Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

7 januari 2017

Så skriver du riktigt dåliga texter som ingen vill läsa

Sara Gröndahl - Webbdesigner på Smelink.se Sara Gröndahl
Webbdesigner

Vi listar 5 effektiva sätt att misslyckas med texterna på din hemsida eller webshop. Texterna är din chans att få ut ditt budskap, så lägg tid på att få dem riktigt bra istället för att begå något av dessa vanliga misstag.

Så skriver du riktigt dåliga texter som ingen vill läsa

Du stavar fel och skriver svårförståeligt

Vi börjar med basics: Att skriva texter med stavfel och meningar som inte går att förstå är ett mycket effektivt sätt att få dina kunder att tappa förtroendet för dig. Att blanda in uttryck från andra språk, leka med olika meningsbyggnader eller använda slangord behöver absolut inte vara fel, men läsaren måste förstå vad det är du menar.

Skriv så här istället: Om du inte är bra på att stava, erkänn det och låt någon annan göra jobbet. Så enkelt är det. Det finns en anledning till att det finns de som enbart jobbar med att korrekturläsa andras texter.

Du skriver jättetråkiga rubriker

Lär dig skillnaden mellan en överskrift och en rubrik. En bra rubrik berättar vad texten handlar om samtidigt som den lockar till läsning och väcker nyfikenhet. Rubriken är tydlig och relevant för läsaren. Och du: glöm inte de lika viktiga underrubrikerna mellan textstyckena.

Undvik det här:

Skriv så här istället:

Om Storstadens Bygg AB

30 års erfarenhet av att renovera hus

Välkommen till Bosses LBC

Vi levererar i tid inom hela Sverige

Kontorsstolen CX70

Ergonomisk kontorsstol för hemmabruk

Du kommer till poängen alldeles för sent

Ett utmärkt recept för att misslyckas med dina texter är att vänta med det riktigt gottiga till slutet. Om din text är lång är det här extra viktigt. Kom ihåg att webben är ett snabbt media. Vi skumläser rubriker och ingresser, tittar på bilderna och bestämmer oss därefter för om texten är värd att lägga mer tid på.

Skriv så här istället: Var rakt på sak. Vänd på texten och berätta det viktigaste först och avsluta med det minst viktiga. Vad är budskapet med din text? Om du vill att läsaren ska ta kontakt med dig, skriv det först och motivera därefter varför.

Du tilltalar inte läsaren

Genom att inte tilltala läsaren skapar du distans mellan er. Texten blir svårläst och anonym. Det är samma sak om du skriver Ni istället. Det är väldigt ovanligt att vi Ni:ar varandra i dagligt tal i Sverige.

Försök att skriva texten som om den enskilda läsaren står framför sig. Genom att tilltala läsaren med du i dina texter, känner hen sig delaktig och förstår texten lättare. Några exempel:

Undvik det här:

Skriv så här istället:

Att skriva texter som ingen vill läsa.

Så skriver du texter som ingen vill läsa.

Leverans sker inom 5 arbetsdagar.

Vi levererar inom 5 arbetsdagar.

Ni är välkommen att ringa vår support om Ni har frågor.

Du är välkommen att ringa oss om du har frågor.

Du säljer funktioner, inte nytta

Det är lätt att fastna i att prata om funktioner och finesser i texter. Du skriver om produkten eller tjänsten istället för om din kund och vilken nytta hen har av att köpa den. Visa att du förstår kundens värld. Alla älskar att känna sig sedda och hörda. Några exempel:

Undvik det här:

Skriv så här istället:

Cykeln har en ram i kolfiber och 24 växlar.

Att cykla till jobbet känns lätt eftersom denna cykeln väger lite och motståndet kan justeras exakt efter terrängen.

Vi är ISO14001-certifierade.

Du kan känna dig trygg i att våra produkter har minsta möjliga inverkan på miljön.

Hur bra är dina texter?

Ta fram en av dina texter och jämför med mina exempel här. Finns det något du kan göra för att din text ska bli bättre?

Har du en text som du vill ha hjälp med att göra bättre?

Lämna dina uppgifter så ringer jag, så att vi kan titta på din text tillsammans:

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.