Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

26 juni 2014

Instagram för företag: Guide för att lyckas

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Instagram är det sociala nätverket för bilder. Affärsnyttan för företag är inte helt självklar så i den här guiden får du tips och idéer på hur du kan använda tjänsten för att lyckas.

Instagram för företag: Guide för att lyckas | Smelink tipsar

Säg det med en bild

När Instagram lanserades i oktober 2010 var det en ny typ av socialt nätverk som fokuserade helt på bilder. Det unika var att bilderna presenterades i ett kvadratiskt format och att du som användare kunde applicera olika filter på dem för att få dem att se gamla och spännande ut. Tack vare sin enkelhet växte tjänsten snabbt och blev så pass populär att giganten Facebook valde att köpa upp den 2012 för en rekordhög summa. Instagram har idag över 150 miljoner aktiva användare och så många människor kan man inte bortse ifrån. Både företagare och kändisar har på sistone börjat se det som en nödvändighet att starta konto och börja presentera sina liv i bilder.

Tips på hur du kan använda Instagram som företagare

Blanda roliga bilder med bilder från din verksamhet

Instagrams användare scrollar snabbt igenom sina bildflöden i jakt på något som sticker ut och är intressant för dem. När du publicerar bilder, se till att blanda roliga bilder med bilder på era produkter och tjänster för att variera dig och sticka ut. Om dina produkter eller tjänster inte är jätteroliga kan du varva med mer personliga bilder på vad ni gör på kontoret, hur vädret är eller vad man kan använda produkterna till.

Bygg upp en följarskara

Alla dina följare kommer få dina publicerade bilder i sitt flöde. Fler följare innebär alltså direkt fler exponeringar och mer engagemang. Här är lite tips på hur du kan öka din följarskara:

  • Koppla samman med Facebook
    Koppla ditt Instagramkonto till din företagssida på Facebook så publiceras alla dina bilder även på Facebook. I Instagram på mobilen, gå till Inställningar → Delningsinställningar → Facebook. Godkänn kopplingen och gå sedan in i inställningarna igen och välj företagets Facebook-sida istället för din privata profil.
  • Följ intressanta användare
    Leta upp användare som har med ditt företag, din målgrupp eller din bransch att göra och följ dem. Då får du se vad de publicerar och kanske följer de dig även tillbaka.
  • Använd hashtags (#)
    Sätt en hashtag före ett ord så blir ordet klickbart och din bild kategoriseras med andra bilder som har samma hashtag. Dels gör det att fler har chans att hitta din bild och dels förtydligar du vad du vill säga med bilden. Det går att använda flera hashtags på varje bild.
  • Gilla och kommentera andras bilder
    Starta en konversation med andra användare genom att gilla och kommentera bilder du tycker är intressanta. Ju mer du pratar med andra, desto mer kommer andra prata med dig.
Instagram-bild med hashtags

Här är en Instagram-bild med hashtagsen #marknadsföring, #webbyrå och #växjö. Hashtags kan hjälpa dig nå fler användare med dina bilder och få mer engagemang.

Inspirera

Du är expert på dina produkter och tjänster. Inspirera dina följare genom att publicera bilder som visar hur du tillverkar produkten, kreativa sätt på hur kunder använder den och hur det går till när kunder nyttjar dina tjänster. Kombinera detta med personliga behind-the-scenes-bilder från ditt företag. När dina följare känner sig inspirerade blir de också benägna att gilla och kommentera vilket i sin tur innebär att de är ett steg närmare att bli dina kunder.

Nyttor med att använda Instagram som företagare

Instagram är ett perfekt sätt att visa för kunder och nyfikna att ditt företag är mänskligt, kul och aktivt. Många använder Instagram för att inspireras och drömma sig bort och du ska finnas där och publicera intressanta bilder för din målgrupp.

Skapa en positiv bild av företaget

Med hjälp av Instagram kan du bygga upp en bra bild av ditt företag för alla dina följare. Publicera bilder ofta och svara på kommentarer för att visa att företaget är aktivt och bryr sig om sina kunder. När bilden av ditt företag är positiv ökar chansen att följare blir kunder och dessutom ökar förståelsen för dina eventuella snedsteg.

Få potentiella kunder och affärspartners

Genom att hålla kontakt med relevanta användare på Instagram kan du knyta kontakter som senare blir både kunder och affärspartners. Några djupa diskussioner sker sällan på Instagram men om gnistan tänds där kanske dina kontakter går vidare till exempelvis Linkedin för en mer privat diskussion.

Ving är personliga och inspirerande på Instagram

Exempel på ett företag som använder Instagram på ett föredömligt sätt är researrangören Ving. De låter sina anställda ta över Instagram-kontot en vecka i taget och publicera bilder och information från företagets olika resmål. Engagemanget är alltid stort med många som gillar och kommenterar bilderna och det är mycket tack vare att kontot känns personligt och följare känner igen sig och kan drömma sig bort på en resa. Ving använder också hashtags för att kategorisera sina bilder och hitta nya följare som är inne och kollar bilder i en viss kategori.

Ving på Instagram

Med sina personliga reseinlägg och smarta hashtags lyckas @vingresor alltid få mycket engagemang.

Din produkt eller tjänst kanske inte är lika sexig som en utlandsresa men säkerligen finns det folk som är intresserade och har den som ett stort intresse. Vänd dig åt dessa människor och publicera personliga bilder som visar din produkt i action så skapar du engagemant och snack.

Instagram på din hemsida

Det finns många olika sätt att publicera dina Instagram-bilder eller videos på din hemsida. Du kan välja både att publicera bara en bild eller video eller att publicera ett helt flöde med bilder från en specifik användare eller hashtag (#).

En bild eller video

Leta upp Instagram-bilden du vill dela via webbläsaren på din dator. Klicka på den lilla menyknappen nere till höger, välj Embed och kopiera sedan koden och klistra in på din hemsida i HTML-läget.

Instagram embed

Välj Embed nere till höger.

Instagram embed-kod

Klicka Copy embed code.

Om din hemsida har en fast bredd på ett visst antal pixlar skriver du in det på width. Original är 612 pixlar.

<iframe src="//instagram.com/p/oVyqZhrfqq/embed/" width="612" height="710" frameborder="0" scrolling="no" allowtransparency="true"></iframe>

Är din hemsida responsiv (mobilanpassad) så skriver du istället width="100%" så anpassas bredden efter besökarens skärmstorlek.

<iframe src="//instagram.com/p/oVyqZhrfqq/embed/" width="100%" height="710" frameborder="0" scrolling="no" allowtransparency="true"></iframe>

I det här exemplet har vi använt width="100%" eftersom vår hemsida är responsiv:

Alla bilder från en användare eller hashtag

Med tjänster som Snapwidget kan du publicera ett Instagram-flöde med alla bilder från en användare eller en hashtag på din hemsida.

SnapWidget för Instagram

Här gör du dina inställningar.

SnapWidget iframe

Den här koden kopierar du och klistrar in i HTML-läget på din hemsida.

Här är ett exempel på ett flöde med alla bilder från @smelink:

<iframe src="http://snapwidget.com/in/?u=c21lbGlua3xpbnwyMDB8NHwzfHxub3wxMHxub25lfG9uU3RhcnR8bm8=&v=18614" title="Instagram Widget" allowTransparency="true" frameborder="0" scrolling="no" style="border:none; overflow:hidden; width:100%; height:630px"></iframe>

Width är satt till 100% även här eftersom hemsidan är responsiv.

Vill du igång med Instagram för ditt företag?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig för några konkreta tips:

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.