Varför ska du annonsera med Google Ads?

Varför ska du annonsera med Google Ads?

Senast uppdaterad i februari 2022

Google Ads är ett effektivt sätt för att nå ut till potentiella kunder och få din verksamhet att växa. Kort och gott innebär det att göra ditt erbjudande synligt när kunder söker inom ditt område. Här är 10 anledningar varför du ska annonsera i Google Ads!

1. Hamna högst upp på Google

Du vill säkert som alla andra hamna högst upp på Google på dina viktigaste sökord. Det är lättare sagt än gjort. Att hamna högt på Google kräver mycket jobb med sökmotoroptimering och innehåll på webbplatsen. Enda sättet att garantera en topplacering på Google snabbt är egentligen att köpa Ads-annonser. Då betalar du för att synas på de översta träffarna.

Med stor sannolikhet använder även dina konkurrenter Google Ads i någon utsträckning. Genom att själv annonsera är du med och konkurrerar om era gemensamma potentiella kunder.

2. Annonsera bara för din målgrupp

När du köper en tidningsannons vet du att tidningen har ett visst antal läsare, men du kan inte vara säker på att de som är intresserade av din produkt eller tjänst tittar på just din annons. I Google Ads bestämmer du exakt vilka sökfraser dina annonser ska visas på, vilket innebär att bara användare som sökt på din produkt eller tjänst ser annonserna.

Google Ads är en viktig kanal, precis som SEO möter den målgruppen längre fram på kundresan – då användaren är intresserad av det du erbjuder. Därför upplevs Ads-annonser inte lika pushiga som andra annonser, där innehållet inte alltid överensstämmer med användarens behov.

I exemplet nedan ser du hur butiker och e-handlare inom skidsport valt att visa sina annonser just för sin målgrupp, de som söker på ”skidutrustning”. Genom att bestämma exakt vilka sökfraser dina annonser ska synas på kan du säkerställa att annonserna bara visas just för dem som är intresserade.

sökord-skidutrustning

3. Få intresseanmälningar och nya kunder

Annonsering med Google Ads driver ofta många fler intresserade besökare till din webbplats och webshop. Denna målgrupp har nämligen själva gjort en aktiv sökning på det de vill veta mer om eller tänkt köpa, vilket leder till fler intresseanmälningar och nya kunder på din webbplats.

Genom att lägga till ett klickbart telefonnummer i annonserna, så gör du det också möjligt för mobilanvändare på språng att enkelt ringa upp ditt företag direkt.

Med konverteringsspårning kan du testa vad som leder dina besökare framåt till ett telefonsamtal, ett ifyllt formulär, en anmälan till nyhetsbrev eller ett köp. Du ser vad som genererar bäst resultat och kan använda detta för att förbättra din annonsering. På så sätt kan du få ännu fler kunder!

4. Betala per klick (PPC)

Googles betalningsmodell för Ads-annonser kallas pay per click, eller PPC, vilket innebär att du bara betalar för dem som faktiskt klickar på dina annonser. Det leder till att du inte behöver lägga massa pengar på en annons som inte genererar någon trafik till webbplatsen. Med andra ord betalar du ingenting om ingen klickar på dina annonser.

5. Sätt valfri budget

Du bestämmer helt själv hur mycket pengar du vill lägga på din annonsering med Google Ads. Det spelar ingen roll om din budget är 500 kr eller 10 000 kr per månad. Men ju mer du betalar desto fler klick får du. Du avgör också själv hur mycket du är beredd att betala per klick.

Hur högt du hamnar i sökresultatet baseras bland annat på hur mycket du betalar per klick jämfört med konkurrenterna som vill synas på samma ord. Betalar du mindre per klick hamnar du ofta längre ner bland Adsannonserna, vilket med största sannolikhet inte genererar lika många klick till din webbplats.

