Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

9 april 2015

Så skriver du säljande texter för webben

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Att skriva säljande texter som passar för en hemsida eller webshop är inte helt lätt. Vi har samlat 7 av våra bästa tips.

Skriva säljande texter för webben

1. Var kortfattad

Dina besökare vill snabbt kunna ta del av information om dina produkter och tjänster. Håller du dig kortfattad är chansen större att de tar till sig det som är nödvändigt för att de ska bli intresserade. Börja med att korta ned dina texter till hälften!

2. Skriv enkelt och tydligt

Ett enkelt språk med ord som är tydliga och lätta att förstå gör dina texter mindre ansträngande att ta sig igenom. Det gör att fler av läsarna stannar längre och chansen att de blir kunder ökar.

3. Gör texten lätt att skumläsa

Folk läser på olika sätt. Vissa börjar från första ordet och läser till sista, andra skumläser. Skumläsarna tittar snabbt på rubriker, underrubriker och punktlistor för att få sig en uppfattning om vad texten handlar om, sedan läser de texten om den verkar intressant. Strukturera dina texter med bra bra rubriker som beskriver innehållet så kommer du fånga även skumläsarna.

Skriva texter som är lätta att skumläsa

Malmö Öl & Whiskyfestival har tydliga rubriker och underrubriker som gör texten lätt att skumläsa.

4. Använd ett enhetligt språk

Dina besökare måste känna att din hemsida eller webshops information hänger samman och att ett och samma företag har skrivit texterna. Då kommer vi in på något som kallas enhetlighet. Här är några tips för att skriva enhetliga texter:

  • Samma skribent
    Om möjligt, låt en och samma person skriva alla texterna på hemsidan. Då blir det också samma språk.
  • Du, ni eller man?
    Bestäm dig för vem du tilltalar - du, ni eller man. "Du når fantastiska resultat med den här tjänsten" eller " Man når fantastiska resultat med den här tjänsten". Mer personliga texter ger bättre resultat så vi skulle rekommendera du-form.
  • Enhetliga enheter
    Bestäm dig för hur du ska skriva enheter och håll dig till en standard. Ska du till exempel skriva priser med :- eller kr ?

5. Presentera ett behov med dig som lösning

Alla dina besökare kommer till dig av en anledning - de har ett behov eller ett problem som de vill ha löst. Presentera detta behovet och sedan din produkt eller tjänst som lösning.

Exempel: Du driver ett måleri. Börja med rubriken "Behöver du måla om?". Följ upp med texten "Vi hjälper dig att måla om - snabbt, proffsigt och prisvärt!". Då upprepar du besökarnas behov eller problem och försäkrar dem att de har kommit till helt rätt ställe för att få det ordnat.

Skriva säljande texter för webben

Åre Vildmarksguide ordnar utbildningar ute i naturen. Rubriken upprepar behovet, texten efter försäkrar läsaren att lösningen finns här.

6. Skapa en känsla

Dina besökare behöver kunna leva sig in i hur det skulle kännas att vara kund hos dig. Du måste skriva texter som skapar en positiv känsla. Fundera på vad dina kunder egentligen får ut av att vara kund hos dig. Vad är de riktiga fördelarna? Sparar de tid? Kan de göra någonting mycket enklare tack vare din produkt? Ger du dem expertis de inte hittar någon annanstans? Skriv om dessa fördelarna genom att beskriva hur bra dina nuvarande kunder har det hos dig. Då kommer du också få fler nya kunder!

7. Led läsarna i rätt riktning

För att dina texter ska vara säljande måste du leda besökarna mot din call-to-action - ett formulär där de kan lämna intresseanmälan. Skriv texter som förklarar varför de ska bli kund hos dig och framför allt, vad som är nästa steg. Hur gör de för att bli kund eller anmäla intresse? Det måste vara busenkelt att gå vidare när de väl känner att du är rätt leverantör för dem.

Text som leder besökarna mot call-to-action

Olsson Städ använder texten "Frågor, tankar, funderingar, förslag eller bara pratsugen?" för att leda besökarna mot sin call-to-action som är "Kontakta oss"-knappen.

Hur säljande är dina texter?

Gå igenom alla punkterna igen och se om texterna på din hemsida eller webshop stämmer överens med minst några av dem. Utan säljande texter kommer du ha svårt att få besökarna att köpa eller lämna en intresseanmälan. Vad väntar du på? Nu är det dags att skriva riktigt bra texter!

Är dina texterna på din hemsida säljande?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och tar en titt på texterna på din startsida:

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.