Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

12 oktober 2016

Välj rätt väg för ditt företags digitala marknadsföring

Sara Gröndahl - Webbdesigner på Smelink.se Sara Gröndahl
Webbdesigner

Att hemsidan är en viktig marknadsföringskanal för företaget vet de flesta. Men hur marknadsför du dig på Internet, egentligen? Vi presenterar några olika former av digital marknadsföring och dess för- och nackdelar.

Digitala marknadsföringskanaler

Med 1 miljon svenska företag och nära 1,4 miljoner registrerade .se-domäner räcker det inte längre att ha en hemsida som presenterar företaget på ett bra sätt. Du behöver en plan. Du behöver veta vad syftet med din digitala marknadsföring är. Och framför allt behöver du veta vad du håller på med.

Den egna hemsidan eller webshopen är navet in din digitala marknadsföring. Komplettera den med marknadsföring mot rätt målgrupp i rätt kanaler, så har du basen till ett vinnande koncept.

Men vad finns det för olika former av digital marknadsföring egentligen? Vi förklarar de vanligaste och reder ut dess för- och nackdelar.

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering (search engine optimisation, SEO) innebär att du arbetar med din hemsida för att den ska bli mer relevant till det sökord på Google du vill synas på. Det kan innebära att du skriver bättre texter, byter namn på sidor eller ser till att startsidan innehåller länkar till dina viktigaste produkter.

  • Nå den potentiella kunden när hen är köpsugen
  • Långvariga resultat
  • Leder ofta till en mer användarvänlig hemsida
  • Det kan dröja innan arbetet ger resultat

Betald annonsering på sökmotor (SEM)

Sökmotoroptimering kan kompletteras med eller ersättas av sökmotormarknadsföring (search engine marketing, SEM), betald annonsering på sökmotorerna. Googles betalda annonser heter AdWords. Enkelt förklarat fungerar AdWords så att du skriver en textannons som du vill ska synas på ett visst sökord. De företag som sedan betalar mest för att synas på det sökordet, får annonsplatserna.

  • Nå den potentiella kunden när hen är köpsugen
  • Syns på sökord med hög konkurrens
  • Styr ditt budskap mer exakt
  • Det kan bli väldigt dyrt

Sociala medier

Facebook, Instagram, LinkedIn... De sociala medierna är många och det finns garanterat någon social kanal som passar ditt företag, oavsett bransch. Här har du ett guldläge att visa dina kunder att du bryr dig om dem, genom att finnas där kunderna finns.

  • Knyt en personlig kontakt med dina kunder
  • Varumärkesstärkande
  • Skapa mervärde genom att driva exklusiva kampanjer för dina följare
  • Svårt att mäta resultat

Annonser på andra webbplatser

Annonser i form av banners eller s.k. native advertising på andras hemsidor är en annan form av digital marknadsföring. Annonserna kan synas på t.ex. bloggar, nyhetssiter och branschrelaterade hemsidor. Native-annonser kan helt och hållet vara skrivna av dig, men du kan också betala för att bloggaren eller tidningen ska testa din produkt och skriva om den med sina egna ord.

Native advertising

Native advertising är annonser som ser ut som resten av innehållet på en hemsida eller i sociala medier. Det står att det är annonser, men det är inte iögonfallande.

  • Nå många
  • Mät enkelt hur många annonsen visats för...
  • ... Men du kan aldrig veta hur många som faktiskt sett annonsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrev kan skickas ut i längre format i mail eller kortare format i sms. Skriv en lockande ämnesrad och se till att nyhetsbrevet ger ett mervärde för dina följare, så har du snart ett väldigt effektiv marknadsföringskanal mot dina befintliga kunder.

  • Hög konverteringsgrad jämfört med annan marknadsföring
  • Når effektivt en specifik målgrupp
  • Når i princip bara befintliga kunder
  • Kan ta tid att få prenumeranter

Content marketing

Såhär beskriver min f.d. kollega Simon ämnet i sin artikel Varför jobba med Content marketing:

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring, innebär att du regelbundet skapar och publicerar redaktionellt innehåll anpassat till din målgrupp i syfte att få fler kunder eller förbättra synen på ditt varumärke.

Det kan t.ex. vara artiklar om något ämne som intresserar din målgrupp, guider i hur man använder din produkt eller en en intervju med någon av dina nöjda kunder.

  • En anledning att återkomma till din hemsida
  • Skapar mervärde
  • Varumärkesstärkande
  • Perfekt att kombinera med SEO
  • Svårt att kontinuerligt komma på intressanta ämnen
  • Svårt att mäta resultat

Undrar du hur du ska marknadsföra ditt företag digitalt?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig för en pratstund om hur du bör tänka:

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.