Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

3 april 2014 (uppdaterad 12 november 2015)

Varför du ska ha en responsiv hemsida

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

39% av all webbtrafik i Sverige kommer från surfplattor och mobiler. Med en responsiv hemsida anpassas innehållet automatiskt efter dina besökares skärmstorlek och du kan erbjuda bästa möjliga upplevelse till alla.

Hur ser din hemsida ut för mobila besökare?

Så här ser en ickeresponsiv hemsida ut i mobilen

De flesta hemsidorna i Sverige är ännu inte mobilanpassade. Trots att den mobila trafiken i genomsnitt ligger på 39% har många företag alltså inte tagit steget till responsiv design.

Utan responsiv eller mobilanpassad design får mobila besökare i bästa fall en okej upplevelse av din hemsida. Du har säkert surfat in på hemsidor via mobilen för att mötas av minimala texter och länkar som är helt omöjliga att klicka på med tummen. Efter att ha zoomat in och scrollat runt kanske du lyckas hitta det du är ute efter, om du inte redan lämnat hemsidan och gått till en konkurrent.

Med responsiv design på din hemsida kan du undvika att dina besökare upplever samma frustration. Istället anpassas innehållet automatiskt efter vilken enhet de surfar in på.

Vad är responsiv design?

Responsiv design innebär att webbplatser byggs så att de automatiskt skalas om efter besökarens skärmstorlek. Oavsett om de surfar in via en stationär dator, en laptop, en surfplatta eller en smartphone kommer de få en bra upplevelse av hemsidan.

Responsiv hemsida

I mobilläget får besökaren ofta lite mindre information för att lättare få en överblick snabbt, större knappar och menyer som är enkla att klicka på samt ett upplägg där de slipper zooma in och ut och istället kan scrolla upp och ned. Allt för att göra det smidigare att besöka hemsidan på språng och med mindre tid.

Fördelar med att ha en responsiv hemsida

Det finns många fördelar med att ha en responsiv hemsida kontra en traditionell design utan mobilanpassning.

1. Lätt att se

En hemsida som inte är mobilanpassad får väldigt liten text och små bilder på mobila enheter. På en responsiv hemsida ändras storleken automatiskt så att det är enkelt att läsa texterna och bilderna visas i fullbredd.

2. Innehåll anpassat efter enhet

Dina besökare har olika behov och önskemål på vilket innehåll de vill se beroende på om de surfar in via dator, surfplatta eller mobil. Via datorn har de generellt lite längre tid och därför kan du ge dem mer information och funktioner som exempelvis formulär att fylla i. Surfar de däremot in via mobilen förväntar de sig kortare texter för att snabbt kunna få en överblick över vad ditt företag gör.

Med responsiv design på din hemsida kan du välja att inte visa vissa textstycken eller funktioner på hemsidan när besökare kommer in från en specifik enhet.

3. Enkelt att surfa runt

På en dator är det enkelt att med musen navigera sig runt på en hemsida. På mobilen kan det dock bli svårt att pricka små knappar och att välja undersidor i menyn. Med responsiv design har du större knappar och menyer i mobilen vilket gör det smidigt för besökarna att snabbt hitta det de är ute efter.

4. Klicka för att ringa

Mobila besökare vill sällan fylla i långa kontaktformulär utan föredrar så klart att ringa när de önskar prata med dig. En fördel med responsiv design är att du kan ha stora knappar i mobilläget där besökarna kan klicka för att ringa dig direkt. Detta förenklar processen att kontakta dig och du kan öka mängden intresseanmälningar du får in via hemsidan.

5. Uppdatera bara på ett ställe

För några år sedan var det vanligt att ha en vanlig hemsida och en separat hemsida för mobiler. Detta medförde dubbelt jobb varje varje gång något behövde uppdateras. Med en responsiv hemsida uppdaterar du bara på ett ställe och informationen ändras automatiskt för både dator, surfplatta och mobil.

6. Fler affärer

Idag är mobilen nästan alltid ett led i köpprocessen för konsumenter på nätet. När priser och leverantörer ska jämföras plockar man upp mobilen och undersöker hos vilket företag man får den bästa lösningen.

Trots att de flesta av dina intresseanmälningar troligtvis kommer från besökare som surfat in via en dator så är det alltså viktigt att upplevelsen via mobilen också är på topp. Risken annars är att du förlorar kunder redan i urvalsskedet. Med en hemsida som anpassas efter mobiler kan du alltså få fler affärer.

Ge 100% av dina besökare en bättre upplevelse

I genomsnitt kom 39% av webbtrafiken i Sverige från mobiler och surfplattor under perioden augusti-oktober 2015. Betänk då att med stor sannolikhet surfar nästan en fjärdedel av dina besökare in på din hemsida via en mobil enhet.

Hur ser upplevelsen ut för dina mobila besökare? Testa själv att surfa in på din egen hemsida via mobilen och ge dig själv ett ärligt betyg. Kanske är det dags att uppdatera?

Resterande 61% kan även de få en bättre upplevelse av din webbplats om den är responsiv. I den multi-tasking-verklighet vi lever i är det vanligt att ha flera hemsidor uppe samtidigt. Placerar du två hemsidor bredvid varandra på din datorskärm blir det mindre skärmyta över till varje och då ordnar den responsiva tekniken så att innehållet anpassas perfekt, utan att du behöver scrolla i sidled.

En responsiv hemsida ger alltså 100% av dina besökare en bättre upplevelse!

Webbtrafik per enhet i Sverige - Jan-Mars 2014

Källa: gs.statcounter.com

Dela denna artikel:

comments powered by Disqus

Vill du göra din hemsida responsiv?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och berättar om vårt upplägg:

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.