Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

26 maj 2016

Ny plan gav Herrgårdskliniken en hemsida med mer känsla

Sara Gröndahl - Webbdesigner på Smelink.se Sara Gröndahl
Webbdesigner

När Malin ville öka hundutbildningsverksamheten vände hon sig till oss för att analysera möjligheterna med hemsidan.
– Tidigare har vi bestämt själva hur hemsidan skulle se ut. Nu bestämde ni och hemsidan blev jättefin!

Ole Frykman är veterinär med specialisering inom kirurgi och ortopedi. På Herrgårdskliniken jobbar han som konsult mot andra veterinärer såväl som med avancerad kirurgi och ortopedi, främst på hundar och katter. Att hans kunskap och över 30 år långa erfarenhet är unik är något man snabbt förstår när man pratar med Malin:

– Ole säljer sig själv. Vi vill att djurägare ska hitta var Ole finns, hur djurägare och veterinärer kan boka tid till honom och komma i kontakt med oss för inbokning av uppdrag.

Men Herrgårdskliniken jobbar med mer än veterinärtjänster. Malin är certifierad hundinstruktör och mentaltestdomare. Till hennes kurser kommer hundägare för att lära sig allt från vardagslydnad till kurser för jakthundar. Hon gör också mentaltester på hundar för att bedöma hundens egenskaper, t.ex. grundstressnivå, temperament och försvarslust.

– Vi vill ge kunskap till hundägare genom att förmedla känslan av hur viktigt det är att ha lydiga hundar, säger Malin.

Ny plan grunden till analys

Herrgårdskliniken blev kunder hos Smelink redan 2002. Under åren har det blivit några varianter av hemsidan.

När Malin ville öka hundutbildningsverksamheten vände hon sig till oss för att analysera vilka möjligheter hon hade med hemsidan. Hon satte en plan för hemsidan, med målet att djurägare och veterinärer ska hitta var Ole Frykman finns och hur de kommer i kontakt för att boka tid med honom samt att fylla hundutbildningarna och mentaltesterna med fler deltagare.

I analysen gick vi på Smelink igenom hemsidan grundligt: allt från design och innehåll till sökmotoroptimering och sociala medier analyserades. En av åtgärderna som rekommenderades var en ny design. Genom att skapa en ny design med typsnitt och färger som bättre passar ihop med verksamheten ville vi fånga Herrgårdsklinikens målgrupp. Rätt innehåll fanns redan på sidan, men genom att se över hur innehållet presenteras ville vi skapa en mer personlig kontakt med besökaren, en levande hemsida med mer utrymme för Malins hundutbildningar och -tester.

Efter analysen gick Malin igenom hemsidan med Ulrika som är en av Smelinks hemsidesrådgivare. Tillsammans kom de fram till detaljerna kring hur de skulle gå vidare med råden som Malin fått i analysen. En ny design bokades och producerades.

– Ulrika föreslog en layout att utgå ifrån och sen byggdes den upp på vår hemsida. Det märktes att hon var duktig och resultatet blev jättebra, berättar Malin.

Herrgårdsklinikens hemsida före och efter

Något som hon fick med sig från analysen är vikten av att förmedla rätt känsla på hemsidan.

– Tidigare tänkte vi bara på att få ut informationen, kontaktinformation och så. Vi bestämde mycket själva kring hur hemsidan skulle se ut och vad som skulle vara med. Nu sa ni ifrån hur ni tyckte att hemsidan skulle vara, och den blev mycket mer levande och ser proffsigare ut.

Sociala medier rätt kanal

Herrgårdskliniken har inte jobbat med sociala medier tidigare, men efter analysen har hon börjat använda Instagram. På Instagram lägger hon upp till exempel upp bilder från resultaten av hennes kurser: Nöjda hundägare med lydiga hundar.

– Instagram är ett jättebra media att förmedla den känslan vi vill. Även om vi har inte har så mycket följare på Instagram än så syns bilderna direkt på hemsidan, säger Malin och fortsätter:

– Ni var ärliga med vad vi behövde göra på hemsidan och den blev jättefin.

Nu har den nya designen på Herrgårdsklinikens hemsida legat uppe i två månader och det återstår att se hur anmälningarna inför höstens kurser kommer att bli.

– Jag kan inte mäta om vi kommit närmre vår mål än, men vi har redan fått in några anmälningar via det nya formuläret på hemsidan. Efter analysen har vi vänt på hela steken. Söker man efter Ole ska man se det andra. Nu kan man inte missa det.

Vad har du för plan med din hemsida?

Läs mer om våra analyser eller lämna dina uppgifter så berättar vi mer:

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.