Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

30 april 2015

Enkla tips för en mer säljande hemsida

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Målet med en hemsida är ofta att den ska vara säljande och generera nya kunder. Här är några handfasta tips som hjälper dig att lyckas!

Enkla tips för en mer säljande hemsida | Smelink tipsar

Repetera din call-to-action

Din call-to-action är den handling du vill att besökarna ska genomföra på din hemsida. Det kan till exempel vara ett kort formulär där de fyller i kontaktuppgifter följt av en knapp med en uppmaning som "Skicka", "Kom igång" eller "Köp nu".

Repetera din call-to-action på minst ett par ställen så ökar chansen att besökarna ser den och vet vad de ska göra om de är intresserade. Detta blir extra viktigt på långa sidor där besökarna behöver scrolla. Har du bara en call-to-action i toppen kanske du missar vissa intresseanmälningar från besökare som scrollat ner till botten och vice versa. Överdriv dock inte, call-to-action på för många ställen blir skrikigt och det blir uppenbart att du bara försöker sälja.

Repetera call-to-action för mer säljande hemsida

Exemplet ovan är en bra lösning om du har längre sidor som besökarna behöver scrolla i. Då finns din call-to-action både i toppen och i botten av sidan.

Banta ner valmöjligheterna

Om din hemsida har för många valmöjligheter blir det svårt för besökarna att veta vad de ska göra och hur de går vidare om de är intresserade av dina produkter eller tjänster. Ta en titt på valfri undersida på din hemsida. Hur många länkar finns det att klicka på? Hur ska besökarna veta vad som är viktigt? Banta ner antalet val till de som är relevanta för den aktuella sidan så får du en mer säljande hemsida.

Säljande hemsida - banta ner valmöjligheterna

För många valmöjligheter gör det svårt för besökarna att veta vart de ska klicka. Banta ner till de absolut nödvändigaste.

Jobba med kontraster

På hemsidor är det viktigt att jobba med kontraster för att visa besökarna vad som är extra viktigt och som är klickbart. En hemsida med tydliga kontraster är mer säljande än en hemsida med platt och färglös design. Här är några idéer:

  • Din call-to-action-knapp bör vara stor och av kontrasterande färg mot bakgrund och andra element runt om den. Då sticker den ut mer och genererar fler klick.
  • Dina rubriker bör ha olika storlek beroende på hur viktiga de är. Då blir det lätt att skumläsa och få en överblick över innehållet.
  • Det måste synas vad som är klickbart och vad som inte är det. Dina länkar bör ha en annan färg än vanlig text, alternativt vara understrukna eller fetstilta.
Mer säljande hemsida genom kontraster

I exemplet ovan jobbar vi med storlek och färg för att skapa kontraster mellan rubriker och text samt mellan call-to-action-knappen och det som är runt omkring den.

Minska antalet fält i dina formulär

Dina besökare vill inte behöva jobba när de besöker din hemsida. Att fylla i långa formulär med mängder av fält och kryssrutor kan associeras till jobb och det är inte positivt. Generellt sett får du fler intresseanmälningar ju färre fält dina formulär har.

Fundera på vad du verkligen behöver ha för uppgifter från dina potentiella kunder. Räcker det kanske med namn, telefonnummer och e-post? Eller bara namn och telefonnummer? Behöver du verkligen veta kön, ålder och adress innan du ens har pratat med dem? Kortare formulär är ett ytterligare steg mot en mer säljande hemsida. Minska antalet fält i dina formulär och ta detaljerna i nästa steg när kunderna redan bestämt sig för att köpa.

Säljande hemsida genom korta formulär

Kanske behöver du inte veta ålder, skostorlek och favoritfärger? Kom ihåg att färre fält och kryssrutor ger fler intresseanmälningar!

Sälj fördelar, inte funktioner

Det här har vi pratat om tidigare och det tål att nämnas igen. Dina rubriker, texter och call-to-actions bör fokusera på fördelar för kunden, snarare än funktioner och specifikationer hos din produkt eller tjänst. Konsumenter svarar bättre på fördelar då de enklare kan tänka sig in i hur det skulle kännas att vara kund hos dig och vad de skulle få ut av det. Skriv om hur du förenklar dina kunders vardag och sparar dem tid och pengar så kommer du få fler intresseanmälningar från din hemsida.

Sälj fördelar, inte funktioner

Dina potentiella kunder vill veta varför de ska handla av dig. Fördelar väger tyngre än funktioner och specifikationer. Vem vill inte spara tid, bli lycklig och spara pengar?

Hur säljande är din hemsida?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig för en fri analys och tips på hur du kan göra din hemsida mer säljande:

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.