Content marketing del 3:
Så får du aktiva och engagerade läsare

Content marketing del 3:
Så får du aktiva och engagerade läsare

Artikel först publicerad 2015, senast uppdaterad i juli 2018

I sista delen av vår artikelserie om content marketing lär vi dig hur du får engagerade läsare som interagerar med ditt innehåll. Det är precis det du är ute efter.

Läs gärna de första två delarna av den här artikelserien innan du läser den här delen. I del 1 gick vi igenom fördelar med att jobba med content marketing och i del 2 hur du skapar intressant och relevant innehåll.

Vad är målet med ditt innehåll?

Innan du börjar optimera ditt innehåll för att generera mer engagerade läsare måste du fundera på vad som är målet med att du började jobba med content marketing. Vad är det du hoppas få ut av det? Fler besökare? Fler intresseanmälningar? Fler som ringer till dig? Fler som köper? Utan ett mål är det omöjligt att mäta resultaten av dina aktiviteter. Så vad är målhandlingen du vill att dina besökare ska utföra?

Hur får du folk att läsa ditt innehåll?

Innan du kan få engagerade läsare måste du få läsare överhuvudtaget. Här har vi samlat några enkla knep för att få fler läsare att ta del av ditt innehåll. Ju fler läsare, desto fler kommer kunna utföra din målhandling.

Länka från startsidan

Skapa länkar till dina senaste artiklar från startsidan på din webbplats. Det visar att du är stolt över ditt innehåll och att det är läsvärt. Dessutom ser Google länken och förstår att det är viktigt och relevant innehåll, vilket ger bättre resultat i deras sökträffar.

Länka från sociala medier för att få engagerade läsare

Varje gång du publicerar nytt innehåll, länka till det från dina konton på sociala medier. Gör detta på ett sätt som passar kanalen. På Instagram räcker det med en bild och en länk, på Twitter kanske en länk och en hashtag, på Facebook skriver du en kortare introduktion till artikeln samt lägger med en bild och en länk och så vidare. Att länka till ditt innehåll från sociala medier är bra både för webbplatsen med innehållet på (den får förhoppningsvis mer spridning och trafik) och för dina flöden på sociala medier (de slipper vara så tomma).

Återigen, skapa innehåll som är relevant för din målgrupp

Vi kan inte säga det tillräckligt många gånger. Om du vill att folk ska läsa ditt innehåll, se till att innehållet är relevant för dem och ger dem riktig nytta. Då har de en anledning att läsa och återkomma fler gånger.

Integrera med nyhetsbrev

Skicka ut ett nyhetsbrev varje gång du har skrivit en ny artikel. Låt läsarna anmäla sig till nyhetsbrevet i botten av artiklarna.

Det finns många exempel på verktyg för mailutskick, exempelvis Paloma och Mailchimp.

Variera innehållstyp

Det blir mer intressant att återkomma och konsumera mer av ditt innehåll om du varierar sättet du levererar det på. Fundera på vilka sätt du känner dig bekväm med. Korta texter, långa texter, bilder, videor, infographics? Ju mer variation, desto mer intressant.

Ready 4 content marketing?

Checkbox

Hur får du läsare att interagera med ditt innehåll?

När du väl har fått många att läsa ditt innehåll är det dags att öka procentsatsen av läsarna som går ett steg längre och utför din önskade målhandling, exempelvis ringer dig, gör en intresseanmälan eller skriver upp sig på ditt nyhetsbrev.

Ställ frågor och väck tankar

Skapa innehåll som väcker frågor och tankeställningar hos mottagaren. Hur vore det om jag kunde bygga ett så här fint badrum? Vad skulle det innebära om jag lärde mig att cykla baklänges? Hur häftigt vore det inte att äga den här produkten? Kan jag lära mig detta? Dessa tankar gör läsarna mer engagerade och sannolikheten ökar att de kommenterar eller går vidare och köper eller kontaktar dig.

Bjud in till kommentarer och synpunkter

Avsluta alltid en artikel med att bjuda in till en kommentar. Vad tyckte du om artikeln? Kom gärna med synpunkter! Vad har du för erfarenheter av detta? Kommentera här!

Svara på kommentarer

Om du är engagerad i dina läsare och intresserad av vad de har att säga kommer fler av dem också engagera sig i ditt innehåll. Svara på alla kommentarer, även de negativa. Lyssna verkligen på vad de säger, förstå vad de menar och kom med lösningar eller förklara att du kommer tänka på det de sa när du skriver framtida artiklar eller lanserar nya produkter. Folk älskar att känna sig hörda och fler och fler kommer börja interagera med dig. Det blir en positiv spiral av kommunikation.

Alltid en call-to-action

Slutligen, det måste alltid finnas en call-to-action i dina artiklar. Det är en tydlig knapp eller länk som tar dem vidare mot din målhandling, exempelvis ”Gillade du artikeln? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en varje vecka!”. Ett annat exempel kan vara om du skrivit en recension på en av dina produkter att avsluta med ”Vill du ha produkten? Läs mer och köp här”. Tydliga call-to-action gör garanterat att fler av dina läsare konverterar till kunder.

Andra läste även: Content marketing del 2: Så skapar du intressant och relevant innehåll

Eget engagemang ger engagerade läsare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.