Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

21 mars 2014

Ökad försäljning genom call-to-action

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Få fler intresseanmälningar och öka försäljningen via din hemsida genom att tydligt visa besökarna vart du vill att de ska klicka. Våra tips om call-to-action hjälper dig att lyckas.

Call-to-action

Målet med din hemsida

Vad är målet med din hemsida? Inte är det väl bara att informera om dina produkter och tjänster? Troligtvis vill du också få besökarna att fylla i en intresseanmälan eller att ringa dig direkt för att på så vis öka omsättningen i företaget.

Självklart ska hemsidan innehålla information om ditt företag, referenser och annat som krävs för att besökarna ska känna tillräckligt med trygghet för att handla av dig. Dock är det viktigt att du kommer ihåg att tydligt visa hur de går tillväga när de vill ta kontakt med dig eller köpa. Detta gör du genom det som kallas “call-to-action”.

Vad är en call-to-action?

En call-to-action är helt enkelt en knapp eller en länk som sticker ut från resten av länkarna på hemsidan och som vid klick tar besökaren ett steg närmare beslutet att köpa av dig. Om vi översätter blir det ju ungefär en uppmaning till handling, alltså vad du vill att besökarna ska utföra för handling på din hemsida.

Exempel på call-to-action kan vara en knapp som leder till ett formulär för intresseanmälningar eller en bokningssida, en ruta där besökarna kan anmäla sin mailadress till ditt nyhetsbrev eller ett stort telefonnummer dit du vill att de ska ringa för att ta del av ditt erbjudande.

Hur får du besökarna att vilja klicka på din call-to-action?

Du får inga intresseanmälningar gratis men det behöver inte betyda att du måste betala pengar för dem. För att dina besökare ska känna trygghet och vilja att klicka på dina call-to-action behöver du först ge dem bra information och sedan en anledning att klicka nu.

1. Gör grundarbetet

Skapa intresse genom att presentera ett problem eller ett behov och sedan din produkt som en lösning på detta. Ge besökarna den information de behöver om din produkt/tjänst för att kunna ta beslut.

2. Trygghet ger affärer

Visa kundcase och citat från nöjda kunder för att öka tryggheten hos besökarna. Om de ser att många andra i deras situation blivit nöjda med dig ökar chansen att de också vill testa.

3. Anledning att klicka NU

För att kunden ska anmäla intresse nu direkt måste de uppleva att de får någonting, antingen en rabatt, fri rådgivning av en expert eller kanske en extra produkt på köpet? Tidsbegränsa erbjudandet för att addera en känsla av att det är bråttom, att de bör passa på nu.

4. Din call-to-action måste sticka ut

Designa din call-to-action så att den sticker ut och placera den långt upp på hemsidan där den syns. Använd kontrasterande färger och skapa en knapp som det är uppenbart att man kan klicka på. Dessutom behöver den utrymme. För att den ska få besökarnas uppmärksamhet bör det inte vara för mycket annan information precis runt om.

5. Begränsa antalet call-to-action per sida

Ha inte för många call-to-action på samma sida. Då blir det rörigt och du riskerar att besökarna lämnar din hemsida. En anledning att ha flera kan vara att du erbjuder två varianter, till exempel “Prova gratis i 30 dagar” och “Köp nu med 25% rabatt”.

6. Call-to-action på alla sidor

Många av dina besökare surfar vidare till undersidor eller anländer direkt på en av dina undersidor. För att öka konverteringen för hela din hemsida, inte bara startsidan, är det därför viktigt att du har minst en call-to-action per sida.

Exempel på hemsidor med bra call-to-action

Här är några exempel på tydliga call-to-action på hemsidor. Även om du inte erbjuder liknande tjänster eller produkter kan du säkert tänka dig vad du kan skriva i din knapp?

Skype

Var tror du att folket på Skype vill att du klicka? Vår gissning är på den enorma gröna knappen där det står “Kom igång”.

Skype

www.skype.com

DermaCare

DermaCare har en “Boka tid online”-knapp som inte går att missa. Definitivt deras call-to-action.

DermaCare

www.dermacare.se

Lonely Planet

Det här är en fantastiskt unik call-to-action. Lonely Planets mål är att du ska läsa mer om det landet du planerar besöka och de har därför placerat en stor och inbjudande sökruta precis i mitten av en vacker bild. Man blir riktigt resesugen och dessutom klicksugen!

Lonely Planet

www.lonelyplanet.com

Spotify

Även Spotify har tydliga call-to-action. Stor grön knapp i mitten och uppe till höger. Dessutom finns fördelarna med att klicka med: gratis musik på mobil, surfplatta och dator, vart du än befinner dig.

Spotify

www.spotify.com

Vad väntar du på?

Se över dina call-to-action på din hemsida redan idag för att konvertera fler av dina besökare till kunder. Börja med startsidan och jobba dig sedan igenom dina mest besökta undersidor och se till att det överallt finns en tydlig call-to-action. Och slutligen, visa att du är seriös och serviceinriktad genom att snabbt svara på dina kunders förfrågningar. Då ökar dessutom antalet intresseanmälningar som leder till faktiska affärer!

Vill du ha en analys av din call-to-action?

Vi analyserar din hemsidas potential när det gäller design, innehåll, sökmotor och sociala medier. Resultatet blir en plan för hur du kan utveckla hemsidan för att nå bättre resultat. Läs mer om Smelink Analys eller anmäl intresse här, en analys kostar endast 990 kr:

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.