Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

6 mars 2014

5 saker du bör tänka på när du ska starta webshop

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Nu när du har bestämt dig för att starta webshop är det mycket att planera och organisera. Vi har samlat 5 viktiga punkter du bör tänka på i uppstarten.

5 tips när du ska starta webshop

1. Gör research och planera produkter

Innan du startar din e-handelslösning är det alltid bra att göra research och planera dina produkter lite närmare. Du har säkert en idé om vad du vill sälja, hur du ska sälja och hur marknaden för dina produkter ser ut. Med en riktig marknadsanalys får du dock värdefull information som hjälper dig ta bättre beslut och finputsa upplägget.

Börja din marknadsanalys med att välja produkter eller ett produktområde med potential. Det betyder både att det ska finnas en efterfrågan för just dina produkter och också att det ska finnas marginaler på dem så att du faktiskt kan tjäna pengar. Ett verktyg du kan använda för att se trender på Google, alltså vilka ord eller produkter folk söker på, är Google Trender. Skriv in potentiella produkter du tänkt sälja och jämför dem med varandra. Vad som trendar på Google säger en del om hur många besökare och potentiella kunder du kan tänkas få.

Analysera sedan dina konkurrenter, de företag som säljer samma eller liknande produkter som du. Vad gör de som är bra? Ta deras bästa funktioner och idéer och gör dem till dina egna. Finns det för många konkurrenter som säljer samma sak? Då kanske marknaden är mätt och du bör fundera på en annan produkt eller vad du kan göra i form av pris, service eller utbud som gör att folk kommer välja att handla i din webshop istället för alla andra.

Slutligen bör du också nischa dig. I startskedet kan det vara komplicerat och dyrt att täcka ett väldigt brett produktområde. Genom att nischa dig på ett smalare område kan du fånga kunderna som vill ha just de produkterna, hålla nere priserna, erbjuda bättre service och kunskap och möjliggöra bra resultat på sökmotorerna. Du har ju då några väldigt specifika ord och fraser att satsa på.

Alltså, en bra första research och produktplanering för din kommande webshop är att välja produkter med potential, analysera dina konkurrenter och nischa dig på ett smalare produktområde.

2. Välj en passande plattform för din webshop

När du har gjort din marknadsanalys och bestämt vilka produkter du ska sälja är det dags att välja e-handelsplattform. Det finns många olika system att välja mellan och vad som passar dig beror på en rad faktorer.

Vad har du för budget? Baserat på din prognos på hur mycket du kommer sälja, hur mycket pengar kan du lägga per år på din webshopslösning? Se över olika leverantörer och titta på deras kostnader, både i uppstart och driftskostnad. Tänk på att det du behöver ingår i årskostnaden. Support? Obegränsat produktutbud? Enkla möjligheter att själv uppdatera? Alla är viktiga delar att fundera på.

Vad behöver du för funktioner i din webshop? Ska den finnas på flera språk? Ska produkter kunna ha olika varianter (storlekar, färger etc.)? Se till att din webshopsleverantör kan erbjuda de funtioner just du behöver.

Hur ska din webshop se ut? Ska den ha en helt unik design från scratch eller byggas efter en mall för att hålla nere startkostnaden? Vart finns dina kunder och vad har de för preferenser? Den informationen kan säkert hjälpa dig att ta rätt beslut här.

Slutligen bör du också fundera på vilka betallösningar, fraktlösningar och potentiella kopplingar till affärssystem du vill använda dig av. Det finns många olika betalleverantörer och de flesta av dem erbjuder kort-, faktura-, bank-, och delbetalning. Vilka betalsätt passar dina kunder bäst? Vilka betalleverantörer skapar störst trygghet för besökarna och gör att fler konverterar till kunder? Vilket fraktsätt är effektivast? Prata om detta med din e-handelsleverantör.

3. Responsiv design på din webshop?

Under 2013 avbröt många konsumenter sina köp på grund av att webbutiken de skulle handla i inte var mobilanpassad. Med en så kallad responsiv webshop anpassas designen automatiskt efter besökarens skärmstorlek så att de får en bra shoppingupplevelse både i datorn, surfplattan och mobilen. Dessutom behöver du bara uppdatera produkter på ett ställe, till skillnad från för några år sedan, då man i bästa fall hade en mobilsida som uppdaterades separat.

4. Kör igång - testa dig fram!

Planering och analyser i all ära, men fastna inte i det träsket för länge. Lägg inte för mycket tid på smådetaljer, du kommer ändå aldrig kunna veta helt säkert hur kunderna kommer bete sig i din webshop. Kör igång, testa dig fram, lär dig av dina misstag!

Be också folk du känner att besöka din webshop och berätta om sin upplevelse. Ofta får du värdefulla tips på problem som du kan åtgärda direkt och idéer på funktioner du kan implementera framöver.

5. Utan trafik, ingen försäljning

När din webshop ändligen är klar och du lagt in dina första produkter, fundera på hur du ska locka trafik till den. Det finns tre olika typer av trafik du kan satsa på: direkttrafik, organisk trafik och betald trafik.

Direkttrafik är besökare som skriver in din www-adress i adressfältet och på så vis går direkt till din webshop, utan några mellanhänder som exempelvis en sökning på Google. Eftersom din webshop är helt ny är det svårt att få direkttrafik, det är ju inte så många som känner till dig än.

Organisk trafik är obetald trafik som kommer via sökningar på Google och de andra sökmotorerna. För att få den här trafiken behöver din webshop vara bra sökmotoroptimerad. Se till att plattformen du väljer låter dig jobba med metataggar för varje produkt (information om produkten som sökmotorerna ser) samt att du skriver sökmotoranpassade texter. Jobba sedan aktivt med nya produkter, information om dina produktområden och se till att synas på sociala medier för att ständigt förbättra dina resultat på sökmotorerna.

Betald trafik är trafik som du får genom annonser på sökmotorer eller andra webbplatser. Vanligast är att du använder Googles annonsprogram AdWords för att köpa trafik. De översta träffarna när du söker på Google är betalda och även de i högerspalten. Du betalar ofta per klick (alltså per besök) och du sätter själv din budget och samt väljer vilka ord du vill synas på. Har du lite pengar över i marknadsföringsbudgeten är det perfekt att lägga den på en AdWords-kampanj där du riktar in dig på potentiella kunder som är intresserade av just dina produkter. Det är ett bra sätt att få trafik till butiken i uppstarten och trafik det behöver du. Annars kommer du garanterat inte sälja något.

Dela denna artikel:

Dags att starta webshop?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och lyssnar på dina behov:

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.