Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

5 februari 2016

Så skapar du en ny sida som stärker din webbplats

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Dags att presentera en ny produkt, tjänst eller guide till besökarna på din hemsida? Våra tips hjälper dig skapa en proffsig sida som ger resultat.

Så skapar du en ny sida som stärker din webbplats | Smelink tipsar

1. Planera din sida

Du har bestämt dig för att skapa en ny sida på din hemsida. Kanske för att presentera en ny produkt, en nyhet som skett i ditt företag eller en guide som besökarna kan ha nytta av. Innan du börjar skriva text och ta bilder behöver du planera. Med en genomtänkt strategi kommer din nya sida ge mycket bättre resultat.

Planera din sida likt en fotbollstränare

Likt en fotbollstränare måste du lägga upp en strategi för din nya sida. Hur ska du få besökarna att "göra mål"?

Fundera på och skriv på ett papper:

  • Vad ska sidan handla om?
  • Varför ska sidan existera? Finns det ett behov hos besökarna att ta del av informationen?
  • Vad är målet med sidan? Att besökarna ska kunna fördjupa sig? Att generera fler affärer via hemsidan?
  • Vilken är sidans målgrupp? Är det en specifik målgrupp som kommer besöka just den här sidan?
  • Vart i sidstrukturen/menyn ska sidan ligga? Är det logiskt att den ligger där?
  • Vilka sökord vill du att sidan ska synas på Google på? Välj rätt sökord så har du chans att konkurrera.

2. Ta fram text och bild

Nu har du planerat din sida, vilket är en förutsättning för att den ska kunna prestera bra. Nästa steg är att ta fram innehållet. En förväntan på bra innehåll är vad som tar dina besökare till just den här sidan, så se till att leverera proffsigt material som lever upp till deras krav.

Ta fram text och bild till din sida

Gör så här:

  • Skriv säljande och sökmotoranpassade texter som fungerar bra för webben. Lägg tid på bra rubriker och använd punktlistor om det passar.
  • Ta bra bilder eller anlita en fotograf om du inte kan själv. Skriv bildtexter som ger mer information. Skapa relevanta illustrationer om det behövs.
  • Försäkra dig om att innehållet du skapar hjälper dig att nå ditt mål som du satte i steg 1 och dessutom passar för målgruppen.

3. Sökmotoroptimera sidan

Efter du har tagit fram proffsigt innehåll som är relevant för besökarna ska du se till att även sökmotorerna kan ta del av det på bästa möjliga sätt. Det ger sidan bättre förutsättningar att placera sig högt på Google.

Sökmotoroptimera din sida med sidtitel och metadata

Detta bör du göra:

  • Skriv en sidtitel ( <title> ) som på runt 40-55 tecken beskriver sidans innehåll, och innehåller de viktigaste sökorden.
  • Skriv en beskrivning som på runt 120-155 tecken beskriver sidans innehåll lite mer ingående, och som innehåller de viktigaste sökorden.
  • Skriv en sökmotorvänlig sökväg (URL), alltså det som kommer efter snedstrecket i www-adressen.
  • Lägg till alt-text på bilderna som kortfattat beskriver vad de föreställer och som gärna innehåller de viktigaste sökorden.

4. Strukturera innehållet

Det räcker inte med bra innehåll. Är ditt innehåll strukturerat på ett dåligt sätt blir det svårt och oinspirerande att läsa. En snygg och tydlig struktur däremot, hjälper ditt innehåll att skina och få den uppmärksamhet det förtjänar.

Exempel på en sida med enkel och tydlig struktur av innehållet

Assistkompaniet har strukturerat sitt innehåll på ett snyggt och enkelt sätt.

Strukturera som ett proffs:

  • Jobba enhetligt med resten av din hemsida, använd en liknande struktur som på de andra sidorna.
  • Dela upp texten i korta stycken.
  • Placera bilder med lagom mellanrum. Kom ihåg marginaler, det får inte vara för trångt.
  • Dubbelkolla att sidan ser bra ut på mobil, surfplatta och dator.

5. Skapa en call-to-action

När strukturen är klar, gå tillbaka till ditt mål med sidan. Är det att den ska få besökarna intresserade av att köpa en viss produkt eller beställa en tjänst? Kanske fylla i ett formulär eller göra en bokning? Skapa en call-to-action som tar besökarna ett steg närmare ditt mål. Presentera en tydlig fördel med ditt förslag och följ upp med en knapp som de bara måste klicka på.

En bra call-to-action

Airpaka har en bra call-to-action en bit ner på sina sidor.

6. Länka ut

Nu är din sida nästan färdig! Webbsidor skiljer ju sig dock från informationsblad på papper. På webben är vi vana vid att klicka oss vidare till annan relaterad information och lära oss ännu mer. Kolla bara en valfri artikel på Wikipedia, det finns alltid massor av spännande länkar att klicka på. Att länka inom hemsidan kallas internlänkning och det hjälper inte bara besökarna utan även sökmotorerna att förstå vilket innehåll som hänger ihop.

Skapa länkar som:

  • Är relevanta till innehållet.
  • Tar besökarna till nästa steg i köpeprocessen.
  • Innehåller det viktigaste sökordet för sidan.

Här är ett exempel på en relevant länk: Läs mer om hur du skapar bra internlänkar.

7. Korrekturläs

Din nya sida är klar, bra jobbat! Nu till det tråkiga (tycker vissa). Stavfel och länkar som inte fungerar får dig att framstå som slarvig så korrekturläsningen är ett absolut nödvändigt steg i processen. Kanske har du också en kollega eller vän som kan läsa igenom åt dig? Ibland ser man inte sina egna misstag.

Korrekturläs dina texter och testa dina länkar

Dubbelkolla att:

  • Stavningen är korrekt.
  • Grammatiken är rätt.
  • Du inte upprepar ord för många gånger. Hitta synonymer.
  • Alla länkar går dit de ska.

8. Länka in - marknadsför din sida!

Din sida är nu genomtänkt, både när det gäller strategi, innehåll och sökmotoroptimering. Den har potential att ta dina besökare ett steg närmare att bli kunder, vilket antagligen är dess syfte också. Nu återstår det bara att få folk att hitta till sidan. Det kommer tyvärr inte ske automatiskt.

Facebook är en bra kanal för att skapa länkar till din nya sida

Facebook är en av många bra kanaler där du kan skapa länkar till din nya sida.

Länka till sidan från:

  • Dina andra trovärdiga sidor, t.ex. startsidan eller annan sida som har många besökare och bra innehåll.
  • Ditt företags sociala medier, t.ex. Facebook och Twitter.
  • Nyhetsbrev, om du har ett sådant.
  • Andra hemsidor. Kanske känner du någon i branschen som kan länka till dig?

Tänk på att skapa värde i länkarna genom att ge läsarna något de har nytta av. De måste känna att sidan är värd att besöka.

Det var allt för idag! Nu vet du hur du skapar en ny sida som ger resultat, så vad väntar du på? Vad vill du ge dina besökare för spännande innehåll idag?

Vill du utveckla din hemsida?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig för en genomgång av dina behov:

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.