Skapa bildspel till din hemsida

Skapa bildspel till din hemsida

Artikel uppdaterad i juli 2018

Ett snyggt bildspel är användbart för att presentera produkter, tjänster eller aktuella kampanjer på din hemsida eller webshop. Här går vi igenom vad du behöver tänka på det och hur du går tillväga för att skapa bildspel.

Behöver du verkligen ett bildspel på din hemsida?

När första versionen av den här artikeln skrevs under 2015, så fanns det bildspel på i princip alla hemsidor och webbutiker. I skrivande stund (2018) så har det vänt en del – man har äntligen börjat inse att bildspel kanske inte alltid är bästa alternativet.

Poängen med bildspelet måste vara att göra användarupplevelsen bättre för besökarna. Om så inte är fallet gör ett bildspel mer skada än nytta.

Vettiga anledningar att ha ett bildspel:

  • Du säljer olika produkter/tjänster och vill pusha för de populäraste.
  • Du vill visa aktuella kampanjer och erbjudanden.
  • Du vill göra det enklare för besökarna att hitta de vanligaste sidorna.
  • Hemsidan ska funka som en portfolio och bildspelet ska därför visa ett urval av dina bilder.

Dåliga anledningar att ha ett bildspel:

  • Du vill visa många bilder på dig själv och din verksamhet.
  • Du vill presentera så många av dina produkter som möjligt.
  • Det är ju så snyggt (och alla andra har det)!
  • Du vill visa bilder som du tycker om men som egentligen – om du ska vara ärlig – inte riktigt är relevanta för din verksamhet

Saker att tänka på innan du skaffar bildspel:

  • Din webbplats blir tyngre att ladda (överväg att bara visa en bild istället i mobil).
  • De flesta av besökarna kommer inte se alla bilderna och kan missa viktiga budskap.
  • Det fungerar inte alltid optimalt i mobiler.
  • Det kan göra webbplatsens huvudbudskap otydligt.

Okej, jag behöver verkligen ett bildspel!

Om du har bestämt dig för att du behöver ett bildspel, trots stycket ovan, så har du förhoppningsvis en bra anledning till det. Det kanske lät som att vi är supernegativa till bildspel generellt men vi vill bara att du ska veta både för- och nackdelar innan du bestämmer dig för att ha ett, bara för att man ska ha det.

I många fall är ett snyggt och smart bildspel en bra grej som faktiskt kan göra webbplatsen enklare och mer inbjudande.

Skapa bildspel som är inbjudande och lättanvända

Visst blir man sugen på att resa till Hong Kong? En resebyrå som vill presentera aktuella erbjudanden skulle med fördel kunna använda ett bildspel.

Tips för att skapa ett användarvänligt bildspel

För att bildspelet ska ge värde till din webbplats och göra den smidigare att navigera behöver du följa vissa riktlinjer. Här är några generella tips:

  • Tillåt manuell bläddring med pilar till höger och vänster och/eller siffror/pluttar/miniatyrbilder undertill.
  • Skapa stora klickytor som är lätta att pricka.
  • Bläddra inte automatiskt för snabbt, minst 4 sekunder per bild (mer om du har löpande text)
  • Ha max 4 bilder i ditt bildspel, fler blir för många.
  • Undvik flashiga animationer mellan bilderna. Enkel fade eller slide räcker gott.
  • Se till att det fungerar eller döljs på mobiler. Det kan ta lång tid att ladda tunga bildspel på mobiluppkoppling.
  • Skapa snygga och genomtänkta bilder (scrolla för mer info).

Varje bild ska ha en poäng

Varje bild i ditt bildspel måste ha en poäng. Se över dina bilder och fundera på varför de ingår i bildspelet. Gör de något av följande?

  • Snabbar upp navigering till populära sidor?
  • Leder besökare till produkt/tjänst du vill sälja?
  • Visar ett aktuellt erbjudande?

Tänk på att många besökare bara kommer se första bilden i bildspelet så har du något viktigt i de andra, se till att komplettera med alternativa vägar. Om du exempelvis har dina tre huvudtjänster i bildspelet, länka även till dem i menyn, längre ner i innehållet på sidan och i sidfoten.

Skapa snygga och genomtänkta bilder

Utöver att vara användarvänligt behöver ditt bildspel även ha bra bilder för att besökarna ska vilja klicka på dem. Tänk på detta när du skapa bildspel:

  • För bildspel med produkter i, ta proffsiga produktbilder!
  • Placera produkten till vänster eller höger, undvik helst mitten. Då får du plats med text och det blir snyggare att titta på.
  • Anpassa bilden efter bildspelet, inte tvärtom. Många bildspel av avlånga och inte så höga, så se till att dina bilder funkar i det formatet. Annars kommer de bli extremt beskärda!

Kortast möjliga text

Texten på bilderna i ett bildspel måste gå att läsa riktigt snabbt så skriv kort och koncis och kom till poängen. Vad föreställer bilden? Varför är det intressant? Varför ska jag klicka? Sådana frågor ställer sig besökarna så se till att de besvaras direkt.

Jobba med en stor rubrik och eventuellt ett kort stycke samt en knapp. Då blir det överskådligt och besökarna förstår att de kan klicka för att gå vidare.

Men hur får jag bildspelet att fungera på min webbplats?

På en bra plattform så kommer det inte att vara några problem att skapa ett snyggt bildspel som fungerar väl. Hör av dig till oss om du behöver hjälp med att få ihop det!

Förhoppningsvis har den här artikeln har gjort dig lite klokare på om du ska ha ett bildspel och i så fall hur du ska se till att det ger riktig nytta till dina besökare.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.