Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

3 december 2015

Så skriver du en bra meta beskrivning

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Första intrycket av ditt företag är ofta en beskrivning, den längre texten i Google-resultaten. En genomtänkt beskrivning skapar fler klick till din hemsida. Vår guide hjälper dig att lyckas.

Så skriver du en bra meta beskrivning

Vad är en beskrivning?

En beskrivning (meta description) är en kort text som beskriver innehållet på varje sida på din hemsida. Poängen är att ge potentiella besökare en idé om vad de kan vänta sig, samt att få dem att vilja besöka sidan.

Hur visas beskrivningen?

Du har säkert sett hundratals beskrivningar, utan att ens ha tänkt på det. En hemsidas beskrivningar syns inte för besökare på hemsidan utan visas i sökresultaten på Google, som den längre texten under den blå rubriken (sidtiteln) och den gröna www-adressen.

Hur visas en meta beskrivning på Google?

Så här visas beskrivningen på Google. Ordet du sökte på blir fetstilt, i detta fallet Köpa hundfoder.

Dina beskrivningar visas även när du delar länkar till din hemsida via sociala nätverk, exempelvis Facebook.

Hur visas en meta beskrivning på Facebook?

Så här visas beskrivningen när du delar en länk till en hemsida på Facebook.

Många tror inte att beskrivningar påverkar Google-ranking...

Redan 2007 skrev Google om beskrivningar att "... they won't affect your ranking within search results" (källa). Det påståendet har gjort att många sökmotorkonsulter och webbansvariga inte lägger ner så mycket jobb på beskrivningar. De hjälper ju ändå inte till bättre Google-resultat, eller hur?

... men det gör de!

Även om beskrivningar inte direkt påverkar Googles algoritm så kommer de indirekt ge en positiv effekt eftersom:

  • Klickfrekvens, alltså hur stor procentandel av visningarna som leder till klick, påverkar din sidas ranking;
  • Tid spenderad på sidan påverkar sidans ranking;
  • En bra beskrivning gör att fler klickar och högre relevans till sidans innehåll gör att besökarna stannar längre.

Alltså påverkar beskrivningar dina sidors ranking på Google, indirekt. Direkt eller indirekt spelar ingen roll, huvudsaken är att bra beskrivningar ger dig bättre resultat på Google.

Hur skriver du en bra meta beskrivning?

En riktigt bra beskrivning är skriven för användarna, men har sökmotorerna i åtanke. Här är våra bästa tips:

  • Håll dig under 155 tecken. Google visar runt 155 tecken och längre beskrivningar kapas av eller delas upp. Säkerställ att du får med hela din beskrivning genom att hålla dig till riktlinjerna. Testa hur många tecken dina beskrivningar är här.
  • Skriv en beskrivning för varje sida. Varje sida på din webbplats bör ha en beskrivning. Finns det ingen beskrivning visar Google det första stycket på sidan och det är inte alltid helt relevant eller tillräckligt beskrivande.
  • Skriv unika beskrivningar. Dubletter kan ha negativ inverkan på din Google-ranking.
  • Skriv till människor. Skriv riktiga meningar och använd verb som talar till användaren. "Läs om...", "Se våra..." eller "Kom igång med..." uppmuntrar dem att klicka sig vidare.
  • Undvik att bara stapla upp sökord. Beskrivningen är inte till för att lägga in alla dina viktigaste sökord med kommatecken emellan. Det ökar inte klickfrekvensen och gagnar därmed inte heller din sökmotoroptimering.
  • Skriv vad sidan innehåller. Titta igenom varje sida på din hemsida och skriv beskrivningar som faktiskt beskriver innehållet. Relevant innehåll på sidan kommer göra att färre klickar på bakåtknappen i webbläsaren och väljer en av dina konkurrenter.
  • Presentera en lösning, en fördel eller ett erbjudande. Ge användarna en anledning att klicka genom att presentera en lösning på deras problem, en fördel med din produkt/tjänst eller ett rikigt bra erbjudande. Utgå från din hemsidas mål och se till att beskrivningen hjälper dig att nå det.
  • Få med det viktigaste sökordet. Sökordet användaren har skrivit in blir fetstilt och det syns därmed extra tydligt i beskrivningen. Se till att ha med ett viktigt sökord som är relaterat till sidans innehåll i varje beskrivning.
  • Dela upp med skiljetecken. Vid behov kan du dela upp beskrivningen med skiljetecken som kolon eller bindestreck, exempelvis "Redovisningsbyrå i Stockholm - Vi på Pelles Redovisning har 30 års erfarenhet. Ta hjälp av oss, vi garanterar att du blir nöjd".

