Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

6 mars 2014 (uppdaterad 13 januari 2016)

Hur du skriver sökmotoranpassade texter till din hemsida

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Ett av många sätt att sökmotoroptimera din hemsida är genom bra texter. I vår guide får du tips om hur du skriver texter som Google tycker om.

Alla företag vill ha många och relevanta besökare på sin hemsida. Därför är konkurrensen hård när det gäller att hamna högt i sökresultaten på Google och andra sökmotorer. När du har sett till att dina texter är skrivna för webben så att besökarna vill läsa dem, är det dags att optimera så att även Google tycker om dem.

7 tips för sökmotoranpassade texter

1. Sökord i menynamnen

Det är bra om dina viktigaste sökord finns med som en egen sida. Då ser Google att en av dina sidor handlar om just detta sökord. Därför kan du skapa en undersida till Tjänster som heter t.ex. “Damklippning” (om du skulle vara en frisör).
Läs mer om vad du kan döpa dina sidor till

2. Väsentliga huvudrubriker och underrubriker

Döp inte rubriker i texter till “Nyhet” eller liknande utan använd dina viktigaste sökord även här. Huvudrubrikerna (H1) är nämligen en av de delar av din hemsida som Google tittar först på. “Herrklippning till halva priset i helgen” eller "Frisör i Helsingborg" skulle kunna vara bra, sökbara rubriker. Även i underrubrikerna är det bra att ha med viktiga sökord.
Lär dig att skriva bra rubriker för webben

3. Sökord i början på textstycken

Få med dina viktigaste sökord tidigt i textstycken, t.ex. “Hårprodukter finns det gott om hos oss och...”. Google tittar i texterna precis som vi gör och det som står i början är alltså viktigast. Att göra de viktigaste orden fetstilta är ytterligare något som hjälper.

4. Lagom långa texter med fokus

För korta texter får svårt att ranka högt på Google. Satsa på 300 ord eller mer och behåll fokus på en specifik produkt eller del av verksamheten. Länka vidare till andra sidor för de som vill läsa mer om något annat. Dela upp i tydliga stycken och använd punktlistor och talande rubriker.

5. Få sökord ger bättre resultat

Fokusera bara på ett fåtal sökord per undersida. Om du satsar på för många ord blir det rörigt och varje ord får sämre resultat. Ju färre sökord du satsar aktivt på, desto större chans har du att hamna högt på sökmotorerna. Ett sökord är ett ord eller en kort fras som dina potentiella kunder kan tänkas skriva in på Google, exempelvis "Frisör i Växjö" eller "Herrklippning Växjö".

6. Uppdatera texterna ofta

För att hålla din hemsida intressant och aktuell för både besökarna och sökmotorerna, gör ändringar i texterna, byt ut bilder och skriv nyheter så ofta du kan! Google känner av hur ofta hemsidan uppdateras och med fler uppdateringar ökar relevansen och således även placeringen i sökresultaten.

7. Använd interna och externa länkar

Hjälp besökarna att hitta relevant innehåll genom att skapa länkar på hemsidan. Relevanta länkar visar sökmotorerna vilket innehåll som hänger samman. Internlänkar är bra för besökarna stannar på din hemsida medan externlänkar kan behövas om man vill hänvisa till någon artikel på en annan hemsida. Tänk på att få in viktiga sökord i länktexterna, exempelvis läs mer om hur du skriver bra texter för webben istället för bara läs mer.

Vill du prata om dina texter?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig med tips för sökmotoroptimerade texter:

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.