Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

16 april 2015

Google ändrar spelreglerna - mobilvänlig webbplats ett krav

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Är din webbplats mobilanpassad? 21 april gör Google en uppdatering som ger företräde åt dig med mobilvänlig webbplats. Då gäller det att hänga med.

Google ändrar spelreglerna

Vad innebär mobilvänlig och varför ska du vara det?

På en mobilvänlig hemsida eller webshop anpassas innehållet automatiskt efter din skärmstorlek. Tanken är att göra det lika enkelt att ta till dig informationen och navigera runt på webbplatsen oavsett om du surfar in via dator, surfplatta eller mobil.

När du använder mobilen har en mobilvänlig webbplats större knappar och menyer som är lätta att klicka på. Du behöver inte scrolla i sidled och zooma in för att läsa texterna, utan allt presenteras på ett lättåtkomligt sätt genom att scrolla nedåt.

Jämförelse mellan en ej mobilvänlig webbplats och en mobilvänlig webbplats

I exemplet ovan ser du hur en artikel på Smelink tipsar skulle se ut med en icke mobilvänlig design jämfört med hur den ser ut som mobilvänlig. Den mobilvänliga varianten är lättare att läsa, har större bilder och slopar onödiga menyer som ändå blir för svåra att klicka på med tummen.

Varför uppdaterar Google och hur kan det påverka dig?

Fler och fler använder mobilen som primär surfenhet. Googles mål är att ge så relevanta söksvar som möjligt och de tycker att mobilvänliga webbplatser är mest relevanta för de som surfar på mobilen. Därför har de valt att ge dessa förtur vid mobila sökningar, från och med 21 april 2015.

Du som inte har en mobilvänlig webbplats kommer alltså sjunka i sökresultaten, vilket leder till färre besökare och således färre potentiella kunder. Här är ett räkneexempel:

Siffran kan så klart variera lite då det är olika hur många procent av besökarna som kommer från mobiler samt hur många som kommer via Google. Enligt StatCounter använder över 40% mobila enheter och vi på Smelink.se får fler än 40% av våra besökare från Google.

Oavsett om siffran för dig är 10%, 15% eller 20% - översätt det till antal besökare och fundera på hur många intresseanmälningar de vanligtvis genererar. Dem vill du väl inte förlora?

Testa om du är mobilvänlig

Google har tagit fram en testsida där du kan se om din webbplats är mobilvänlig. Fyll bara i din www-adress i rutan och klicka på Analysera. Efter bara några sekunder får du ditt resultat.

Fick du det här resultatet?

Positivt resultat i Googles test för mobilvänlighet

Bra, då är din webbplats redan mobilvänlig!

Eller det här?

Negativt resultat i Googles test för mobilvänlighet

Då är det värre. Prata med din webbyrå och se till att uppgradera till en mobilvänlig design så snabbt det bara går.

Eller ta hjälp av oss: Maila oss för en offerförfrågan på mobilanpassad webbplats

Mobilvänlig webbplats - bra för alla

Att fler och fler webbplatser blir mobilvänliga är en win-win-situation. Webbplatsägarna får bättre resultat i sökmotorerna och en mer säljande hemsida eller webshop. Besökarna får en bättre upplevelse av sitt besök och slipper frustration i samband med inzoomning, långa laddningstider och felklick.

Med Googles nya spelregler i åtanke, visst är det dags att mobilanpassa?

Snabbtest:

Testa din hemsidas potential att synas på Google. Fyll i din sida samt ett sökord och få ditt resultat på bara några sekunder!

Gör testet

(Du behöver inte lämna några uppgifter om dig själv)

Snabbtest

Dags för en mobilanpassad webbplats?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och informerar om vad det skulle innebära hos oss: