Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

Kundcenter för dig med hemsida

Till oss kan du alltid vända dig för att bolla idéer och utveckla din hemsida!

Tillval

Skräddarsy din hemsida med mängder av tillval.

Layoutväljaren

För dig som har köpt en ny design till din hemsida.

Allmänt om hemsidor

Hur innehållet på hemsidan ska struktureras beror på vilket budskap och vilken målgrupp du vill vända dig till. Många vill bli sökbara på Google medan andra inte ser någon relevans i detta. En del skriver långa uppsatser på sin hemsida och andra tycker det är svårt att få ihop två rader text.

Denna sidan är till för dig som vill veta lite mer om hur man ska skriva för webben, hur du kan anpassa dina texter för sökmotorerna samt vikten av att låta bilderna tala.

Vad är målet med din hemsida?

Vad vill du att din hemsida ska göra för dig?

Frågorna nedan hjälper dig att komma fram till vilket budskap du vill få ut på hemsidan. Beroende på vilken fråga du svarar ja på, så gäller det att anpassa texterna på sidan utefter det budskapet.

  • Är det en rent informativ hemsida?
  • Ska hemsidan sälja?
  • Ska hemsidan utföra något arbete åt dig?
  • Ska hemsidan ta emot beställningar?
  • Vill du ha återkommande besök?
  • Vill du att hemsidan ska placera sig högt på Google?

Vilken är din målgrupp?

Kanske riktar du dig till södra Sverige, enbart till pensionärer, hela Europa, hundintresserade, ungdomar, företagare, golfspelare... Ja, vem vänder du dig till?

Vi på Smelink vänder oss främst till små till medelstora företag som vill ha en hemsida för en rimlig peng och som är lätt att uppdatera. När du vet vilken målgrupp du har är det lättare att anpassa informationen efter det.

Det är lätt att tro att man ska vända sig till så många som möjligt för att få ut så mycket som möjligt av hemsidan. Risken är dock stor att hemsidan blir allt för generell och tråkig. Genom att analysera din målgrupp och anpassa designen, erbjudande och texten för dem gör din hemsida mer effektiv.

Uppdatera, uppdatera!

Du må tycka att webben är tråkig MEN låt inte dina besökare märka det!

Hemsidan är ditt ansikte utåt på Internet. Dina besökare bedömer den utifrån sina referenser. Ett gammalt datum, en föråldrad design eller inaktuell information kan lätt omtolkas till att företag inte har kontroll eller går dåligt.

En hemsidesbesökare vill alltid nå den senaste informationen samt uppleva att sidan är seriös innan de överväger om du ska bli deras nya leverantör.

Hemsidan - ditt skyltfönster
Vi brukar jämföra hemsidans startsida med ett skyltfönster. Tänk dig ett skyltfönster där de säsongsvis byter ut produkterna. Sommarblommor byts ut till höstlöv och priserna är aktuella. Helst ska ett paraply finns tillgängligt om det regnar och om det är en solig dag så ska kepsar och solglasögon fram.

Ställ detta mot ett skyltfönster som haft samma produkter år ut och år in i sitt skyltfönster, prislapparna har solblekts och damråttorna syns i hörnen. Du uppfattar nog kontrasten!

Tid för hemsidan
Tiden brukar vara den största anledning till att hemsidan inte blir uppdaterad. Men detta tar inte hemsidesbesökaren hänsyn till. Har besökaren väl tagit sig tid till din hemsida så förvänta de sig ett seriöst bemötande.

Vi på Smelink kan erbjuda dig som hemsidesägare uppdateringar av hemsidan. Du sänder in dina senaste nyheter och vi uppdaterar hemsidan. På detta sätt kan du koncentrera dig på din verksamhet men ändå har en hemsida som jobbar för dig.

Smelink tipsar - handfasta tips för dig med hemsida

På Smelink tipsar publicerar vi varje vecka en ny guide som hjälper dig med texter, bilder, sökmotoroptimering, sociala medier och annat spännande.

Gå till Smelink tipsar

Kundcenter - Jacob
Bara ett samtal bort

- Jag heter Jacob och jobbar på Kundcenter. Som kund får du alltid fri rådgivning och support. Vi ser fram emot ditt samtal.

Köp SSL-certifikat

Lämna dina uppgifter, så kontaktar vi dig: