Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

6 mars 2014

Så skriver du bra texter till din hemsida

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Att skriva bra texter till din hemsida eller e-handel är viktigt för att besökarna ska förstå innehållet och få en positiv upplevelse av sitt besök. Här har vi samlat tips och inspiration som hjälper dig på vägen.

När du ska skriva texter till din hemsida är det viktigt att du först funderar på vem du skriver för (din målgrupp) och vad du vill ha ut av besöket (målet). Därefter kan du anpassa språket efter målgruppen och leda besökarna till målet genom interna länkningar.

Viktiga saker att tänka på när du skriver för webben

Att skriva texter för webben är mycket annorlunda mot att skriva i en tidning eller en bok. Läsare tar sig sällan igenom hela texten men följer du dessa tips ökar du chanserna att de tar till sig ditt material och konverterar till kunder.

När du skriver på webben, använd:

  • korta meningar, ord och stycken;
  • den uppochnedvända pyramiden-tekniken. Det viktigaste innehållet längst upp och mindre och mindre viktigt nedåt. För att få fram ditt budskap måste det finnas högt upp;
  • tydliga och förklarande rubriker och underrubriker som underlättar skumläsande;
  • länkar och fetstilta ord för att visa vad som är viktigt;
  • punktlistor.

Förslag på sidstruktur på din hemsida

1. Hem/Startsidan

Kortfattad information om företaget och tjänsterna. Var tydlig med vad du erbjuder och varför man ska handla av dig. Viktigt på startsidan är ett "Call-to-action", vilket betyder att du måste visa besökarna vad du vill att de ska göra härnäst. Exempel är ett erbjudande och en knapp som leder till "Gör en intresseanmälan". Startsidan är ditt skyltfönster mot webben. Denna sidan måste väcka ett intresse hos kunden på bara några få sekunder!

2. Om oss

Mer detaljerad information om dig, företaget och er historik. Berätta hur länge företaget varit verksamt, hur många anställda ni är och vad ni har för mål, vision och policys. Lägg upp eventuella certifikat, diplom, ISO standard, kreditvänlighet etc. Sidan speglar att du är seriös på marknaden och skapar trygghet hos besökaren.

Tips: När startade du? Hur startade du? Vad har du gjort innan? Varför startades företaget? Vem startade företaget? Vad har hänt i företaget de senaste åren? Vem driver företaget nu? Vad är ert motto?

3. Tjänster

Beskriv dina tjänster/produkter. Gärna kort och konsist och med bilder. Kanske har du någon katalog eller specifikation som du vill länka till för att förtydliga tjänsten/produkten ytterligare. Länka vidare till eventuella undersidor om de olika tjänsterna du erbjuder. Att ha unika sidor för varje tjänst ökar möjligheterna att hamna högt upp i sökresultaten på Google.

4. Referenser

För att dina besökare ska bli kunder behöver de känna en viss trygghet och säkerhet att ni är en seriös leverantör av tjänsten de är ute efter. Referenssidan är ett sätt att försäkra dem att andra valt er och blivit nöjda, vilket ökar chansen till intresseanmälningar. Lägg upp kundcitat och bilder på utförda tjänster.

Den här sidan kan du dessutom med fördel hänvisa dina kunder till för att ge exempel på vad du gjort tidigare.

5. Unik sida?

Har ni något som är helt unikt med er? Det kan vara en fördel med er gentemot andra, en tjänst som ingen annan tillhandahåller eller att ni har fantastiskt bra kundservice. Presentera det på en egen sida för visa att det är viktigt!

6. Kontakta oss

Kontaktsidan är ofta där du får in dina intresseanmälningar så den måste innehålla rätt information. Dina kontaktuppgifter, ett kontaktformulär och kanske även en Google Maps-karta så besökarna kan hitta till er. Finns du på sociala medier kan du även lägga in länkar till dessa för att öka antalet följare.

Övriga tips på innehåll

Vad skiljer dig från konkurrensen?

Priser? Tillgänglighet? Snabbhet? Personlig kontakt? Dessa är dina USP:ar (unique selling points), som du med fördel skriver om för att öka intresset för dina produkter/tjänster.

Håll hemsidan aktuell med nyheter

Har det hänt något spännande i företaget på sistone? Nya produkter? Nya anställda? Bemärkelser? Nya stora kunder? Skriv om detta på en nyhetssida eller i en ruta på startsidan för att visa att ni är aktiva.

Prata med oss om dina texter

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig med några konkreta tips om hur du kan jobba med texter:

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.