Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

28 januari 2016

5 tips som hjälper dig välja rätt sökord

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Alla företag vill hamna överst på Google när potentiella kunder gör en sökning. Men hur vet du vilka sökord du har bäst chans på? Här är våra 5 bästa tips för att välja sökord.

5 tips som hjälper dig välja rätt sökord

Ett bra sökord (den kortfattade versionen)

För dig som inte orkar läsa hela artikeln (men jag rekommenderar dig att göra det):

Ett bra sökord innehåller 2-4 ord i vardagsspråk som användare kan tänkas skriva in på Google, som är relevanta till din produkt/tjänst, har tillräckligt med sökningar för att kunna generera trafik till din hemsida men inte så mycket konkurrens att du inte kan hamna på förstasidan.

Vad är ett sökord (eller en sökfras)?

Vi börjar med begreppet sökord. Vad är ett sökord? Jo, ett sökord är ett ord eller en fras som du vill ranka högt på Google på. När någon söker på ordet vill du antagligen vara en av de 10 första träffarna, på Googles berömda förstasida. Förstasidan genererar nämligen en stor majoritet av klicken och det är just dem du vill åt.

Statistik på hur många som klickar på de olika Google-träffarna

Den här grafen med data från november 2015 visar hur stor procentandel av Googles besökare som klickar på de 10 första träffarna. Nästan 85% av klicken sker på de 5 första träffarna. Syns du inte där när någon söker på dina viktigaste sökord går du alltså miste om nästan all potentiell trafik till din hemsida.

Det är väl bara att välja?

Då är det dags att välja rätt sökord att satsa på. Enkelt, eller hur? Jobbar du på en restaurang är det väl bara att satsa på sökordet "mat"? Då kommer ju alla som söker på mat hitta just din restaurang!

Mat är ett för brett sökord

Riktigt så enkelt är det så klart inte, då hade vi alla varit miljonärer. Det är ju inte bara du som sysslar med det du gör. Andra erbjuder liknande produkter och tjänster och även de vill synas överst på Google. För att kunna konkurrera på sökmotorerna måste du först välja riktigt smarta sökord. Så här gör du:

1. Välj relevanta sökord

När användare frågar Google en fråga förväntar de sig att de översta träffarna leder till hemsidor som innehåller relevanta svar till deras fråga. Ge dina besökare relevanta svar genom att satsa på sökord som limmar med din verksamhet och som du kan stå bakom.

Välj sökord som är relevanta till...

  • ... hemsidans innehåll.
  • ... produkter och tjänster som du är konkurrenskraftig på.
  • ... dina mål med hemsidan. Exempel: Om målet med hemsidan är att besökarna ska boka dina resor till Irland, satsa på "resa till Irland" istället för "information om Irland". Det ger mer intresserade och således relevanta besökare.

2. Var specifik...

Om vi återgår till exemplet att du driver en restaurang. Kan den korrekt beskrivas med ett sökord som bara innehåller ett ord? Din restaurang är inte bara en restaurang, eller hur? Den har en geografisk plats, en kategori och kanske även en specifik målgrupp. Kanske ligger den i Linköping och serverar asiatisk mat. Fungerar då sökordet "mat"? Nej, ingen som letar efter ett  bra ställe att äta på i Linköping Googlar på "mat". Du måste bli mer specifik. Vad kan dina potentiella kunder tänkas söka på? "Restaurang i Linköping", "asiatisk mat Linköping" eller "var ska man äta i Linköping" är mer relevanta sökord för just din restaurang.

Ett specifikt och relevant sökord
  • Börja med att lyfta ut bredare ämnen ur din verksamhet, t.ex. "träningskläder" om du är en sportbutik.
  • Skapa fraser kring ämnet. Lägg till ord som gör sökningen mer specifik (plats, kategori, målgrupp, produktnamn, verb etc.). Exempel: "köpa träningskläder i Umeå" eller "adidas skor för kvinnor".
  • Få idéer genom att skriva in en del av sökfrasen i Google-rutan, se vilka förslag som dyker upp i realtid.
Få idéer genom realtidssökningen på Google

Googles förslag kan ge dig idéer på vad folk söker på som är relaterat till ditt sökord.

En stor fördel med att satsa på mer specifika sökord är att du fångar dina potentiella kunder senare i köpeprocessen. De har redan bestämt sig för att de vill "köpa en cykel i Växjö", de är inte bara ute och letar efter "information om cykel". Rätt fokus ger besökare som i större utsträckning blir kunder.

3. ... men var inte för specifik. Kolla aktiviteten på dina sökord!

