Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

20 augusti 2015

Webshop del 4: Det lilla extra

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

En webshop som publicerar egna guider och tips hamnar högre på Google och får nöjdare kunder som handlar mer. Vi berättar hur du kan bjuda på din expertis.

Webshop del 4: Det lilla extra | Smelink tipsar

Guider och tips

Publicera guider och tips som berättar hur dina kunder använder produkterna du säljer på bästa möjliga sätt. Säljer du köksgrejer kan det vara goda recept. Säljer du kläder kan det vara tips på hur man viker en skjorta riktigt snabbt. Säljer du verktyg kan det vara en ritning på en enkel lekstuga att bygga själv. Ja, du förstår konceptet.

Bra guider gör att dina kunder får ut mer av dina produkter och blir nöjdare. Dessutom kan du få in besökare från Google som knappt visste att de ville handla förrän de såg din guide på hur goda biffar man kunde laga till med just din grillmarinad.

Webbutik med guider - Beijer

Beijer publicerar massor av intressanta guider som hjälper folk att bygga saker själva. Sedan går det så klart köpa allt material i deras webshop. Tack vare guiderna hamnar de högt på Google när man söker på exempelvis "bygga lekstuga".

Recensioner

Dagens konsumenter går igenom en helt annan process före sina köp än vi gjorde för bara några år sedan. Vi vill veta vad andra som köpt produkten tyckt, var vi hittar de absolut bästa priserna och vad experterna skriver.

Du är ju expert på produkterna du säljer. Skriv utförliga recensioner om dina storsäljare och publicera i din webshop. Vissa Googlar på "recension av produktnamn" och börjar sin köpprocess med att läsa vad experterna säger. Kan de sedan köpa produkten till ett konkurrenskraftigt pris på samma sajt är det ju oerhört smidigt.

Tänk dock på att du är partisk och det kan verka lite skrytsamt att skriva positiva recensioner om dina egenutvecklade produkter. Detta tipset är mer relevant om du säljer produkter som du köper in av andra. Vill du publicera recensioner om dina egna produkter kan du istället försöka få kunderna att skriva dem. Det blir mer trovärdigt!

Skötselråd

Produkter som håller länge känns mer värda pengarna. Genom att publicera skötselråd om produkterna i din webshop kan du hjälpa kunderna att förlänga hållbarheten så att produkterna håller prima skick länge.

Webbutik - skötselråd från JC

JC:s webshop har en Jeansguide som hamnar riktigt högt när man Googlar "skötselråd jeans". Den hjälper deras kunder att få jeansen att hålla längre, vilket får dem att bli nöjdare och handla mer.

Blogg

En blogg kan vara ett bra ställe att samla alla dessa guider, tips, recensioner och skötselråd. Där kan du enkelt kategorisera innehållet och dessutom kan läsarna lämna synpunkter och idéer i kommentarsfältet.

Om din e-handelsplattform har en egen bloggfunktion eller möjligheter att enkelt lägga till undersidor kan det vara en fördel att publicera innehållet där istället. Innehållet blir då ännu tydligare förknippat med din webshop ur sökmotorsynpunkt.

En extern blogg kan annars vara bra för mer personliga inlägg om hur det går till när ni skapar produkterna och liknande.

Sociala medier

Se också till att finnas på relevanta sociala nätverk. Instagram, Facebook och Twitter är bra ställen att hålla kontakten med dina kunder, visa spännande bilder från verksamheten och länka till nya produkter och aktuella erbjudanden.

Webbutik - Drugge Smycken Facebook-sida

Vår kund Drugge Smycken publicerar regelbundet sina skapelser på Facebook-sidan.

Varför lägga tid på saker som inte genererar pengar?

Du kanske undrar varför du ska lägga en massa tid på att bjuda på tips och guider när det inte genererar några pengar. Det är faktiskt en bra fråga! Det låter ju faktiskt riktigt dumt. Allt jobb du lägger ner på att skapa innehåll som hjälper dina kunder kommer dock betala sig tillslut.

Med bättre innehåll får du högre placeringar på Google. Högre placeringar ger fler besökare. Fler besökare blir fler kunder. Fler kunder ger mer pengar. Bättre innehåll ger också nöjdare kunder. Nöjdare kunder kommer tillbaks och handlar mer. Även det ger mer pengar. På lång sikt är alltså det här sättet att arbeta att föredra, även ur ekonomisk synpunkt. Men du måste ha lite tålamod.

Nästa del i serien om webshop

Sista delen i den här serien handlar om hur du får dina kunder att bli återkommande kunder i din webshop.

Läs artikeln Webshop del 5: Merförsäljning

Dela denna artikel:

Vill du prata om din webbutik?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och diskuterar hur din webbutik kan prestera bättre:

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.