Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

27 maj 2014

Marknadsföra din webshop del 2: Betald annonsering

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

En nystartad och okänd webshop behöver ofta en extra skjuts för att försäljningen ska kicka igång. Med betald annonsering kan du nå mängder av potentiella kunder och påskynda processen. Vi ger dig de bästa tipsen för att lyckas.

Marknadsföra din webshop del 2: Betald annonsering

AdWords och sponsrade länkar

Sponsrade länkar eller sökordsannonsering innebär att du betalar för de översta platserna på sökmotorerna. Det kan vara ett bra komplement till vanlig sökmotoroptimering som kan ta lång tid och kräva mycket jobb för att ge resultat. Google AdWords är det vanligaste systemet och där köper du de översta sökträffarna och de i högerspalten.

En stor fördel med den här typen av annonsering är att du når en relevant och intresserad publik eftersom du kan välja exakt vid vilka sökord annonsen ska visas. Säljer du damcyklar kan du synas enbart för de som söker på "damcyklar" och således redan är intresserade av din produkt.

Marknadsföra webshop genom AdWords

Inom röda ramar ser du AdWords-annonserna som dyker upp när man Googlar "damcyklar". Varje klick kostar annonsörerna pengar.

Dessutom betalar du bara när någon klickar på en länk jämfört mot exempelvis en tidningsannons då du betalar för antalet visningar av annonsen (läsare) utan någon garanti att någon kommer ringa eller besöka din hemsida.

När du jobbar med AdWords, försök att skapa så relevanta annonser som möjligt. Se till att sökorden hänger ihop med annonstexten som i sin tur hänger ihop med landningssidan på din webshop. Då kommer fler sökningar leda till klick och fler klick leda till affärer.

Vi kommer gå in närmare på AdWords-annonsering i en framtida artikel.

Prisagenter

Att göra produkterna i din webshop synliga på prisagenter (prisjämförelsesidor) som Prisjakt och Pricerunner är ett bra sätt för att få trafik till butiken. Dessutom ger du potentiella kunder möjligheten att enkelt jämföra priser och specifikationer innan de tar beslut. Du betalar oftast per klick och därför behöver du inte lägga pengar på annonsering som inte ger resultat.

Marknadsföra webshop - prisagenter

Med konkurrenskraftiga priser och bra kundomdömen kan du bli förstahandsvalet när Prisjakts besökare tittar på en produkt du säljer.

Blocket och Tradera

När du startar webshop gäller det att vara kreativ i din marknadsföring. Ett sätt att nå fler potentiella kunder är att lägga upp några av dina produkter på köp- och säljsajter och auktionssajter som Blocket och Tradera. Det kostar inte särskilt mycket men brukar generera bra trafik. Du får bättre resultat om du skriver bra annonstexter och tar bra bilder av produkterna.

Nyhetsbrev

Marknadsföra webshop - Nyhetsbrev Dustins nyhetsbrev fokuserar på att bygga förtroende genom kunskap och värde för kunden. Erbjudande kommer längre ner.

Ge dina besökare möjligheten att anmäla sig till ett nyhetsbrev där de får unika erbjudanden och tips på hur de kan använda produkter du säljer. Skaffa en nyhetsbrevsskickare som Get a Newsletter eller Paloma för att förenkla processen att skicka många mail och ställa in automatiska utskick till prenumeranter.

Att ha en nyhetsbrevsskickare sparar dig mycket tid så det är definitivt värt att skaffa istället för att skicka massmail manuellt. Du betalar olika mycket per månad beroende på hur många mail du skickar. Get a Newsletter har en gratisvariant för upp till 100 mail per månad så den kan du testa för att se hur det fungerar.

Fokusera inte bara på erbjudanden utan bygg förtroende och ge mottagaren värde genom tips och artiklar.

Traditionella annonser

I traditionell marknadsföring räknar vi in annonser i bland annat TV, tidningar och radio. Traditionella annonser kan vara ganska dyrt men är ett bra sätt att bygga upp ditt varumärke på. Du kan nå en bred massa potentiella kunder med ditt budskap.

Eftersom det inte finns knappar att klicka på i TV-, radio- och tidningsannonser måste du locka konsumenten att aktivt surfa in och besöka din webshop. Din annons behöver därför sticka ut och det kan vara genom ett riktigt bra erbjudande, en rolig reklamfilm eller byggande av förtroende för din webshop genom referenser.

Varsågod: Ladda ner illustrationen

Har du läst del 1 av guiden?

I första delen av den här artikelserien går vi igenom fem riktigt bra taktiker för att marknadsföra din webshop på minimal budget.

Dela denna artikel:

Tips på hur du kan jobba med betald annonsering?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig för några konkreta tips:

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.