Jag är intresserad av:

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig:

Eller ring oss:
0470 - 70 36 80

13 maj 2015

Varför ska du annonsera med AdWords?

Simon Östemar - Webmaster på Smelink.se Simon Östemar
Webmaster

Vi går igenom 10 fördelar med att annonsera med Google AdWords. Bör AdWords vara en del av ditt företags digitala strategi?

Content marketing del 3: Så får du engagerade och aktiva läsare | Smelink tipsar

1. Hamna högst upp på Google

Du vill säkert som alla andra hamna högst upp på Google på dina viktigaste sökord. Det är lättare sagt än gjort. Att hamna högt på Google kräver mycket jobb med sökmotoroptimering och innehåll på webbplatsen.

Enda sättet att garantera en topplacering på Google är egentligen att köpa AdWords-annonser. Då betalar du för att synas på de översta träffarna eller i högerspalten.

2. Få intresseanmälningar och nya kunder

Genom att annonsera med AdWords kan du få fler intresserade besökare till din hemsida och webshop och fler besökare genererar också fler intresseanmälningar och nya kunder.

3. Annonsera bara för din målgrupp

När du köper en tidningsannons vet du att tidningen har ett visst antal läsare men du kan inte vara säker på att just de som är intresserade av din produkt eller tjänst tittar på just din annons.

I AdWords bestämmer du exakt vilka sökfraser du dina annonser ska visas på, vilket innebär att bara användare som sökt på din produkt eller tjänst ser annonserna. Därför upplevs AdWords-annonser inte lika pushiga som TV-reklam och annonser i tidningar, där innehållet inte alltid överensstämmer med användarens behov.

Annonsera för just din målgrupp med AdWords

I exemplet ovan ser du hur diverse skoaffärer valt att visa sina annonser just för sin målgrupp, de som söker på "köpa skor på nätet". Genom att bestämma exakt vilka sökfraser dina annonser ska synas på kan du säkerställa att annonserna bara visas just för de som är intresserade.

4. Betala per klick (PPC)

Googles betalningsmodell för AdWords-annonser kallas pay per click, eller PPC, vilket innebär att du bara betalar för de som faktiskt klickar på dina annonser. Det innebär att du inte behöver lägga massa pengar på en annons som inte genererar någon trafik till hemsidan. Det innebär också att om ingen klickar på dina annonser betalar du ingenting.

Detta skiljer sig från en annan modell som kallas PPM och innebär att du betalar för visningar, alltså hur många som sett annonsen, utan garanti på att någon klickar på den.

5. Sätt valfri budget

Du bestämmer helt själv hur mycket pengar du vill lägga på din AdWords-annonsering. Det spelar ingen roll om din budget är 500 kr eller 10.000 kr per månad. Du avgör också själv hur mycket du är beredd att betala per klick.

Hur högt du hamnar i sökresultaten baseras bland annat på hur mycket du betalar per klick jämfört med konkurrenterna som vill synas på samma ord. Betalar du väldigt lite per klick kanske du inte ens kommer på första sidan och då kommer dina annonser med största sannolikhet inte generera några klick alls (men inte heller kosta något).

6. Få resultat direkt (till skillnad från SEO)

SEO eller sökmotoroptimering är en oerhört viktig men ganska långsam process för att hamna högt på Google. Skillnaden med AdWords är att annonserna blir aktiva direkt så du slipper vänta på att sökmotoroptimeringen ska ge resultat.

Är du nystartad och har pengar kvar i marknadsföringsbudgeten kan AdWords-annonser alltså vara ett bra sätt att snabbt få trafik till webbplatsen.

7. Skapa mobilanpassade annonser

I AdWords kan du välja att skapa annonser som är anpassade till mobilanvändare. De annonserna kan exempelvis ha ett klickbart telefonnummer till dig, så den som ser annonsen enkelt kan ringa istället för att besöka webbplatsen när de är på språng.

Mobilanpassad annons i Google AdWords

Här ser du fördelarna med att skapa mobilanpassade annonser i Google AdWords. Att få vägbeskrivning och ringa direkt är smarta funktioner för mobilanvändare som är på språng.

8. Gör som dina konkurrenter

Med stor sannolikhet använder dina konkurrenter AdWords i någon utsträckning. Genom att själv finnas med är du med och konkurrerar om era gemensamma potentiella kunder. Sedan gäller det bara att ha bäst annonser och hemsida eller webshop!

9. Se detaljerad statistik

AdWords erbjuder detaljerad statistik på bland annat hur många som sökt på dina sökfraser, vilka dina genomsnittliga positioner är, hur många som klickat på dina annonser och vilka av dina annonser och sökord som ger flest klick och konverteringar (intresseanmälningar/köp).

Den här statistiken hjälper dig lära känna dina mottagare och ger dig idéer på hur du kan utveckla dina kampanjer och annonser framöver för att nå bättre resultat.

10. Utöka dina kampanjer successivt

Google AdWords är ett verktyg som passar lika bra för små företag med enkla annonskampanjer som för jätteföretag som lägger miljoner på sin digitala marknadsföring. Det är ett verktyg att växa i så oavsett hur stora behov du har finns det möjligheter för dig.

Börja smått med en kampanj, några få sökord och en låg budget. Testa dig fram och se vad som ger mest!

Funderar du på att komma igång med AdWords?

Lämna dina uppgifter så ringer vi dig för en pratstund om hur du bör tänka:

Vill du hamna högre på Google?

Få fler och bättre besökare. Vi sökmotoroptimerar din hemsida.

Läs mer

Starta webshop?

Sälj dina produkter online genom e-handel. Snabbt, enkelt och säkert.

Läs mer

Ny hemsida?

Öka din försäljning och få fler kunder. Låt oss skapa din nya hemsida.

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev:

Lämna följande fält tomt.