6. Få resultat direkt (till skillnad från SEO)

SEO eller sökmotoroptimering är en oerhört viktig men rätt långsam process för att hamna högt på Google. Skillnaden med Google Ads är att annonserna blir aktiva direkt så du slipper vänta på att sökmotoroptimeringen ska ge resultat. Är du nystartad och har pengar kvar i marknadsföringsbudgeten kan Ads-annonser alltså vara ett bra sätt att snabbt få trafik till webbplatsen.

Det är dock viktigt att kontinuerligt arbeta med SEO på din webbplats, dels är det en kanal med hög trovärdighet eftersom den inte drivs av annonseringspengar och dels påverkar det även Google Ads. Om landningssidan för annonsen är SEO-optimerad ger Google den ett högre kvalitetsresultat – vilket belönas med högre rankning mot konkurrenterna i annonsresultatet.

7. Träffsäkra annonser med rätt kontostruktur

Google Ads är strukturerat i tre lager: konto, kampanjer och annonsgrupper. När du lägger tid på att förstå hur de olika lagren fungerar blir det också enklare att strukturera dina annonser på rätt sätt. Alltifrån att välja sökord, skapa annonsgrupper och nå ut till rätt målgrupp. Genom att strukturera ditt konto får du inte bara mer träffsäkra annonser, utan också lägre annonskostnader.

8. Öka relevansen med responsiva annonser

Google meddelande nyligen att det från och med juni 2022 inte går att skapa eller redigera utökade textannonser. Istället är det responsiva annonser som gäller. Det innebär att Google Ads automatiskt kombinerar dina rubriker och beskrivningar för att se vad som fungerar bäst utifrån dina potentiella kunders sökord. Responsiva annonser kan, till skillnad från textannonser, behandla mer text för att hitta den kombination som ger mest relevant budskap.

9. Ökad exponering med annonstillägg

Genom att använda annonstillägg blir dina annonser mer framträdande när de exponeras för din målgrupp. Exempelvis kan extra uppgifter som adress, telefonnummer, omdömen, bilder eller länkar visas tillsammans med din annons. Annonstillägg är många gånger ett effektivt sätt att nå fram till målgruppen utan att det nödvändigtvis innebär en ökad kostnad. Då Google Ads-systemet automatiskt väljer ut vilka tillägg som blir framträdande vid olika tillfällen kan du med fördel använda alla som kompletterar dina annonser.

10. Utöka dina kampanjer successivt

Google Ads erbjuder detaljerad statistik på bland annat hur många som sökt på dina sökfraser, vilka dina genomsnittliga positioner är, hur många som klickat på dina annonser och vilka av dina annonser och sökord som ger flest klick och konverteringar (intresseanmälningar/köp). Den här statistiken hjälper dig lära känna dina mottagare och ger dig idéer på hur du kan utveckla dina kampanjer och annonser framöver för att nå bättre resultat.

Google Ads är ett verktyg som passar lika bra för små företag med enkla annonskampanjer som för jätteföretag som lägger miljoner på sin digitala marknadsföring. Det är ett verktyg att växa i så oavsett hur stora behov du har finns det möjligheter för dig. Börja smått med en kampanj, några få sökord och en låg budget. Testa dig fram och se vad som ger mest!

Vadå Google Ads – vad hände med Google Adwords?

Det är samma sak! Google re-brandade AdWords under sommaren 2018 och kallar det nu för ”Google Ads”.

Redo att komma igång med din annonsering?

Skicka ett mejl eller ring oss direkt: 0470-70 36 80. Vill du hellre att vi kontaktar dig? Fyll i formuläret så hör vi av oss!

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg om digital marknadsföring

Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.

AI för marknadsförare
AI för marknadsförare

Använd AI i ditt marknadsföringsarbete och upptäck hur olika AI-verktyg kan underlätta för dig i ditt företag. Låt AI skapa artiklar, unika bilder eller redigera videoklipp, möjligheterna är oändliga!

Intervju med CAN Belysning
Intervju med CAN Belysning

Läs intervjun med Ann-Christin Johnsson på CAN Belysning AB och hur vi hjälpte deras företag med deras digitala närvaro.