Hur får du in beskrivningar på din hemsida?

Nu vet du hur du skriver riktigt smarta beskrivningar som folk vill klicka på. Då är det dags att börja lägga in dem på varje sida på din webbplats. Det finns två sätt att göra detta, beroende på vilken plattform din hemsida är byggd på:

Genom ditt CMS (uppdateringsverktyg).
Logga in där du uppdaterar innehållet på din hemsida. Det bör finnas något i stil med "Sidinställningar", "Sökmotoroptimering" eller liknande du kan klicka dig in på för varje sida. Leta sedan upp "Beskrivning" eller "Description" och skriv in dina beskrivningar.

I HTML-koden.
Har du inget CMS lägger du in dina beskrivningar i varje sidas HTML-kod. Kopiera den här texten, byt ut mot din beskrivning och klistra in i <head>:

<meta name="description" content="Här skriver du din beskrivning">

Jag fattar inte!
Kontakta din webbyrå. De kan säkert hjälpa dig komma igång med att lägga in beskrivningar. Är du kund hos oss på Smelink, eller vill bli, är telefonnumret 0470-70 36 80.

Exempel på bra beskrivningar

Här kommer några exempel på bra beskrivningar som svarar på sökfrågan, uppmanar till klick och har tillräckligt få tecken för att få plats utan att kapas av Google:

Exempel på meta beskrivning - Nagelförlängning

Sökord: "Nagelförlängning". Du får veta att de hjälper dig med nagelförlängning och att det sker just i Stockholm. Dessutom uppmanas du att boka tid idag.

Exempel på meta beskrivning - Köpa skottkärra

Sökord: "Köpa skottkärra". Valmöjligheter, fördelen fri frakt och dessutom trygghet (årets e-handlare).

Exempel på meta beskrivning - Parterapi

Sökord: "Parterapi". Du får veta vad parterapi är och gör samt att det har stöd från forskning, vilket ökar trovärdigheten. Dessutom att mottagning finns i Stockholm.

Exempel på meta beskrivning - Vattenrening

Sökord: "Vattenrening". Informativ och säljande beskrivning som gör det enkelt att klicka för att läsa mer.

Exempel på meta beskrivning - Skjorta

Sökord: "Skjorta". Stort utbud av just det du sökte efter. Dessutom ett erbjudande.

Exempel på meta beskrivning - Fotboll

Sökord: "Fotboll". Bra beskrivning som täcker in många behov inom fotboll.

Exempel på meta beskrivning - Hyra bröllopslokal

Sökord: "Hyra bröllopslokal". Du får veta att de erbjuder många olika varianter. Dessutom uppmanas du att kontakta dem.

Sätt igång att skriva dina beskrivningar nu!

Du har inget att förlora på att ha riktigt bra beskrivningar för alla dina sidor. Sätt igång nu direkt, så kommer du successivt nå högre placeringar på Google och få fler relevanta besökare till din hemsida.

Snabbtest:

Testa din hemsidas potential att synas på Google. Fyll i din sida samt ett sökord och få ditt resultat på bara några sekunder!

Gör testet

(Du behöver inte lämna några uppgifter om dig själv)

Snabbtest

Hur väl sökmotoroptimerad är din hemsida?

Låt oss analysera din hemsida och ge dig en plan på hur du ska vidareutveckla den, när det gäller sökmotoroptimering, design, innehåll och sociala medier. En komplett analys kostar 990 kr.
Läs mer om Smelink Analys eller anmäl intresse här: