Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

6 augusti 2015

Webshop del 3: Design och funktioner

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

En webshop med genomtänkt design och smarta funktioner är enklare att handla i och ger fler affärer. Här är några idéer som kan hjälpa dig.

Webshop del 3: Design och funktioner | Smelink tipsar

Logotyp och varumärke

En stor majoritet av alla webbutiker har sin logotyp i övre vänstra hörnet. Anledningarna är enkla: övre vänsta hörnet är ett av de första ställena vi tittar när vi kommer in på en webbplats och logotypen försäkrar besökarna om att de har kommit rätt.

Det är viktigt att du jobbar in ditt varumärke genom att tydligt visa logotypen och dessutom använda företagets färger och typsnitt i din webshop. Ger du en enhetlig bild av företaget i alla dina olika kanaler (webshop, hemsida, sociala medier, print, tv-reklam etc.) så bygger du varumärket och det blir lättare att komma ihåg dig och välja dig nästa gång behovet för dina produkter dyker upp.

Bildspel med aktuella erbjudanden

Genom att använda ett bildspel på din webshops startsida fångar du besökarnas uppmärksamhet. Visa dina populäraste produkter eller aktuella erbjudanden så kommer du se att försäljningen ökar. I många fall handlar vi saker vi knappt visste att vi var ute efter, bara de presenteras på rätt sätt!

Ett par saker att tänka på med ditt bildspel:

  • Lägg tid på att designa varje bild så att den blir visuellt tilltalande.
  • Välj populära och säsongsaktuella produkter som representerar webbutikens innehåll och inte obskyra saker som ingen köper.
  • Rabatter säljer. Skapa aktuella kampanjer, typ SOMMARREA eller JULERBJUDANDE.
  • För många bilder i bildspelet försämrar laddningstider och minskar sannolikheten att besökarna får ta del av alla erbjudanden. Satsa på runt 3-6 st.

Kundlogin

En login-funktion gör det enkelt för dina kunder att se information om sina ordrar och annat personligt och användbart. Med kundernas uppgifter kan du dessutom skicka dem aktuella nyhetsbrev med produktrekommendationer för att få dem att återkomma till butiken igen.

Här är några fördelar med en login-funktion:

  • Orderhistorik
  • Personlig önskelista
  • Sparade personliga uppgifter (slipper fylla i vid varje köp)
  • Tillgång till support
  • Etc.

Språk och valutor

Fundera på vart dina kunder bor och vilka språk de talar och erbjud funktionen att byta språk och valuta anpassat till dessa behov. Kan du bredda din marknad har du också möjlighet att öka försäljningen i din webshop.

Webbutik från Clas Ohlson

Clas Ohlsons webshop är smart uppbyggd med logotypen på rätt ställe, färger som passar med varumärket, snyggt och säsongsanpassat bildspel, login-funktion samt möjlighet att byta språk.

Mobilvänlig design

Fler och fler genomför sina onlineköp via mobilen eller surfplattan. Hur ser din webshop ut när du surfar in med telefonen? En webshop som inte är mobilanpassad är nästan omöjlig att hantera på telefonen. Minimal text, små knappar och icke fungerande funktioner gör det till en plåga att ens försöka sig på att handla.

I en mobilvänlig webshop, å andra sidan, är det lätt att navigera och hitta rätt produkter. Fingeranpassade knappar och menyer, tydlig text och stora bilder samt funktioner som är skräddarsydda för den lilla skärmen gör det till en fröjd att shoppa.

Har du inte mobilanpassat din webshop än är det god tid att börja planera för det. Det är inte gratis och sker inte bara genom en enkel knapptryckning, men som trenden ser ut kommer det definitivt vara värt det. Mobil e-handel ser ut att bli lika självklart som telefonkatalogen på nätet eller mobilen som primär telefon.

Webbutik från Siba

Sibas webshop är har en mobilvänlig design och är enkel att surfa runt på med tummen.

Snabba laddningstider

Om din webshop laddar långsamt riskerar du att många av dina besökare lämnar och går till en konkurrent, helt enkelt för att de inte orkar vänta. Dagens Internetanvändare är riktigt otåliga och kräver att saker och ting går snabbt och fungerar.

Genom att komprimera dina bilder när du lägger in produkter och använda vissa andra knep kan du själv snabba upp laddningstiderna rätt rejält.

Användargenererat innehåll

Det känns tryggare att köpa produkter som andra varit nöjda med. Det är därför användargenererat innehåll har blivit så vanligt i dagens webbutiker. Funktioner som kommentarer och recensioner hjälper dina kunder att ta köpbeslut som de kommer bli nöjdare med.

Här är några idéer:

  • Betyg gör det lätt att se ett genomsnitt på vad andra som köpt produkten tyckte.
  • Kommentarer ger svar på frågor kunder kan tänkas ha om produkten.
  • Recensioner ger en mer detaljerad inblick i hur kunder upplevde produkten.
Webbutik från Boozt

Boozt låter kunderna recensera sina köp efter en veckas användning. Detta skapar en tydlig bild av vad folk tycker som kan göra det enklare att välja rätt produkter. Dessa skorna har ett genomsnittligt betyg på 4,5 stjärnor baserat på 10 recensioner.

Nästa del i serien om webshop

Del 4 i den här serien handlar om hur du med enkla medel kan ge dina kunder det lilla extra. Det som får dem att handla igen och framförallt att tipsa sina vänner om just din webshop.

Läs artiklen Webshop del 4: Det lilla extra

Dela denna artikel:

Behöver du nya funktioner till din webbutik?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och går igenom dina behov:

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.