Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

6 mars 2014 (uppdaterad 4 februari 2016)

Så sökmotoroptimerar du din hemsida med relevant metadata

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

I den här guiden får du lära dig hur du jobbar med metadata på din hemsida för att förbättra resultaten på sökmotorerna.

Sökmotoroptimera din hemsida med relevant metadata

Genom att lägga in metadata som beskrivning och sökord, samt sidtitlar på din hemsida talar du om för sökmotorerna vad varje sida handlar om. Metadatan visas i sökresultaten på Google och blir således ofta det första en besökare ser, redan innan de besöker hemsidan. Relevant metadata och sidtitlar är därför oerhört viktigt.

Så här jobbar du med title, description och keywords

I ditt uppdateringsverktyg (CMS-verktyg) finns det säkert möjlighet att lägga in metadata och sidtitlar för varje sida på din hemsida. Om det inte finns en automatiserad funktion för det ska metataggarna läggas i head-taggen. Du kan kopiera koden under varje stycke och byta ut till din egen text.

Sidtitel (title)

Sidtiteln finns både som metadata och som en vanlig html-tag. Meta title används nästan aldrig men däremot html-taggen <title> är väldigt viktig för den berättar kortfattat för sökmotorerna vad sidan handlar om. Dessutom visas den på fliken uppe i webbläsaren samt i rubriken när man hittar din sida på Google. Skriv en kort och beskrivande sidtitel till varje sida på din hemsida. Många väljer dessutom att lägga med företagsnamnet först eller sist i sidtiteln. Sidtiteln bör vara kortare än 55 tecken för att den ska kunna få plats i sökresultaten på Google.

<title>Så sökmotoroptimerar du din hemsida med relevant metadata</title>

Så här ser sidtitel ut i webbläsaren

Att fylla i en relevant sidtitel är viktigt då den visas längst upp i webbläsaren.

Beskrivning ("description")

Beskrivningen är också viktig, då den beskriver lite mer detaljerat än sidtiteln vad besökaren kan vänta sig för innehåll på sidan. Beskrivningen visas i de två raderna under rubriken i sökresultaten och det är därför här du säljer in varför man ska besöka sidan. Den ska vara en naturlig mening och inte bara alla dina sökord i följd. Det får plats ca. 155 tecken i beskrivningen när den visas på Google så se till att den är kortare än så för att den inte ska klippas av.

<meta name="description" content="Guide som lär dig att sökmotoroptimera din hemsida med relevant metadata för att få fler besökare | Smelink tipsar">

Så sökmotoroptimerar du din hemsida med relevant metadata

Så här kan det se ut i ditt CMS-system när du lägger in metataggar.

Sökord ("keywords")

Sökorden var ett enkelt sätt att få bra resultat på sökmotorer för några år sedan men sedan konkurrensen ökat har de blivit näst intill obetydliga. Google tar inte hänsyn till dem alls men vissa av de andra sökmotorerna gör det fortfarande så det skadar inte att ha med dem. Fyll i dina viktigaste sökord / sökfraser, kommaseparerade. Begränsa dig till ca. 5 ord per sida.

<meta name="keywords" content="metadata, hemsida, sökmotoroptimering, sökmotoranpassa hemsida">

Sökväg (URL)

Sökvägen är inte en av metataggarna men den finns ofta med bland samma inställningar i ditt uppdateringsverktyg så därför tar vi med även den i den här artikeln. Sökvägen är det som hamnar efter snedstrecket i www-adressen. Den syns både i sökresultaten på Google och längst upp i webbläsaren, vilket betyder att även den är viktig att fylla i på rätt sätt.

När du skapar en ny undersida på din hemsida blir sökvägen ofta några siffror i följd eller något liknande. Döp om den till något relevant för den specifika sidan för att få bättre resultat och öka tydligheten. Sökvägen kan inte innehålla å, ä, ö samt mellanslag.

Här kommer ett exempel på hur du kan skriva en sökväg samt hur den sedan blir i www-adressen:

sa-sokmotoroptimerar-du-din-hemsida-med-relevant-metadata
blir
www.smelink.se/sa-sokmotoroptimerar-du-din-hemsida-med-relevant-metadata.html

Snabbtest:

Testa din hemsidas potential att synas på Google. Fyll i din sida samt ett sökord och få ditt resultat på bara några sekunder!

Gör testet

(Du behöver inte lämna några uppgifter om dig själv)

Snabbtest

Tips på hur du jobbar med metadata

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig med några konkreta tips: