HTML-läget på din hemsida.

Twitter följ-knapp

Här gör du dina inställningar för följknappen.

Här är följknappen

Prata med oss om sociala medier

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig för ett samtal om hur du kan satsa i sociala medier:

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.