Nu krånglar vi till det lite. Ja, det är bra med specifika sökord MEN blir de för specifika är det ingen som söker på dem och de genererar således ingen trafik till din hemsida. Här är ett exempel som illustrerar detta:

Exempel på relevans och aktivitet på sökord

Aktiviteten (antalet sökningar på Google per månad) sjunker i takt med att relevansen (hur väl sökordet passar med ditt innehåll) ökar. Det betyder att även om du ligger etta på Google på "löparskor att använda till maratonlöpning" ger det inga besökare eftersom ingen söker på exakt den frasen.

De mest lönsamma sökorden ligger oftast nära där linjerna korsas. De har precis lagom mycket aktivitet och relevans.

Vi gräver lite djupare i detta och tittar på hur många besökare de olika sökorden skulle kunna generera. Den här tabellen visar att det är de lagom specifika sökorden som genererar trafik till din hemsida. Och även om "löparskor i Malmö" genererar hälften så många besökare som "löparskor" kan det vara just det ordet som är mest lönsamt, tack vare den högre relevansen till din produkt.

Sökord Aktivitet (sökn. / mån) Relevans Din placering Besökare / mån
"Skor" 49500 Låg 100+ 0
"Löparskor" 6600 Mellan 12 20
"Löparskor Malmö" 30 Hög 3 10
"Löparskor att använda till maratonlöpning" 0 För hög 1 0

Hur du kollar aktiviteten på dina sökord:

Använd Googles verktyg Sökordsplaneraren (Keyword Planner). Du behöver ha ett Google-konto med ett anslutet AdWords-konto men du behöver inte tvunget lägga pengar på annonser.

Välja sökord med hjälp av Google Sökordsplaneraren

I Sökordsplaneraren kan du inte bara se antalet sökningar per månad, utan även få en uppskattning på hur hög konkurrensen är och hur mycket det skulle kunna kosta per klick att annonsera på AdWords med sökordet.

Undersök hur dina sökords aktivitet utvecklas på Google Trender.

Undersök dina sökords aktivitet på Google Trender

Google Trender har bara data på bredare sökord men kan ge dig en idé om intresset för en viss produkt eller tjänst över tid.

Tänk på att: Aktivitet är inte samma som texten "Ungefär 140 000 resultat (0,29 sekunder)" som dyker upp under din Google-sökning. Den siffran visar hur många träffar Google hittar, inte hur många som söker på sökordet.

4. Analysera konkurrensen

Det är ganska enkelt att se om ett sökord har för mycket konkurrens. Öppna en webbläsare du inte alltid använder, till exempel Firefox, om du vanligtvis använder Chrome. Google anpassar träffarna för dig vilket annars kan ge missvisande resultat. Gå till Google.se och sök på en fras du vill synas på. Om de översta 10 träffarna är välkända, stora företag är det troligtvis lönlöst att försöka konkurrera på just det sökordet. Betänk att dessa företag lägger jättemycket pengar och arbete på att sökmotoroptimera sina hemsidor för just det sökordet. Detta har de dessutom gjort under en lång tid.

Analysera konkurrensen på Google

En sökning på "kläder" ger dessa resultat. Nej, du bör inte försöka konkurrera med Nelly, Zalando och Bubbleroom på sökordet "kläder" om du har en nystartad webshop som säljer kläder.

Fortsätt söka på olika fraser tills du hittar någon där det finns riktiga chanser för dig att ranka högt. Konkurrera med rätt konkurrenter, så att säga.

5. Var realistisk och smart

Slutligen, när du ska välja vilka sökord du ska satsa på, var realistisk. Vilka sökord har du chans att hamna högt på? Vilka sökord är riktigt relevanta till din verksamhet? Hur rankar du idag om du söker på orden på Google? Känns det realistiskt att satsa på dem?

Det gäller att vara smart här. Sökmotoroptimering är något du kan lägga precis hur mycket tid som helst på och då är det ju bäst att du lägger tiden på att satsa på sökord som faktiskt kan vara lönsamma för din verksamhet.

Ett litet bonustips: Tänk på att regelbundet skapa relevant innehåll till din hemsida. Då kommer du börja synas på massor av obskyra sökord som du knappt hade kunnat tänka ut själv, men som folk ändå söker på. Det är ofta de sökorden som ger en majoritet av den lönsamma trafiken. Detta kallas "long tail-marknadsföring" som syftar till att många småsäljande produkter (i detta fallet sökord med få klick) på lång sikt kan ge större inkomster än få storsäljare.

Lycka till med dina sökord!

Snabbtest:

Testa din hemsidas potential att synas på Google. Fyll i din sida samt ett sökord och få ditt resultat på bara några sekunder!

Gör testet

(Du behöver inte lämna några uppgifter om dig själv)

Snabbtest

Behöver du hjälp med att välja sökord?

Låt oss analysera din hemsida och hitta dina möjligheter att klättra på Google. Anmäl intresse genom att lämna dina uppgifter här: