Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

17 juni 2015

Webshop del 2: Förtroende

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

För att besökarna i din webshop ska bli handlande kunder måste de släppa garden och känna sig trygga. Här är några tips som får dem att lita på dig.

Webshop del 2: Förtroende | Smelink tipsar

Välkända betallösningar

En webshop med välkända betallösningar säljer mer. Dina kunder kräver att betalning sker snabbt, enkelt och säkert. De vill kunna använda sina befinliga kort och veta att det inte finns någon risk att de blir blåsta.

När du väljer betalningsalternativ till din webshop, tänk inte bara på att de ska vara bra för dig som säljare utan även på att de måste vara trygga och fungera bra för kunden.

Säker shopping

De flesta känner igen emblemet för Trygg E-handel och undermedvetet känns det säkrare att handla om det syns i butiken. Detta certifikat och andra liknande skapar en säkrare tillvaro för näthandlare och du bör absolut följa riktlinjerna, certifiera din webshop och visa emblemen tydligt.

Fri frakt, snabb leverans och fria returer

Något som verkligen skapar trygghet hos dina kunder är fri frakt och fria returer. Vetskapen om att de faktiskt kan få hem produkten, testa, ångra sig och byta till en annan gör att betydligt fler affärer går igenom. Har du möjlighet att erbjuda detta, gör det.

Snabb leverans är också något att skylta med. Ju snabbare du kan leverera produkterna, desto större är chansen att dina besökare handlar av dig istället för i en fysisk butik där leveranstid inte existerar.

Webbutik - Fria returer

Zalando låter dig prova hemma i lugn och ro. Det ökar tryggheten och skapar fler affärer.

Personlig support och service

Ett telefonnummer till kundcenter eller en live-chatt ökar tryggheten markant hos besökarna i din webshop. Det känns alltid bra att kunna prata med en "riktig" person och ställa frågor om produkterna samt få service och support. Visa tydligt vilka öppettider du har samt hur man får tag i dig.

Webbutik - Kundservice

På Bubbleroom visar de tydligt telefonnumret till Kundservice samt vilka tider man kan ringa. Dessutom finns en mailadress och sidor på sociala medier.

Omdömen och referenser

Näthandlare ställer sig ofta frågan vad andra tyckte när de handlade. Visa vad andra nöjda kunder tyckte om butiken och produkterna genom att ha kommentarer på produkter och omdömen utplacerade på smarta ställen. Vad andra kunder tyckte väger ofta tyngre än vad webbutiken själv säger.

Webbutik - Omdömen

Boozt visar personliga omdömen från kunder som handlat där tidigare.

Info om företaget bakom butiken

Skapa en undersida i din webshop med information om företaget som ligger bakom butiken. Att kunna läsa om när företaget startade, vilka som jobbar där och vad som är målet och visionen skapar trygghet hos besökarna.

Webbutik - Information om företaget

Polkuped har en Om oss-sida som berättar mer om företaget och historien bakom. Allt förpackat på ett personligt sätt som skapar förtroende för de som tänkt handla.

Svar på vanliga frågor

Du har säkert fått in mängder av frågor från kunder. Sammanställ de vanligaste på en egen sida och döp den till Vanliga frågor eller FAQ (frequently asked questions). Detta är både bra för dig och för besökarna så du slår faktiskt två flugor i en smäll. Du får lite färre supportsamtal vilket sparar dig tid. Besökarna blir tryggare och får snabbare svar på sina frågor.

Nästa del i serien om webshop

Del 3 i den här serien handlar om hur du ökar försäljningen i din webshop genom modern design och smarta funktioner.

Läs artikeln Webshop del 3: Design och funktioner

Dela denna artikel:

Dags att ta nästa steg med din webbutik?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och lyssnar till dina behov:

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.