Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

17 juli 2014

Google+ för företag: Guide för att lyckas

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Googles sociala nätverk Google+ är trots miljontals användare ganska okänt i Sverige. Som företagare finns dock det en del starka argument för att använda tjänsten. Läs vidare för att få veta vilka de är.

Google+ för företag: Guide för att lyckas | Smelink tipsar

Googles sociala nätverk

Google+ är Googles sociala nätverk som öppnade 2011. Tjänsten har över 300 miljoner användare men är fortfarande inte så stor i Sverige. Trots att du kanske inte känner så många som använder Google+ kan det vara en idé att läsa vidare och se de potentiella fördelar som finns för dig som företagare.

Hur du använder du Google+ som företagare och vad du kan få ut av det

Kategorisera dina bekanta i cirklar

En av grundtankarna med Google+ är att du inte vill dela allting du skriver med alla du känner. Därför ber tjänsten dig placera dina kontakter i så kallade cirklar. En cirkel kan vara din familj, de du delar bilder på barnen med. En annan kan vara dina jobbarkompisar som du pratar om era produkter och firmaevent med. Genom att kategorisera dina bekanta kan du dela mer relevant information till dem.

För företag är det vanligt att publicera inlägg publikt så att alla kan se dem. Det finns så klart även den möjligheten i Google+ men du kan även ha en cirkel med dina största kunder, en med dina medarbetare och en med samarbetspartners för att kunna publicera unika inlägg just till dem.

Hangouts On Air

En unik funktion för Google+ är möjligheten att helt gratis sända live-video till dina följare. Du använder din webbkamera och startar en så kallad Hangout On Air. Det finns mängder av användningsområden för detta, exempelvis guider och utbildningar som visar hur man använder dina produkter. Dessutom kan man bjuda in upp till 9 andra deltagare att vara med i videon med sina egna webbkameror. Du kan till exempel ha en frågestund där du svarar på frågor från 9 kunder.

I den här videon kan du se några exempel på hur man kan använda Hangouts On Air:

Hangouts är också en konkurrent till Skype då verktyget kan användas för privata videosamtal med upp till 10 deltagare. Det kan vara bra internt på företaget om ni har flera kontor då ni kan ses på ett virtuellt möte eller för kundutbildningar som inte bör sändas publikt.

Authorship - visa vem som är författare till ditt innehåll

Med Authorship har Google gjort det möjligt att koppla koppla innehåll på Internet till en profil på Google+. Det betyder att du eller någon av dina anställda kan stå som författare till artiklar ni skriver till er hemsida eller blogg. Detta har flera fördelar, bland annat syns författarens ansikte bredvid artikeln om den dyker upp i Googles sökresultat vilket gör att sökträffen sticker ut mot de som inte använder Authorship.

Utöver att sökresultatet sticker ut och att artikelns trovärdighet ökar sägs det att Google premierar innehåll som är kopplat till en författare, vilket innebär att det kan ge dig högre träffar i sökresultaten. Alltså är det definitivt värt att koppla artiklar ni publicerar till en författare.

Du kan läsa om hur du kopplar innehåll till en författare här.

Uppdatering 28/7 2014:
Google har valt att plocka bort profilbilderna från sökresultaten för att skapa en renare och mer konsekvent visuell upplevelse. Läs mer i den här artikeln.

Aktivitet på Google+ är ett sätt att sökmotoroptimera

Google gillar när du använder deras tjänster och ger dig bättre sökresultat om du gör det. Publicera alla dina nyheter och artiklar på företagets sida på Google+ så kommer det hjälpa dig hamna högre på Google och få fler besökare till din hemsida.

Se till att dessutom fylla i all information, såsom beskrivning och länkar, i din profil då även detta påverkar sökresultaten.

Hashtags och omnämnanden

Det är inte bara på Twitter du kan använda hashtags och omnämnanden för att kategorisera innehåll och skriva innehåll riktat till specifika användare. Även Google+ har dessa möjligheter.

Hashtags skapar du genom att sätta en # före ett ord i ditt inlägg. Då kategoriserar Google+ inlägget tillsammans med andra inlägg med samma hashtag. Användare som söker på det ordet i Google+ kan således hitta inlägget.

Med omnämnanden kan du hänvisa till en annan användare på Google+ genom att skriva ett + följt av användarens namn. Då ser den användaren att du adresserat honom eller henne och de som läser inlägget kan klicka sig vidare och besöka vederbörandes profil. Detta kan du exempelvis göra om du vill att en viss person verkligen ska läsa inlägget eller om du citerar någon.

Jobba aktivt med hashtags och omnämnanden så blir din sida på Google+ intressantare och du kan knyta nya kontakter som blir fördelaktiga för företaget.

Använd animerade GIF-bilder

Till skillnad från Facebook stödjer Google+ animerade GIF-bilder. Det är små korta videosnuttar utan ljud som var populära för många år sedan men som nu kommit tillbaka. Inlägg innehållande GIF-bilder delas ofta mer än andra inlägg så har du en publik som kan tänkas gilla korta roliga filmsnuttar och om du har innehåll som kan passa så är detta definitivt något att testa.

Det finns många hemsidor som låter dig skapa dina egna GIF-bilder. En av dem är gifmaker.me.

Bra för fotografer

Google+ har växt till lite av en hemvist för fotografer då de tidigt satsade på högupplösta bilder, snygg presentation, mycket lagringsutrymme och andra bra funktioner. Alltså bör du satsa på att skapa en sida på Google+ om du är fotograf eller har många bra bilder du vill presentera på ett snyggt sätt.

Google+ på din hemsida

Google+ Badge - gör det enkelt att följa dig

Du kan göra det enkelt för besökare på din hemsida att följa dig på Google+ genom att lägga in en så kallad Google+ Badge.

  • Gå till developers.google.com/+/web/badge/.
  • Om du är inloggad på ditt Google-konto, välj sidan på Google+ du ska lägga in. Om inte, välj övrigt och skriv in länken.
  • Gör lite enkla inställningar gällande utseende och innehåll.
  • Kopiera koden till höger och klistra in den i HTML-läget i ditt hemsidesverktyg.
Google+ Badge

Så här kan din Google+ Badge se ut:

+1 Button - låt besökarna dela ditt innehåll på Google+

Du kan även låta dina hemsidesbesökare dela innehållet på din hemsida på Google+ genom att använda en +1 Button. Den liknar Facebooks Like-knapp i funktion.

+1 Button

Så här kan din +1 Button se ut:

Nyfiken på Google+?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och besvarar dina funderingar:

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.