Så kan företag använda VR för att skapa kundnytta

Så kan företag använda VR för att skapa kundnytta

Artikel först publicerad 2017, senast uppdaterad i augusti 2018

VR (Virtual Reality) kan användas för att ge ett mervärde till dina kunder genom att digitalisera olika upplevelser som annars är svåra att visa och beskriva. Vi funderar över fördelarna för olika företag.

Spelar du Pokémon Go? Förra sommaren sprang varenda en runt och letade digitala smådjur. Pokémon använder sig av den verkliga miljön och lägger till digitala Pokémons. Det kallas för AR – Augmented Reality eller förstärkt verklighet.

VR står för Virtual Reality eller virtuell verklighet och med ett VR-headset kliver du in i en digital värld, verklig eller helt påhittad. Du kan titta dig omkring och röra dig i den digitala världen som om du var där.

Skapa kundnytta med VR

Spelutvecklare utnyttjar VR för att skapa otroliga spelupplevelser. Häftiga spel i all ära, men vi tycker ändå att möjligheterna att använda virtual reality för att skapa kundnytta är häftigast av allt. Google utvecklar sin karttjänst för att du med hjälp av VR ska kunna gå runt i vilken stad som helst. Hisnande tanke, inte sant? Om Google kan ta Paris till ditt vardagsrum, tänk då vad ditt företag kan göra för dina kunder.

Känns VR som något som bara stora, multinationella företag kan jobba med? Tänk om. Om du börjar fundera och experimentera med VR redan nu, ligger du steget före när VR-tekniken slår igenom.

Håll guidade visningar

Med VR behöver en mäklare aldrig hålla i en visning av en bostad eller fastighet igen. Intressenter kan se och undersöka objektet via VR och få en rättvis bild av det, på ett sätt som ett foto aldrig kan förmedla. Stora byggföretag använder sig av VR för att visa sina kunder byggen som inte finns än. På så sätt kan kunden bilda sig en rättvis uppfattning om resultatet och ta snabbare beslut.

VR ger de här byggföretagens kunder möjligheten att känna sig trygga. Vi tänker att alla branscher där trygghet och olika miljöer är viktig, kan använda sig av VR på samma sätt.

Bättre upplevelse för kunden innan köp

Om du driver en butik och en webshop, kan du erbjuda de kunder som inte kan komma till dig en VR-rundtur i din butik. Att visa kunden vad som händer ”bakom kulisserna” är populärt i nästan alla branscher och med VR kan kunden på ett spännande sätt se hur ni jobbar. En restaurangägare skulle kunna hålla en VR-tur genom restaurangen på sin hemsida, för att locka bordsbokningar till den mysiga miljön.

Du kan gå en guidad visning i Buckingham Palace med VR. Ett bra sätt att locka fler turister till slottet!

Intervjua kandidater till en tjänst

Rekrytering av personal är dyrt och tidskrävande. Med VR kan du träffa dina kandidater ”öga mot öga” utan att någon behöver resa sig från sitt skrivbord. Du kan också följa kandidatens kroppsspråk och reaktioner på olika frågor och uppgifter på samma sätt som om ni skulle träffats på riktigt.

Åk på digital affärsresa

Affärsresor är en stor kostnad för många företag, både själva kostnaden för resan och tappad arbetstid under restiden. Genom att åka på digital affärsresa genom VR kan du träffa kollegor, kunder och leverantörer i andra städer utan att åka till varandra. Eftersom du i den virtuella världen har mötet öga mot öga, blir upplevelsen och samarbetet något helt annat än att ha möte via t.ex. ett videosamtal.

Träna tillsammans utan att vara tillsammans

Att träna till videos på olika träningstjänster har blivit vanligt senaste åren. Med VR kan du som driver ett gym hålla i träningssessioner inför en hur stor grupp som helst. Den träningssugne kopplar upp sig till ditt träningspass live eller inspelat, och får samma känsla av driv, delaktighet och gemenskap som om ni hade träffats på riktigt.

I utbildningssyfte

Om du ska hålla i en föreläsning är det normalt att vara nervös. Tänk att kunna knäppa på dig ditt VR-headset och öva på din föreläsning inför en stor, digital publik. Eftersom hjärnan uppfattar publiken som äkta, blir även dina reaktioner äkta. När du sedan ska föreläsa på riktigt, är du väl förberedd på talet, presentationen av bilderna och hur du kan röra dig på scenen.

Du kan redan nu uppleva och skapa otroliga saker med VR, men det bästa finns fortfarande i framtiden. Vi ser fram emot att testa!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg om tech

Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.

AI för marknadsförare
AI för marknadsförare

Använd AI i ditt marknadsföringsarbete och upptäck hur olika AI-verktyg kan underlätta för dig i ditt företag. Låt AI skapa artiklar, unika bilder eller redigera videoklipp, möjligheterna är oändliga!

Intervju med CAN Belysning
Intervju med CAN Belysning

Läs intervjun med Ann-Christin Johnsson på CAN Belysning AB och hur vi hjälpte deras företag med deras digitala närvaro.