Sociala funktioner/medier
- Låt din kunder tycka till om dina produkter och dela nyheter via de sociala medierna.
Vad kan Sociala funktioner användas till?
- Besökare kan lämna kommentarer på dina produkter.
- Besökare kan betygsätta dina produkter (om de lämnar en kommentar).
- Besökare kan dela dina produkter till sina vänner via sociala medier.
Du finner funktionen i uppdateringsverktyget under menyn:
Tillbehör → Sociala Funktioner.
Välj sociala funktioner för din e-handel
I den översta raden styr du vad som ska synas i förhållande till dina produkter
_85.jpg)
Visa kommentarer/Låt besökare lämna kommentarer:
Vid ett Ja få du en Facebook gilla-knapp och ett kommentarsfält vid varje produkt.
Besökaren kan då delge din produkt för sina vänner i sitt Facebookflöde eller kommentera och betygsätta produkten direkt på din sida.
_85.jpg)
Visa blogglänk: Innan du sätter ett Jahär måste du först skapa ett RSS-flöde på din e-handel för att det ska synas på hemsidan. Ta kontakt med vårt kundcenter om detta blir aktuellt.
_85.jpg)
Visa Google +1 knapp: Vid ett Ja få du en Google+1 vid din produkt där dina besökare kan delge din produkt som en rekommendation på Google.
Jag vill inte använda mig av sociala funktioner i min e-handel!
Om du inte vill använda dig av sociala funktioner i din e-handel så sätter du ett Nej på samtliga alternativ i översta raden så används inte funktionen i din e-handel.
Hantera kommentarer som skrivs om dina produkter
Här ser du de kommentarer som har skrivits om dina produkter. Ingen kommentar publiceras på e-handeln utan ditt godkännande.
Publicera ett inlägg: Markera den kommentar du vill publicera genom att kryssa i rutan för inlägget. Klicka sedan på knappen Publicera inlägg.
Dölj ett inlägg: Markera den kommentar du vill dölja genom att kryssa i
rutan för inlägget. Klicka sedan på knappen Dölj inlägg. Meddelandet publiceras inte i din e-handel.
Ange ett inlägg som läst: Kommentarer som inte är markerade som lästa visas med fet text i uppdateringsverktyget. För att markera en kommentar som läst kryssar du i rutan för inlägget och klicka på knappen Ange inlägg som lästa.
Radera ett inlägg: För att radera en kommentar kryssar du i rutan för inlägget och klicka på knappen
Radera inlägg. Inlägget raderas.
OBS!
_82.jpg)
Om du raderar en produkt så raderas även de kommentarer som är relaterade till produkten.
Hur ser det ut i e-handeln om någon lagt en kommentar?
Med hjälp av kommentarsfunktionen så får du feedback på dina produkter och dina kunder blir mer delaktiga i din butik. Besökare kan även betygsätta produkten i en 5-gradig skala.
För att hindra spam-robotar från att skriva kommentarer så loggar dina besökare in med sitt butiks-, Gravatar- eller Facebook-inlogg* innan de kan lämna en kommentar. För de besökare som inte vill använda något av dessa alternativ så finns det även en så kallad "Gäst"-inloggning, där besökaren skriver in sin e-postadress.
*Facebook-inlogg - För att detta alternativ ska fungera måste du först skapa en Facebook-applikation, se instruktioner nedan.
Vad är ett Gravatar-konto?
Ett konto som profilera dig på Internet. Används i sammanhang som kommentarsfält och forum och då du vill kommentera med din profil. Dina kunder skapar då en Internetprofil (Gravatar-konto).
Skapa en Facebook-applikation
För att kunna använda tillbehöret måste du först skapa ett Facebook-konto innan du kan skapa applikationen. Inga personliga uppgifter kommer synas utåt. Applikationenens syfte är att skapa en koppling mellan Facebook och din e-handel så att dina kunder kan kommentera via sitt Facebook-konto.
- Logga in på ditt facebookkonto och gå till adressen: https://developers.facebook.com/apps/
- Klicka på Register as a Developer (grön knapp längst upp i högra hörnet)
- Acceptera villkoren
- Verifiera ditt användarkonto genom att skriva in ditt telefonnummer
- Du får ett sms med en bekräftelsekod som du skriver in i fältet.
- Du kommer nu att få olika val/extra tjänster av Facebook. Välj själv vilka inställningar du vill ha eller nonchalera och gå vidare.
- Klicka på knappen Done för att slutföra processen.
- Klicka på knappen "Skapa ny applikation". (blå knapp längst upp i högra hörnet)
- Skapa profil genom att föra in önskat namn. (Du behöver inte fylla i uppgifter för namnrymd.)
- Bekräfta genom att skriva av säkerhetskoden
- Ett nytt fönster öppnas där du skriver in din e-handels www-adress vid raden: App Domains
- Välj Webbsida med Facebookinloggning och skriv på nytt in hela www-adressen (http://www.doman.se)
- Du få nu upp information om ditt App ID och App Secret. Dessa uppgifter sänder du över tillsammans med ditt kundnummer till vårt kundcenter, kundcenter@smelink.se där vi gör den sista kopplingen innan det fungerar.
Bara ett samtal bort
- Jag heter Jacob och jobbar på Kundcenter. Som kund får du alltid fri rådgivning och support. Vi ser fram emot ditt samtal.
Köp SSL-certifikat
Lämna dina uppgifter, så kontaktar vi dig: