Vilka sociala nätverk ska ditt företag synas på?

Vilka sociala nätverk ska ditt företag synas på?

Artikel uppdaterad i maj 2023

Att vara aktiv på sociala medier är idag givet för nästan alla företag. Men vilka sociala nätverk passar bäst för dig och ditt företag? Vi sammanfattar olika nätverks fördelar och funktioner och hjälper dig välja rätt.

I den här artikeln:

Bestäm syftet med dina aktiviteter
Satsa där dina kunder finns
Facebook – varumärkesbygge och annonsplattform
Instagram – personligt och relationsstärkande
LinkedIn – nätverkande och kontaktsökande
Fler sociala nätverk att inkludera i din digitala strategi
Sociala nätverk förklarade med kanelbullar
Så väljer du rätt sociala nätverk

Innan du börjar – så väljer du rätt sociala nätverk

Bestäm syftet med dina aktiviteter

Innan du väljer vilka sociala nätverk ditt företag ska synas på behöver du fundera på vad syftet är med din satsning. Vill du bygga företagets varumärke? Attrahera nya kunder? Hitta samarbetspartners? Listan kan göras lång!

Beroende på vad just ditt syfte är finns det olika sociala nätverk som passar bra. Gå inte med i alla, utan välj ut en eller några som funkar för just ditt företag och mål. På så sätt riskerar du inte att lägga massa tid på något som i slutändan ändå inte ger någon effekt. Välj med omsorg och satsa strategiskt så kommer du få ut mer av dina digitala sociala aktiviteter.

Är du osäker på ditt företags närvaro på sociala medier? Hör av dig till oss direkt så reder vi ut det tillsammans.

Satsa där dina kunder finns

Fundera på vart dina potentiella kunder finns. Du känner säkert till din egen målgrupp bättre än någon annan. Hur gamla är de? Vad har de för intressen? Vad kan de tänkas använda för sociala medier och vad vill de se för innehåll i sina flöden? Du måste vara smart i din satsning.

Lägg inte en massa tid på saker som inte tar dig närmare ditt mål. Satsa på nätverk som har de funktioner och möjligheter du behöver för att nå målsättningen. Viktigast av allt, satsa där dina kunder finns!

Läs också: Därför är en digital strategi så viktig

Om de olika sociala nätverken

Facebook

Varumärkesbygge och annonsplattform

Trots att Facebook utmanats av flera stora plattformar de senaste åren är det fortfarande en självklarhet för många företag att verka just där. Hur och varför ska du använda Facebook för ditt företag?

  • Stärk ditt varumärke
    Facebooks användare är vana vid personliga statusuppdateringar. Arbeta därför med varumärkesstärkande innehåll genom att till exempel dela nyheter från företaget, inkludera dig och/eller dina medarbetare, publicera intressanta artiklar och inlägg som bidrar till en positiv känsla av ditt företag.
  • Målanpassa med riktad annonsering
    Facebook är en utmärkt plattform att annonsera på. Via Meta Business Suite kan du rikta annonser till din målgrupp i kundresans olika steg. Sponsra dina organiska inlägg, rikta annonser mot de som interagerat med inläggen och använd Facebook Pixeln för smart re-marketing (det vill säga annonsera till de som redan besökt din hemsida).
  • Bygg förtroende
    Ge dina följare värde genom att publicera artiklar och innehåll de har nytta av. Du är expert på ditt område, dela med dig av din expertis så bygger du ett förtroende som leder till nya kundkontakter.
  • Håll nära kontakt
    Se till att vara aktiv och håll koll på kommentarer och meddelanden som kommer in på din Facebook-sida. Idag ser många sociala medier mer eller mindre som en kundtjänst och förväntar sig svar snabbt! Det gör att du också får möjlighet att skapa ett nära band med de som interagerar med ditt innehåll och företag.
  • Var femte svensk har Facebook som favorit. Användandet har däremot minskat från 71 till 68 procent i år. Det är främst 60- och 80-talister som lämnat plattformen, medan den fortsätter att vara populär bland pensionärer.  

Facebook passar de flesta företag, stora som små. Främst passar det företag som rikt ar sig mot en något äldre målgrupp då det är mest 90- och 80-talister som använder Facebook, men där även 70-, 60- och 50-talister är flitiga användare. 00-talister använder Facebook sparsamt, och 10-talister nästan inte alls.

Instagram

Personligt och relationsstärkande

Instagram har snabbt blivit en stark plattform för varumärkesbygge med möjlighet att bygga ett eget community. För många företag är Instagram en del av marknadsstrategin och med rätt resurser kan vinsten bli hur stor som helst. Hur och varför ska du använda Instagram för ditt företag?

  • Nå ut med kreativitet och finess
    Länge har bilddelning varit kärnan för Instagram, men på senare tid premierar Instagrams algoritmer kreativt innehåll i allt större utsträckning. Skiftet har bidragit till att konkurrensen om användares uppmärksamhet är stenhård. När du bestämmer dig för att arbeta aktivt med Instagram behöver du därför avsätta tid för att ta fram riktigt bra innehåll för att kunna nå ut.
  • Bygg ett community
    Instagram är en utmärkt plattform för att bygga varumärke och stärka relationen med målgruppen. Bygg din strategi på att skapa en gemenskap och se till att ditt innehåll gillas och delas av användarna. Därför är det lika viktigt att interagera med andra konton, som att producera värdefullt innehåll. Fokusera särskilt på konton som på något sätt är relaterade till dig – så får du rätt förutsättningar att nå ut till de som mer sannolikt kommer engagerar sig i ditt innehåll.
  • Inspirera och attrahera
    Ta fram värdeskapande innehåll som inspirerar målgruppen. Fokusera på värdet i dina produkter och tjänster och vad som gör ditt varumärke unikt, istället för rena produkt- och säljinlägg.
  • Möt dina kunder och partners
    Kundkontakter startar på alla möjliga ställen. Även om affärer inte sker direkt på Instagram, kan en kontakt där ofta leda vidare till fortsatt kontakt i andra sociala nätverk eller på företagets webbplats.
  • Var femte svensk, majoriteten kvinnor, har Instagram som favorit. Instagram kommer på en delad andra plats tillsammans med Facebook som en av de mest populära sociala medieplattformarna hos oss svenskar. 

Instagram passar särskilt företag som vänder sig till den yngre målgruppen, då det främst är 90-, 00- och 80-talister som dominerar bland användarna. Säljer du dessutom visuellt tilltalande produkter som bjuder in till användar-genererat innehåll (så kallat user generated content), har du mycket att vinna genom att arbeta aktivt och strategiskt med Instagram.

LinkedIn

Nätverkande och kontaktsökande

Det sociala affärsnätverket LinkedIn har miljontals användare som alla är där av samma anledning: att prata jobb. Som företag kan du både bygga på din professionella image, hitta kunder och samarbetspartners och hålla koll på konkurrenterna. Hur och varför ska du använda LinkedIn för ditt företag?

  • Presentera din yrkesprofil och ditt företag
    Jobba med både din personliga profil och en företagssida för att få ut det mesta av LinkedIn. Låt din företagssida på ett enkelt och tydligt sätt visa vilka ni är och vad ni gör, medan dina personliga intressen tydligare kan komma fram i den egna profilen. En kombination av båda gör att du får en bredare spridning där fler får möjlighet att upptäcka ditt företag. Få ännu större effekt genom att uppmuntra dina medarbetare att göra detsamma!
  • Publicera och bidra med intressant innehåll
    Du får mer engagemang och upplevs som mer seriös om du publicerar nyheter, artiklar och innehåll som är relevant och intressant för dina följare. Använd din privata profil för att dela med dig av kunskap och bjud in till diskussioner med andra. Du kan till exempel lämna en kommentar i ett kommentarsfält, eller ställa en fråga och tagga personer i ett inlägg.
  • Hitta nya kontakter
    LinkedIn är kanske mest känt för sitt nätverk. Då alla verkar utifrån sin yrkesroll finns en enorm potential att hitta nya kontakter, kunder och samarbetspartners. Skapa kontakt och inled samtal med intressanta personer och satsa på att bygga upp ett riktigt starkt nätverk. Det ger dig dessutom bra förutsättningar när det är dags att hitta en framtida medarbetare.
  • Håll koll på konkurrenterna
    Många företag arbetar aktivt med LinkedIn, och publicerar gärna pressmeddelanden och nyheter där. Att följa konkurrenter hjälper dig därför hålla koll på vad de pysslar med.
  • Över hälften av alla tjänstemän använder LinkedIn, 47% i privat sektor och 32% i offentlig sektor. Skillnaden hur LinkedIn används skiljer sig stort mellan de 57% som är tjänstemän i jämförelse med de 18% som inte är det.

LinkedIn är en växande plattform som passar alla företag. Men är du verksam inom b2b har du särskilt mycket att vinna på att arbeta strategiskt med LinkedIn. Till skillnad från andra stora sociala medier, riktar sig plattformen primärt till företag och där också privatpersoner agerar utifrån sin yrkesroll.

Men andra sociala nätverk då?

Det finns mängder av sociala nätverk. Förutom Facebook, Instagram och LinkedIn som kan ha stort värde för ditt företag – finns fler medier som du med fördel kan inkludera i din digitala strategi.

Läs också: 5 steg till en digital strategi

Fler sociala nätverk att inkludera i din digitala strategi

  • Pinterest
    Låter besökare bygga en anslagstavla av intressant innehåll. Bloggar du mycket, eller har du riktigt snygga produkter så kan det vara ett bra sätt att sprida ditt innehåll. Särskilt DIY, mat/recept och inredning är populärt.
  • Snapchat
    Marknadsför sig som det snabbaste sättet att dela en händelse. Till skillnad från andra nätverk så sparas inte innehållet – allt är väldigt ”in the moment”. Plattformen har växt snabbt och kan vara en bra kanal för dig med en yngre målgrupp.
  • X (Twitter)
    Plattformen som är unik genom att begränsa användarens teckenmängd i inläggen som postas. Häng med i trender och engagera och nå ut med korta och koncisa texter. Passar särskilt för företag som arbetar opinionsbildande.
  • YouTube
    Den gigantiska videotjänsten där användare söker allt från inspiration, kunskap och underhållning. Publicera högkvalitativa videos som ger värde till målgruppen, exempelvis utbildningsmaterial, tutorials, samarbeten med inflytelserika personer i din bransch och dina produkter in-action.
  • TikTok
    Appen som snabbt blivit en av de mest nedladdade. Med flera miljoner användare finns här massvis med potential. Låt kreativiteten leda och skapa snabbt och underhållande innehåll, eller använd plattformen som inspiration – här föds och sprids nämligen trender i rasande fart.

Sociala nätverk förklarade med kanelbullar

Många har förklarat sociala nätverk med donuts. Men eftersom donuts är amerikanska och förklaringarna är på engelska, tänkte vi att det vore lämpligt att byta till kanelbullar och översätta till svenska. Även om vi inte håller med helt om alla liknelser är den ganska talande, och lite kul… ????

  • Facebook Jag gillar kanelbullar
  • Instagram Här är ett arrangerat och snyggt foto av min kanelbulle
  • LinkedIn Mina färdigheter inkluderar kanelbulleätande
  • Pinterest Här är ett recept på kanelbullar
  • Snapchat Titta på min kanelbulle som jag äter just nu
  • X (Twitter) Jag äter en #kanelbulle
  • YouTube Så här går det till när jag äter en kanelbulle
  • TikTok Gör en kanelbullekladdkaka på 1 minut

Dags att välja sociala nätverk

Samtliga sociala nätverk som vi har gått igenom i den här artikeln kan alla vara bra för dig som företagare. De har både likheter och olikheter. Alla tillåter dig dela en statusuppdatering om vad ni gör på företaget eller innehållande en artikel som följarna kan ha nytta av. Alla ger dig också möjligheten att följa och bli följd av andra användare och på så vis knyta kontakter som kan vara viktiga för verksamheten. Du kan även annonsera via samtliga plattformar för att mer effektivt nå en större publik än de som redan följer dig.

Läs också: Annonsera i sociala medier 

Så vart ska du synas?

Gå tillbaka till början av artikeln och fundera på vad syftet är med din satsning på sociala medier och vart din målgrupp finns. När du har svar på dessa frågor har du även svar på vilka sociala nätverk som passar ditt företag allra bäst.

Vill du ha hjälp att navigera i det digitala landskapet hjälper vi dig med analys som ger ditt företag rätt förutsättningar att lyckas med din digitala marknadsföring. Påbörja din tillväxtresa idag!

Redo att skala upp i sociala medier?

Vi hjälper dig att sätta upp en en digital strategi för din digitala närvaro – inkluderat vilka sociala nätverk du ska vara på och hur du bör hantera dem. Låter det bra? Hör av dig! Fyll i formuläret eller ring oss direkt: 0470-70 36 80

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg om sociala medier

Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.

AI för marknadsförare
AI för marknadsförare

Använd AI i ditt marknadsföringsarbete och upptäck hur olika AI-verktyg kan underlätta för dig i ditt företag. Låt AI skapa artiklar, unika bilder eller redigera videoklipp, möjligheterna är oändliga!

Intervju med CAN Belysning
Intervju med CAN Belysning

Läs intervjun med Ann-Christin Johnsson på CAN Belysning AB och hur vi hjälpte deras företag med deras digitala närvaro.