Smelink byter namn till Ready Digital. Gå till vår nya hemsida. Läs mer.

Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

22 maj 2014

Tre frågor din startsida måste besvara

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

En genomtänkt startsida ger dina besökare exakt den information de är ute efter och skapar ett intresse för dina produkter. Vi går igenom tre frågor som måste besvaras. Besvara dem och få fler intresseanmälningar.

Målgrupp och syfte som utgångspunkt

Innan du börjar, fundera på din målgrupp och syftet med hemsidan. Innehållet på startsidan ska vara anpassat efter målgruppen i språk och upplägg. Elementen som finns med ska gynna syftet. Exempelvis bör en startsida för ett företag vars syfte är att sälja hårprodukter till målgruppen 15-25 år ha ett modernt språk och aktivt leda besökaren till produktsidan där de kan beställa.

Tre frågor din startsida måste besvara | Smelink tipsar

Din startsida ska besvara dessa tre frågor:

  • Vart har jag kommit?
  • Varför ska jag välja er?
  • Vad ska jag göra nu?

1. Vart har jag kommit?

Dina besökare vill få bekräftat att de har kommit rätt. Gör det tydligt vem som är avsändaren bakom informationen på hemsidan.

Logotyp

Din logotyp bekräftar att besökarna har kommit till rätt hemsida och är en del av er grafiska profil som ska finnas med i all er marknadsföring. Den ska gärna sticka ut och ligga längst upp till vänster.

Huvudrubrik (H1)

Huvudrubriken på startsidan är ofta det första dina besökare läser om ditt företag och den är därför oerhört viktig. Är den inte bra kan den nämligen också bli det sista de läser. Se till att den fångar besökarens intresse och att den på några få ord beskriver företaget, produkten eller största fördelen att välja er.

Underrubrik (H2)

Underrubriken ska bygga vidare på huvudrubriken och ge lite mer information om företaget, produkten eller värdet av att köpa den. Tänk kreativt men var samtidigt tydlig och inte för klyschig.

Logotyp, huvudrubrik och underrubrik på startsida

Tydlig logotyp, huvudrubrik och underrubrik på inkrepublic.se

Stödjande bild (eller video)

Många reagerar mer på bilder än texter och därför det viktigt att din startsida innehåller en bild som stödjer ditt budskap. Det kan vara en bild på produkten, någon som nyttjar tjänsten eller en illustration som enkelt beskriver de tre stegen som krävs för att bli kund (exmeplevis 1: Fyll i din information, 2: Börja använda produkten, 3: Spara massa pengar).

Väljer du istället för en statisk bild att ha ett bildspel på startsidan måste varje bild ha ett syfte. De bör också kompletteras med en kort beskrivning och möjligheten att klicka för att gå vidare till en relevant undersida. Hur får varje bild i ditt bildspel besökarna mer intresserade av dina produkter?

Har du en video som beskriver produkten kan du lägga upp den istället för en bild men det krävs att den är kort och professionell samt tydligt beskriver budskapet för att den ska ge samma effekt som en bra bild.

Kort översikt över tjänster

Erbjuder du många olika produkter eller tjänster kan det vara en idé att presentera de populäraste i ett rutnät eller en lista för att ge besökarna en överblick. Då blir det enkelt att klicka sig vidare till det som är relevant.

Kort översikt över tjänster som erbjuds

Tydlig översikt över tjänster från seniorpartners.se

2. Varför ska jag välja er?

Nu vill dina besökare veta varför de har kommit till just din hemsida. Vilka av deras problem kan du lösa? Vad tjänar de på att nyttja det du erbjuder? Och framförallt, varför ska de välja dig istället för alla andra som erbjuder liknande tjänster?

Fördelar för kunden - unique buying proposition

Många företag lägger upp punktlistor med egenskaper som beskriver hur bra deras produkter är från deras egen synpunkt. Ta det ett steg längre genom att fundera på vilka fördelar kunden får genom att använda produkten. Skriv om egenskaperna till fördelar. Vad är värdet för kunden?

Omvandla ditt företags unique selling proposition (USP) till en unique buying proposition (UBP). Det innebär att istället för att ta fram anledningar att du kommer sälja produkten så tittar du på anledningar att kunder vill köpa den. Gör undersökningar bland dina kunder. Vilka delar av deras verksamhet har din produkt förenklat?

Sociala bevis

En av anledningarna att folk köper produkter är att andra de känner eller kan relatera till rekommenderar dem. Du kan öka chansen att dina besökare blir kunder genom att visa några korta citat bredvid ett ansikte på en kund på din startsida. Välj citat som speglar fördelarna för kunden.

Sociala bevis i form av ett kundcitat på Medley.se

Sociala bevis i form av ett kundcitat på Medley.se

Andra sätt du kan presentera sociala bevis på är att lägga upp en Facebook-sida med många följare eller att skriva hur många nöjda kunder du har.

Trygghet och utmärkelser

Trygghet är en av de viktigaste faktorerna vid köp av tjänster eller produkter. Du kan göra dina besökare tryggare genom att ha med information om olika utmärkelser företaget fått samt certifikat och stämplar som är relevanta för branschen. Många webshopar har exempelvis Trygg E-handels certifikat på sin hemsida eftersom det garanterar säkrare handel på nätet för konsumenter.

Relevant och aktuellt innehåll

Dina kunder vill ha en aktiv leverantör där det händer saker regelbundet. Visa på startsidan att företaget rör på sig genom att publicera nyheter eller artiklar som besökarna har nytta av. Det leder inte bara till att fler handlar av dig - dessutom får de en anledning att återkomma till hemsidan för att se vad som hänt eller ta del av senaste artikeln.

3. Vad ska jag göra nu?

Nu när besökarna vet vart de har kommit och varför de ska välja dig är det dags att visa dem vad de ska göra nu. Det måste vara solklart hur de går vidare.

Call-to-action

Visa besökarna vart de ska klicka med tydliga calls-to-action. Vi går tillbaka till syftet med hemsidan. Är det att få in intresseanmälningar via ett formulär? Då kan din call-to-action vara en fördel med att välja din produkt följt av möjligheten att fylla i sitt telefonnummer för att bli uppringd. Du ska leda dina besökare till den handling du vill att de ska utföra.

Tydlig navigation

Dina besökare kommer till din hemsida av olika anledningar. Vissa är kunder och vill ha support, andra är potentiella kunder som är nyfikna på en av dina produkter. Gör det enkelt för alla dina besökare att hitta vad de är ute efter genom tydlig navigation. En meny uppe i toppen med korta och självförklarande namn löser detta.

Charlotte Perellis hemsida har enkel och självförklarande navigation

Charlotte Perellis hemsida har enkel och självförklarande navigation

Kontaktuppgifter

Förvånande många företag missar vikten av att tydligt presentera kontaktuppgifter så att besökarna kan nå dem. Ibland måste man leta i tio minuter för att bara hitta ett telefonnummer, vilket så klart är frustrerande. Bespara besökarna frustrationen genom att lägga dina kontaktuppgfiter i sidfoten samt ha med "Kontakta oss" eller liknande i menyn.

Varsågod: Ladda ner illustrationen

Vill du ha en fri analys av din startsida?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig och analyserar din startsida:

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.