Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

24 juli 2014

Vilka sociala nätverk ska ditt företag synas på?

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Att vara aktiv på sociala medier är idag givet för nästan alla företag. Men vilka sociala nätverk passar bäst för dig och ditt företag? Vi sammanfattar nätverkens fördelar och funktioner och hjälper dig välja rätt.

Vilka sociala nätverk ska ditt företag synas på? | Smelink tipsar

Vad är syftet med dina aktiviteter?

När du väljer vilka sociala nätverk ditt företag ska synas på ska du börja med att fundera över vad syftet är med din satsning. Vill du skapa nya kunder? Knyta samarbetspartners? Bygga på företagets image och varumärke? Erbjuda kundtjänst online? Hålla koll på vad konkurrenterna gör? Vill du inspirera? Rekrytera? Sökmotoroptimera?

Beroende på vad just ditt syfte är finns det olika sociala nätverk som passar bra. Gå inte med i alla, det tar bara en massa tid och ger inte säkert det resultatet du vill åt. Välj med omsorg och satsa strategiskt så kommer du få ut mer av dina digitala sociala aktiviteter.

Satsa där dina kunder finns

Fundera också på vart dina potentiella kunder finns. Du känner säkert till din egen målgrupp bättre än någon annan. Hur gamla är de? Vad har de för intressen? Vad kan de tänkas använda för sociala medier och vad vill de se för innehåll i sina flöden? Om ditt syfte är att utbilda kunder via live-video (en funktion som finns på Google+) men inga av dina kunder finns på Google+ kanske det är dags att tänka om. Du måste vara smart i din satsning. Lägg inte en massa tid på saker som inte tar dig närmare ditt mål.

Less is more

Det finns hur många sociala nätverk som helst. Du ska inte synas på alla. Satsa på nätverk som har de funktioner och möjligheter du behöver för att nå målsättningen med din digitala satsning. Satsa där dina kunder finns. Less is more.

Om de olika sociala nätverken

Twitter

Ett av de största sociala nätverken som är unikt med att begränsa varje inlägg till 140 tecken. Twitter är en viktig del av många företags digitala närvaro.

Hur och varför ska du använda Twitter för ditt företag?

  • Follow, Retweet, Hashtag och Mention - lär dig Twitters terminologi
    Följ andra användare med follow, dela andras tweets med retweet, sätt en # framför ord för att hashtagga och kategorisera tweets, skriv ett @ följt av ett användarnamn för att omnämna eller svara någon.
  • Snabb och publik kundtjänst
    Svara snabbt på kunders frågor för att visa att du bryr dig och hänger med. Svaren är publika så alla kan se dem.
  • Personlig kontakt och öppenhet
    Diskutera, tipsa och informera på ett personligt sätt. Din öppenhet bygger relationer som leder till kunder.
  • Håll dig uppdaterad
    Följ samarbetspartners, konkurrenter, stora kunder och andra företag i branschen för att hålla dig uppdaterad om vad som händer. Du kan hitta information som hjälper dig utveckla dina produkter och tjänster på ett proaktivt sätt.
  • Publicera nyheter och erbjudanden
    Dina följare vill ha intressant information i sitt flöde. Ge dem relevanta nyheter och unika erbjudanden så får de ut något av att följa dig.

Facebook

Världens största sociala nätverk har över 1 miljard användare. Det är en självklarhet för de flesta företagen att finnas med på Facebook och visst finns det anledningar att göra det.

Hur och varför ska du använda Facebook för ditt företag?

  • Dela personligt innehåll
    Facebooks användare är vana vid personliga statusuppdateringar. Dela nyheter från företaget och behind-the-scenes-information så skapas en känsla av att dina följare känner dig.
  • Tävlingar och undersökningar
    Anordna tävlingar där följare kan vinna dina produkter eller tjänster. Be dem dela tävlingen med sina vänner för att öka spridningen. Gör undersökningar för att få reda på vad kunder tycker och är ute efter.
  • Riktad annonsering
    Med Facebook-annonsering kan du rikta annonser till helt rätt målgrupp. Välj ålder, kön och intressen och skicka ut ditt budskap i potentiella kunders flöden.
  • Bygg förtroende
    Ge dina följare riktigt värde genom att publicera artiklar och guider de har nytta av. Du är expert på ditt område, dela med dig av din expertis så bygger du ett förtroende som leder till nya kundkontakter.
  • Stärk ditt varumärke
    Jobba strategiskt och aktivt med din Facebook-sida och se till att svara på kunders kommentarer så stärker du ditt varumärke.

Instagram

Instagram har snabbt blivit standarden för att snabbt dela bilder med vänner och bekanta. Med ett kvadratiskt format och gammaldags fotofilter får bilderna en speciell känsla. Företag använder Instagram för att inspirera och visa ett positivt och personligt porträtt av verksamheten.

Hur och varför ska du använda Instagram för ditt företag?

  • Blandade bilder
    Instagrams användare vill ha sina flöden fyllda av intressanta bilder som sticker ut och säger något. Blanda roliga och inspirerande bilder med bilder från din verksamhet.
  • Bygg en följarskara
    Fler följare är lika med mer engagemang. Bygg följare genom att följa andra, använda hashtags (#) och gilla och kommentera andras bilder.
  • Inspirera
    Dela inspirerande bilder som visar hur dina produkter och tjänster fungerar och vad dina kunder får ut av dem.
  • Positiv bild av företaget
    Publicera bilder ofta och svara på dina följares kommentarer så bygger du en positiv bild av ditt företag.
  • Få kunder och partners
    Kundkontakter startar på alla möjliga ställen. Även affärer inte sker på Instagram kan en kontakt där ofta leda vidare till djupare diskussioner på andra sociala nätverk.

LinkedIn

Det sociala affärsnätverket LinkedIn har miljontals användare som alla är där av samma anledning: att prata jobb. Som företag kan kan du både bygga på din professionella image, rekrytera nya medarbetare och hålla koll på konkurrenterna.

Hur och varför ska du använda LinkedIn för ditt företag?

  • Personlig profil och företagssida
    Jobba med både din personliga profil och en företagssida för att få ut det mesta av LinkedIn.
  • Gör företaget rättvisa
    Skapa en företagssida som på ett enkelt och tydligt sätt visar vilka ni är och vad ni gör. En professionell sida gör företaget rättvisa.
  • Sökmotoroptimera
    LinkedIn kan hjälpa dig att synas bättre på Google. Sökmotoroptimera ditt innehåll för att positionera dig högre och få fler besökare.
  • Publicera intressant innehåll
    Du får mer engagemang och upplevs som seriösare om du publicerar nyheter, artiklar och innehåll som är relevant och intressant för dina följare.
  • Visa att du är expert
    Skapa och delta i diskussioner i grupper för att bygga upp förtroende och visa att du är expert på ditt område.
  • Rekrytera
    Bygg upp ett nätverk av inflytelserika personer i din bransch och börja leta framtida medarbetare bland dem.
  • Håll koll på konkurrenterna
    Håll dig uppdaterad om vad dina konkurrenter pysslar med genom att följa dem och se deras uppdateringar.

Google+

Googles sociala nätverk är inte lika välkänt som de andra men som företagare finns det ändå en del fördelar med att finnas med. Bland annat får du möjligheten att sända live-video till dina följare och att förbättra dina resultat på världens största sökmotor.

Hur och varför ska du använda Google+ för ditt företag?

  • Kategorisera dina bekanta i cirklar
    Dela upp dina kollegor, kunder och samarbetspartners i olika cirklar och dela unikt innehåll till varje grupp.
  • Hangouts On Air
    Sänd utbildningar, guider, diskussioner och frågestunder via live-video till dina följare.
  • Authorship - vem är författaren?
    Koppla innehåll på din hemsida eller blogg till en författare så visas ansiktet och länk till profilen på Google+ jämte sökresultatet i Googles sökmotor. Detta ökar trovärdigheten på ditt innehåll.
  • Ett sätt att sökmotoroptimera
    Att fylla i all företagsinformation och vara aktiv med inlägg på Google+ hjälper dig klättra på Google och få fler besökare.
  • Hashtags och omnämnanden
    Även på Google+ kan du använda hashtags (#) för att kategorisera dina inlägg och omnämnanden (+användanamn) för att hänvisa till andra användare.

Men andra sociala nätverk då?

Det finns mängder av sociala nätverk och i den här artikeln har vi valt att fokusera på fem av de största. Här är några andra som du kanske skulle kunna ha nytta av att använda för ditt företag:

  • YouTube eller Vimeo
    använder du om du vill jobba socialt med rörlig bild.
  • Pinterest
    låter besökare bygga en anslagstavla av intressant innehåll.
  • Foursquare
    handlar om att hitta populära ställen att besöka.
  • Tumblr
    är ett socialt sätt att blogga.
  • Flickr
    är ett riktigt bra nätverk för att lagra och dela bilder.

Sociala nätverk förklarade med kanelbullar

Sociala nätverk kanelbulle

Många har förklarat sociala nätverk med donuts men eftersom donuts är amerikanska och förklaringarna är på engelska tänkte jag det vore lämpligt att byta till kanelbullar och översätta till svenska. Även om jag inte håller med helt om alla liknelser är den ganska talande och lite kul.

  • Twitter
    Jag äter en #kanelbulle
  • Facebook
    Jag gillar kanelbullar
  • Instagram
    Här är ett gammaldags foto av min kanelbulle
  • LinkedIn
    Mina färdigheter inkluderar kanelbulleätande
  • Google+
    Jag jobbar på Google och äter kanelbullar
  • YouTube
    Så här går det till när jag äter en kanelbulle
  • Pinterest
    Här är ett recept på kanelbullar
  • Foursquare
    Det här stället äter jag kanelbullar på

Vilket socialt nätverk ska du välja?

De fem stora sociala nätverken vi har gått igenom i den här artikeln kan alla vara bra för dig som företagare. De har både likheter och olikheter. Alla tillåter dig dela en statusuppdatering om vad ni gör på företaget eller innehållande en artikel eller guide som följarna kan ha nytta av. Alla ger dig också möjligheten att följa och bli följd av andra användare och på så vis knyta kontakter som kan vara viktiga för verksamheten.

Twitter används ofta som en publik kundtjänst och för att snabbt dela aktuell information. Det är ett bra ställe att knyta kontakter och följa informationsflöden om ämnen som intresserar dig. Facebook är bra för att dela mer personliga skildringar från företaget, anordna tävlingar och undersökningar samt annonsera till en väldigt specifik målgrupp. Instagram är en lämplig plattform för att dela inspirerande bilder och skapa en positiv bild av företaget. På LinkedIn kan du visa att du är en expert på ditt yrkesområde genom att delta i gruppdiskussioner. Dessutom finns det möjligheter att rekrytera medarbetare och hålla koll på vad dina konkurrenter gör. Google+ låter dig sända live-video till dina följare och hjälper dig lyckas bättre i sökresultaten på Google.

Så vart ska du synas? Scrolla längst upp i artikeln och fundera på vad syftet är med din satsning på sociala medier och vart din målgrupp finns. När du har svar på dessa frågor har du även svar på vilka sociala nätverk som passar ditt företag allra bäst.

Tips på hur du kan lyckas i sociala medier

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och pratar om vilka sociala nätverk som passar ditt företag:

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.