Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

13 augusti 2015

Så skapar du ett proffsigt bildspel

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Ett snyggt bildspel är perfekt för att presentera produkter, tjänster eller aktuella kampanjer på din hemsida eller webshop. Här är våra bästa tips.

Så skapar du ett proffsigt bildspel

Behöver du verkligen ett bildspel?

Alla hemsidor och webbutiker behöver faktiskt inte ett bildspel även om det verkar så när du surfar omkring på nätet. Poängen med bildspelet måste vara att göra användarupplevelsen bättre för besökarna. Om så inte är fallet gör ett bildspel mer skada än nytta.

Vettiga anledningar att ha ett bildspel:

  • Du säljer olika produkter/tjänster och vill pusha för de populäraste.
  • Du vill visa aktuella kampanjer och erbjudanden.
  • Du vill göra det enklare för besökarna att hitta de vanligaste sidorna.

Dåliga anledningar att ha ett bildspel:

  • Du vill visa många bilder på dig själv och din verksamhet.
  • Du vill presentera många av dina produkter.
  • Det är ju så snyggt (och alla andra har det)!

Saker att tänka på innan du skaffar bildspel:

  • Din webbplats laddar saktare.
  • De flesta av besökarna kommer inte se alla bilderna och kan missa viktiga budskap.
  • Det fungerar inte alltid optimalt i mobiler.
  • Det kan göra webbplatsens huvudbudskap otydligt.

Okej, jag behöver verkligen ett bildspel!

Om du har bestämt dig för att du behöver ett bildspel, trots stycket ovan, så har du antagligen en bra anledning till det. Det kanske lät som att jag är supernegativ till bildspel generellt men jag vill bara att du ska veta både för- och nackdelar innan du bestämmer dig för att ha ett, bara för att man ska ha det.

I många fall är ett snyggt och smart bildspel en bra grej som faktiskt kan göra webbplatsen enklare och mer inbjudande.

Exempel på bildspel - Hong Kong

Visst blir man sugen på att resa till Hong Kong? En resebyrå som vill presentera aktuella erbjudanden skulle med fördel kunna använda ett bildspel.

Tips på användarvänligt bildspel

För att bildspelet ska ge värde till din webbplats och göra den smidigare att navigera behöver du följa vissa riktlinjer. Här är några generella tips:

  • Tillåt manuell bläddring med pilar till höger och vänster och/eller siffror/pluttar/miniatyrbilder undertill.
  • Skapa stora klickytor som är lätta att pricka.
  • Bläddra inte automatiskt för snabbt, minst 5 sekunder per bild.
  • Ha max 5 bilder i ditt bildspel, fler blir för många.
  • Undvik flashiga animationer mellan bilderna. Enkel fade eller slide räcker gott.
  • Se till att det fungerar eller döljs på mobiler. Det kan ta lång tid att ladda tunga bildspel på mobiluppkoppling.
  • Skapa snygga och genomtänkta bilder (scrolla för mer info).
Exempel på användarvänligt bildspel - Clas Ohlson

Clas Ohlsons har ett användarvänligt bildspel på sin startsida. Det går att bläddra manuellt med pluttarna undertill, man kan klicka överallt, det är bara 4 bilder i det, bilden är snygg och texten tydlig och dessutom funkar det bra i mobilen.

Varje bild ska ha en poäng

Varje bild i ditt bildspel måste ha en poäng. Se över dina bilder och fundera på varför de ingår i bildspelet. Gör de något av följande?

  • Snabbar upp navigering till populära sidor?
  • Leder besökare till produkt/tjänst du vill sälja?
  • Visar ett aktuellt erbjudande?

Tänk på att många besökare bara kommer se första bilden i bildspelet så har du något viktigt i de andra, se till att komplettera med alternativa vägar. Om du exempelvis har dina tre huvudtjänster i bildspelet, länka även till dem i menyn, längre ner i innehållet på sidan och i sidfoten.

Skapa snygga och genomtänkta bilder

Utöver att vara användarvänligt behöver ditt bildspel även ha bra bilder för att besökarna ska vilja klicka på dem. Tänk på detta:

  • För bildspel med produkter i, ta proffsiga produktbilder med frilagd bakgrund.
  • Placera produkten till vänster eller höger, undvik helst mitten. Då får du plats med text och det blir snyggare att titta på.
Exempel på bildspel - Choklad

Tack vare att vi frilade bilden på chokladkakan kunde vi välja en bakgrundsfärg som passade i efterhand. Det blev också enkelt att placera produkten till höger och texten till vänster. Chokladen är från Addon Food & Delicatessen AB.

Kortast möjliga text

Texten på bilderna i ett bildspel måste gå att läsa riktigt snabbt så skriv kort och koncis och kom till poängen. Vad föreställer bilden? Varför är det intressant? Varför ska jag klicka? Sådana frågor ställer sig besökarna så se till att de besvaras direkt.

Jobba med en stor rubrik och eventuellt ett kort stycke samt en knapp. Då blir det överskådligt och besökarna förstår att de kan klicka för att gå vidare.

Men hur får jag bildspelet att fungera på webben?

Om du inte är webbdesigner själv är det enklast att kolla med webbyrån som byggt din hemsida eller webshop om de kan bygga ett bildspel åt dig. Om inte annat så har vi på Smelink hjälpt över 5000 företag med hemsida och webshop. Vi hjälper gärna dig också!

Maila mig så pratar vi om dina önskemål.

Hoppas att den här artikeln har gjort dig lite klokare på om du ska ha ett bildspel och i så fall hur du ska se till att det ger riktig nytta till dina besökare.

Vad kan ge dig bättre resultat via hemsidan?

Låt oss göra en analys av din hemsida. Vi ger dig en komplett plan för utveckling när det gäller design, innehåll, sökmotoroptimering och sociala medier.
Läs mer om Smelink Analys

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.