Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

15 april 2014

Marknadsföra din webshop del 1: På minimal budget

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

För att du ska få besökare till din webshop måste du marknadsföra den. Den här artikeln hjälper dig att med minimal budget nå ut till så många potentiella kunder som möjligt.

Marknadsföra din webshop del 1: På minimal budget

Sökmotoroptimera innehållet i din webshop

Börja med att sökmotoroptimera allt innehåll i din webshop. Detta är ett effektivt sätt att få fler besökare eftersom det hjälper dig att klättra högre upp i resultatlistan på Google. Gå igenom texten på startsidan, kategoritexter, produkttexter och metadata och se till att använda ord och fraser som dina potentiella kunder kan tänkas söka på.

Har du redan en etablerad webbutik med mycket produkter är detta tidskrävande men vi lovar att det lönar sig. När du är färdig med dina befintliga produkter är det bara att jobba vidare på samma sätt varje gång du lägger in nya.

Uppdatera innehållet ofta

Det finns många fördelar med att kontinuerligt uppdatera innehållet i din webshop. När det gäller marknadsföring kommer Google känna av att butiken är aktiv och således ge dig bättre resultat, vilket genererar fler besökare. Dessutom får dina kunder en anledning att återkomma till din webshop för att se om det dykt upp nya produkter.

Tips på innehåll att uppdatera är nya produkter och kategorier, nyheter för branschen och länkar till intressanta blogginlägg och artiklar.

Var aktiv på sociala medier

Med en aktiv närvaro på sociala medier kan du kommunicera med din målgrupp på deras hemmaplan. Vad du än tycker om Facebook, Twitter och Instagram är det ett faktum att många av dina potentiella kunder hänger där ofta. Men alla syns ju på sociala medier, hur ska du sticka ut från mängden och hur ska du få följare?

Bjud in vänner och bekanta

Dina sidor på sociala medier ser öde ut utan följare. Börja med att bjuda in vänner och be dem dela din sida till sina bekanta. De vill säkert hjälpa dig att komma igång med marknadsföringen av din webbutik.

Interagera med andra

Var aktiv på sociala medier genom att leta upp personer och företag inom din bransch och prata med och följ dem. Starta diskussioner, ge tips och feedback och dela bra innehåll så kommer karma hjälpa dig få egna följare och besökare till din webshop.

Att vara aktiv innebär också att du måste vara snabb med att svara på dina följares frågor. När du får ett meddelande att någon av dina följare skrivit en fråga, svara direkt och visa att du värdesätter bra service. På sociala medier visas det mesta innehållet för alla vilket gör att även andra med samma fråga kan läsa dina svar.

Relevant och personligt innehåll

Folks flöden på sociala medier är fyllda till bredden av diverse erbjudanden och sponsrade annonser. Dina följare vill ha intressant och relevant innehåll och genom att ge dem detta kan du sticka ut från mängden. Skriv tips på hur man kan använda någon av dina produkter, lägg upp videos med produkttester och ge dina följare en inblick i hur det är att vara e-handlare. En personlig sida med mer än bara erbjudanden blir värd att följa.

En bild säger mer än tusen ord

Bilder ger ofta fler delningar och kommentarer än vanliga textuppdateringar. Du har ju massor av produkter - fota dem, gärna i relevanta sammanhang, och publicera på sociala medier. Instagram är självklart den perfekta kanalen för detta.

Starta tävlingar

Tävlingar är ett bra sätt att locka nya följare och skapa nya kunder. Förslagsvis kan du låta alla som följer din sida och delar den med sina vänner vara med i utlottningen av en av dina populäraste produkter. Ett annat alternativ är en tävling där den som skriver bästa produktbeskrivningen för din nya produkt vinner produkten i fråga.

Ge följare unika erbjudanden

Visa dina följare att du uppskattar dem genom att skicka dem unika erbjudanden och rabattkoder. Då blir det mer attraktivt att följa dig och dessutom skapar du nya kunder som kanske väljer att handla igen. Återigen, erbjudanden får inte vara allt du publicerar. Det ska bara vara en del av din strategi på sociala medier.

Börja blogga

En blogg är ett sätt för dig att nå ut med intressant information i lite längre form än på sociala medier och samtidigt skapa länkar till din webshop och förbättra resultaten på sökmotorerna. Publicera artiklar om nya intressanta produkter, skriv how-to-guider om hur man använder dina mest sålda produkter eller bli djup och prata om hur branschen utvecklas. Innehållet i bloggen blir intressant både för besökarna och Google.

Jobba med din PR

Skriv pressreleaser och försök nå ut till nyhetsbyråer med information om dig och din webshop som kan vara intressant för dem att publicera. Vad är unikt med din verksamhet? Har du en story som folk vill läsa? Att publiceras på andra hemsidor och nyhetssidor i en positiv ton är något som ger ditt företag mer trovärdighet och som definitivt kommer öka försäljningen.

Missa inte del 2

I andra delen av vår artikelserie om hur du marknadsför din webshop diskuterar vi taktiker som kostar lite pengar men kan ge stora resultat. Vi tar upp bland annat Google AdWords, prisjämförelsesidor och traditionella printannonser.

Dela denna artikel:

Hur ska du marknadsföra din webshop?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig för ett samtal om vilka marknadsföringsaktiviteter som passar dig:

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.