Content marketing del 2:
Så skapar du intressant och relevant innehåll

Content marketing del 2: Så skapar du intressant och relevant innehåll

Artikel först publicerad 2015, senast uppdaterad i juli 2018

Med rätt typ av innehåll kommer fler av mottagarna bli kunder. Vi tipsar om hur du kan tänka och göra för att lyckas.

I del 1 av den här artikelserien gick vi igenom fördelarna med att jobba med content marketing.

Tekniska förberedelser

Innan du börjar skapa innehåll behöver du en plattform att publicera innehållet på. En bra idé är att publicera artiklar i bloggform på samma domän som din webbplats ligger (till exempel www.dinhemsida.se/blogg). Då behöver läsarna inte lämna din webbplats för att läsa en artikel och dessutom blir det tydligt för Google att innehållet du skapar är kopplat till din verksamhet.

Kreativa förberedelser

Bestäm vilka dagar du ska skriva och publicera

För att göra det enkelt för dig, börja med att bestämma en dag i veckan som du ska publicera innehåll på. Avvara en eller två timmar i kalendern den morgonen varje vecka – då ska du skapa ditt innehåll.

Brainstorma och skriv ner idéer

Planera upp en eller två månader i taget med teman som du vill skriva om. Då behöver du inte lägga tid på detta varje vecka. Bestäm vilka datum du ska skriva vilka artiklar. Skriv ner idéer du får i ett anteckningsblock för att inte gå miste om intressanta grejer du kommer på i duschen, i sömnen eller när du är ute och promenerar.

Vad ska du skriva om?

Du kanske känner att det är svårt att komma på vad du ska skriva om och vad dina besökare kan tänkas vara intresserade av? De flesta känner likadant och därför kommer här några konkreta tips på hur du kan få idéerna att flöda.

Först gäller det att få upp självförtroendet lite. Dina besökare har kommit till din webbplats av en anledning. De är intresserade av dina produkter och tjänster och kan därför också ha riktig nytta av din expertis på området.

Saker din målgrupp har NYTTA av

Det här är viktigt. Skriv om saker som din målgrupp har nytta av. Idéer som hjälper dem att spara tid eller som lär dem något nytt och användbart.

Tips

Tips är fint. Det får oss att lära oss något och det mår vi bra av. Du vet säkert massor av saker om dina produkter eller tjänster som ingen annan vet, eller hur? Vad är bästa sättet att klippa en gräsmatta? Hur får man koll på sin privata budget? Vad kan man laga för mat i en stekpanna? Hur borstar man tänderna för att undvika skador på tandköttet? Vad du än driver för företag finns det intressanta saker att tipsa om.

Guider

Ponera att du säljer kit för hemmabryggning av öl. Tänk vilket mervärde om du också publicerade ingående guider på hur man brygger diverse olika sorters ljuvlig pale ale! Dina besökare är nyfikna på ditt utbud, det är därför de besöker dig på nätet. Berätta för dem hur de får ut mest av produkterna och tjänsterna.

Recensioner

Tänk dig att du driver en webshop. Testa och recensera de mest köpta produkterna och låt potentiella kunder läsa och kommentera. Internetkonsumenter älskar att gräva ner sig i information om produkter de är intresserade av.

Riktiga människor och händelser

Du har säkert massor av nöjda kunder. Vad är de nöjda med? Vad är det du gör som ingen annan kan? Skriv artiklar om riktiga människor som använder dina produkter och tjänster. Fråga dem vad de får ut av det du erbjuder. Dina besökare och läsare litar mer på vad andra i deras situation säger om dig än vad du säger om dig själv. Det är konsumentpsykologi det.

Sådant som bevisligen fungerar

Sök på nätet. Leta upp andra som skriver om sådant du vill skriva om. Läs kommentarerna. Vilka artiklar verkar gillas av läsarna? Inspireras av vad andra skrivit som fungerat bra och ta idéer till eget innehåll. Akta dig för att kopiera och härmas bara, se till att dina texter är unika. Google ogillar fuskare och älskar unikt innehåll.

Hur ska du skriva?

Grammatiskt korrekt och rättstavat

Läs igenom allt innehåll du skapar både en och två gånger och eliminera grammatiska missar och stavfel. När du inte hittar några, be någon annan läsa och komma med hård kritik. Internet kan vara en skoningslös publik, ge dem inte en enkel anledning att avfärda ditt innehåll som strunt.

Lättförståeligt, strukturerat och fokuserat

Många gör misstaget att komplicera saker i onödan. Använd inte finare ord än du mäktar med. Skriv texter som är självklara i syfte och struktur med tydliga rubriker, underrubriker, intron och avslutningar. Fokusera på en idé och banta ner innehållet så att det inte blir för tungt att läsa. Det måste gå snabbt att kunna ta till sig informationen. Har du flera idéer, dela hellre upp dem i flera artiklar.

Sökmotoroptimerat

När du ändå håller på kan du lika gärna se till att ditt innehåll är sökmotoroptimerat också. Då får du bättre träffar på Google och fler läsare. Det är faktiskt inte jättesvårt att skriva sökmotoroptimerade texter och du har inget att förlora.

Nästa del i artikelserien om content marketing

Tredje och sista delen i den här artikelserien handlar om hur du får folk att vilja läsa ditt innehåll och framför allt, hur du får dem att interagera med det. Kommentarer, intresseanmälningar och köp kan bli resultatet av ditt hårda arbete och det vill du ha så mycket som möjligt av.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.